/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Tilslutningsslanger til Oras armatur
Fra : pedroso
Vist : 2153 gange
100 point
Dato : 19-03-14 21:58

Hej - jeg har købt et Oras 6150 armatur på tilbud i Silvan. Men det havde ingen tilslutningsslanger.

Jeg købte så nogen med M10x1 tilslutning, men det ser ud til at være M3/8 tommer.

Kan man overhovedet få 3/8 tilslutningsslanger? Det undrer mig meget at det ikke er M10, da de fleste tilslutningsslanger er det.

Er den bedste ide ikke at købe en 3/8 bakke og lave gevindet om - eller er stigningen for anderledes?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 19-03-14 22:00

http://www.oras.com/ProductDocuments/945542_Oras_Electra.pdf

Se side 16: Man kan vist ikke engang købe sangerne som reservedele

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-03-14 09:29
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-03-14 13:59
Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 21-03-14 18:18

Tak! Men der skal ikke være en omløber på armatursiden. Der skal være et gevindstykke. Der er et gevindhul.

Hvad mener I om at skære gevindet mindre?

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 22-03-14 09:03

Med fare for at have misforstået dine spørgsmål, prøver jeg alligevel med følgende:

Ja, du kan købe slanger med 3/8" omløber

Ligeledes kan du købe en spidsmuffe der reducerer fra 1/2" indv. til 3/8" udv. gevind
vvs nr. 048246526

Dit forslag med at skære gevindet mindre, skal du afholde dig fra da der er tale om forchromet messing !
De fleste slanger er 10 mm, men omløberne er alle med enten 1/2" eller 3/8" rørgevind !

Håber du dermed er kommet lidt videre.

ØV4

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 22-03-14 13:40

Pedroso.

Du har ret i, at ORAS benytter 3/8" nippel (gevindstykke) x 1/2" omløber i den anden ende på denne ventil !!

De produceres hos NEOPERL, se

http://www.neoperl.net/en/oem/products/connectinghoses/fittings.html

Så de kan skaffes, evt. via der du har købt batteriet.

Beklager svaret ovenfor - jeg havde altså misforstået spørgsmålet.

Held og lykke med projektet.

ØV4

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 22-03-14 16:26

Ja en spidsmuffe er nok bedste bud da jeg jo har slangerne. Selv om de jo ikke er så dyre.

Hvor hører det varenummer til henne Øjenvidne4?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 22-03-14 22:33

Nåh nej, jeg skal jo have nye slanger.

MEN - der er jo ingen o-ring på niplen. Så den skal pakkes.

Er det virkelig måden at gøre det på????

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 100 point
Dato : 23-03-14 07:56

Hej pedroso.

For at undgå misforståelser af nogen art - jeg tror vi taler forbi hinanden - synes jeg du skal ringe til kundeservice hos Oras, hvor du vil kunne få den rigtige vejledning ! Telefonr. 7595 7433.
Glem alt om spidsmuffer, slanger uden O-ring m.v. Tag kontakt til Oras og få den rigtige løsning på problemet !!

PS Varenummeret på spidsmuffen er VVS nummeret som er entydigt i branchen !

Håber du hermed finder en løsning på dit problem.

ØV4

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 23-03-14 10:34

Jeg skal nok tage fat i Oras.

Men du har jo faktisk givet mig et link til produktet jeg leder efter. 3/8'' gevind (udvendigt) i den ene ende, og 1/2'' omløber i den anden ende. Men hvor køber jeg det????? Jeg har ledt med lys og lygte, det må jo findes. Og det var jo her jeg godt kunne bruge lidt hjælp.

http://www.neoperl.net/en/oem/products/connectinghoses/fittings.html

Hos Oras kan jeg sikkert købe to stk. tilslutningsslanger til en klækkelig overpris....

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 23-03-14 11:34

http://www.lavprisvvs.dk/shop/oras-tilslutningslange-381414p.html

Her er der igen et vvs nummer 600306.

Inden du nu investerer i slanger som denne med 3/8" LINKSGEVIND, synes jeg du skal slå koldt vand i blodet indtil du har talt med Oras !!
Om batteriet bruger linksgevind ved jeg ikke, men Oras ..........................................!!!

ØV4

I øvrigt synes jeg at Silvan, som jo har solgt dig batteriet, burde vide mere om de produkter de sælger. Hvis ikke du finder de rette slanger, returnér batteriet og få dine penge igen !

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 27-03-14 08:12

Hvad så, Pedroso !

Har du fået løst dit Oras-problem ? Fortæl, fortæl - det kunne jo være andre er i samme situation !!

ØV4

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 29-03-14 08:33

Jo det er ikke umuligt. Det er faktisk 2. gang for mig. Begge gange købte jeg armaturet billigt i udstillings-kassen, der hvor de smider ting der har været sat op i forretningen. Og der er mange penge at spare. Jeg gav 250, som står til 1500 på nettet. Men sidst manglede tilslutningsslangerne også! Gad vide hvorfor...

Det viste sig der skulle bruges nogle uden gevind, dem fik jeg fra grohe, som har en god reservedels service. Og der var så en lille plade indeni som manglede, den var nem at lave ud fra en tegning på deres hjemmeside.

Denne gang troede jeg det var nemmere. Men jeg må nok have fat i Oras, som I også siger. Jeg skal nok melde tilbage :)

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 05-04-14 23:54

Jeg har valgt at indkøbe en M10x1 snittap for at lave et gevind i armaturet. Der er jo nok ingen overfladebehandling der. Oras skal jo have penge for deres slanger, og jeg har 2 par nu. Jeg var nemlig nede i Silvan og klage min nød - de gav mig et par slanger fra en nyere model. Men de var altså også M10!

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 06-04-14 07:48

Er det da så forfærdeligt, hvis du skal købe slanger der passer til armaturet ?? Du har i forvejen købt armaturet til absolut billige penge, så...........!! En snittap koster også lidt håndører og resultatet risikerer at ødelægge dit armatur - men hvorfor spørger du om hjælp, når du ikke er villig til at betale nogle småpenge for org. slanger ?? Naturligvis skal Oras have penge for deres slanger - hvad havde du ellers tænkt dig ? Fik du opklaret, om det er et 3/8" LINKSgevind der skal bruges ? For hvis det er tilfældet, kan de købes som anført ovenfor til kr. 145,- for 2 stk. + fragt til kr. 39,- !! Synes du det er uoverkommeligt ??

ØV4

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 06-04-14 12:57

Sikke da en omgang :) nu har jeg jo forgæves forsøgt at finde slanger til armaturet i et par uger. Hverken du eller andre var i stand til at hjælpe. Så når Oras ikke gider at svare på mine mails må jeg jo prøve andre måder.

Nu ved jeg ikke hvorfor du mener det skal være et links gevind, men det skal det altså ikke.

Du er velkommen til at fortælle mig hvor jeg skaffer slanger med 3/8 tommers fingevind til 145 kr, som ikke er links. Jeg har fundet dem selv hos en grossist, som altså bare ikke sælger til private.

Selvfølgelig ødelægger jeg ikke armaturet ved at skære et 3/8'' gevind op til et M10. Regn lige på det selv hvis du er i tvivl. Og tappen kostede 30 kr på nettet.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 06-04-14 13:32

Hvorfor har du ikke forsøgt at TALE med kundeservice hos Oras - jeg har jo givet dig telefonnummer ?
Dét med links-gevindet var blot et forslag - hvorfor tog du ikke kontakt med lavprisvvs som har 3/8" slanger ?
Hvilken grossist har de rigtige slanger ? Kunne du ikke via en vvs-installatør have købt disse slanger ?

Hovedsagen i dette er, at du har fundet en løsning på dit problem og det må være det vigtigste - tillykke med det.
Men fremover tror jeg ikke du skal forvente megen hjælp hos kandu's brugere - du vil jo alligevel kun det du selv vil, blot for at spare nogle få kroner.

God søndag.

ØV4

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 06-04-14 23:39

Jeg har ringet uden at komme igennem til nogen som kan hjælpe med dele. Lavprisvvs har ikke 3/8 slanger med højregevind. Og jo jeg kunne vel have snakket med en vvs'er, men kender ikke nogen, som arbejder gratis. Og så syntes jeg vel min egen løsning var bedre.

Tak alligevel for dine råd. det er jo trods alt nemmere for mig når jeg har tingene i hånden.

Mht Kandu brugerne så er min erfaring den modsatte - de fleste hjælper uden at blive fornærmede hvis deres råd ikke bliver fulgt.

Godkendelse af svar
Fra : pedroso

Dato : 06-04-14 23:41

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 07-04-14 07:10

Kære pedroso.

Mange tak for point.

Nu hører jeg ikke til den type mennesker der bliver fornærmet hvis man ikke lytter til de evt. råd jeg giver, men mange ord kunne være sparet hvis du blot havde fortalt om de tiltag du havde gjort, men ..........!!??

ØV2