/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Defination af husdyr
Fra : dittekvist
Vist : 5964 gange
40 point
Dato : 13-06-03 13:02

Når man bor et sted hvor der ikke er tilladt at have husdyr er der så nogle dyr man gerne må have? Jeg tænker på f.eks. en lille dværghamster eller noget i den stil.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-06-03 13:17

Du må godt have en dværghamster. Den er jo altid inde i din egen bolig. Der er jo også mange, der har fugle. Med husdyr, hvor det er forbudt, tænkes der mere på hunde, de "sviner" jo udenfor. Hvis du har lyst til at have en dværghamster el. ligende som altid opholder sig i din bolig har du lov til det.
Der hvor du bor kan du jo også læse i kontrakten, hvad det er for dyr, som du ikke må have

mvh ans

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 13-06-03 13:34

ja som ans skriver skriver skulle det gerne stå i din lejekontrakt hvilke regler der er omkring husdyr

i offentlige boligbyggerier skal man søge om af få lov til at anskaffe sig et husdyr

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 13-06-03 16:42

Hej Dittekvist

Det er lidt af en påstand ans kommer med. En kat i en lejlighed holder sig også inde hele tiden - og hvis husdyr ikke er tilladt, er kat det heller ikke.
I lejekontrakt hvor der står at husdyr ikke er tilladt, er det ikke specificeret hvilke dyr det drejer sig om eller ej.
Der kan være nogle praktiske ting forbundet med at husdyrhold ikke er tilladt - f.eks. at man ikke er interesseret i kattegrus i affaldsskakter o.l. - nogle steder er det sågar beboerne selv der har stemt om de må have dyr eller ej.

Der findes en nem og bekvem måde at opklare problemet - ring til udlejer og få en en snak med ham/hende - og hvis nødvendigt send en officiel ansøgning bagefter. Der er da ikke nogen der bider hovedet af dig hvis du ringer og spørg.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-06-03 17:01

Såvidt, som jeg har forstået spørgsmålet er der tale om en "gnaver". Det har man lov til at have. Affald bliver vel lagt i en pose. Det er ikke alle steder, at der er en affaldsskakt. Desuden ville det også blive besværligt at smide ud i en skakt, hvis det ikke var i en pose.
Kender flere, der har kat, i bebyggelser hvor husdyr ikke er tilladt. Som tidligere nævnt er der mange, der har fugle. Fra fugle er der også affald.
Men dittekvist hvis du er meget i tvivl, så spørg udlejeren, hvis det ikke fremgår tydeligt af din lejekontrakt. Lejekontrakter er der også stor forskel på.

mvh ans

Kommentar
Fra : dittekvist

Dato : 16-06-03 16:40

I min lejekontrakt står der bare husdyr, ikke mere. ( Der står: "Husdyr må ikke forfindes i ejendommen") Jeg bor på kollegie.
Er der nogle love/ en paragraf jeg skal forholde mig til?
Hvis jeg ringer og spørg inspektøren/min udlejer kommer de jo bare og ser om jeg har en lille gnaver og det har jeg jo..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-06-03 16:52

Hej dittekvist!
I første omgang kan du ringe til udlejer og spørge om du må have en lille gnaver. Du behøver ikke at sige at du har en. Er der nogle af de andre lejere, der har klaget eller selv har et kæledyr?

mvh ans

Kommentar
Fra : dittekvist

Dato : 17-06-03 10:23

Hej
Indtil videre er der ingen der har klaget over mit lille dyr, men der er jo heller ingen der ved det. Da jeg snakkede med rådsformanden (som er min nabo) fik jeg at vide at det var udsmidningsgrundlag. Det er jo ikke særligt fedt at blive smidt ud fordi man har et lille dyr, vel? Ved godt at jeg skal have en advarsel først, men det betyder jo bare at jeg skal ændre på problemet og derved skaffe mig af med dyret.
Om der er andre der har et dyr, ved jeg faktisk ikke. Tror at der er nogle enkelte der har en kat..
Mvh
Ditte

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-06-03 10:41

Jeg tror ikke at det er udsmidningsgrundlag. Hvis nogle har en kat, var de nok blevet smidt ud for lang tid siden. Mener stadig at du skal spørge udlejeren.

mvh ans

Kommentar
Fra : xenia1981

Dato : 17-06-03 16:04

du må gerne have små hamstere, har selv 2 + de har fået unger, og det gør ikke noget at ha gnavere i en lejlighed, for de larmer ikke og genere ikke andre..
k.h xenia1981

Accepteret svar
Fra : kanjegik

Modtaget 40 point
Dato : 17-06-03 19:45

Hej Ditte

Enten vil du have opklaret om du må have husdyr - eller også vil du have erfaringer for hvordan man omgåes reglerne

Du skriver nu at du HAR et husdyr! - det var ikke med i det indledende spørgsmål.
I dit tilfælde ville jeg bare holde min mund og lade som ingenting - du har allerede dyret - er ikke interesseret i at komme af med det - så du har rent faktisk ikke brug for det præcise svar, for så kunne du risikere at SKULLE af med det.

Jeg har arbejdet en del med den administrative og den praktiske side af ejendomme - så jeg må tilstå at jeg snakker af erfaring. Fordi ans mener at katte-ejere ville have været smidt ud for længst og xenia1981 mener at fordi hun har hamstere i en lejlighed, er det ikke ensbetydende med at det er lovligt - set med kontrakten i hånden! Det er bare et spørgsmål om milimeter-tolkning og hvornår det bliver opdaget.
Da det i dit tilfælde skulle være næsten usandsyndligt, at udlejer opdager din lille søde gnaver - ja - så lad det være ved det.
Ydermere bor jeg selv i en ejendom hvor "husdyrhold ikke er tilladt" - men der er da flere der har husdyr - og det bliver ikke mig der sladrer til udlejer!
Tillige kan jeg sige at man "ikke bare kommer og ser" om folk har husdyr - men der vil helt klart blive reageret overfor klager - og når der står "husdyr" i din kontrakt, er du jo heller ikke selv i tvivl - vel?

Altså! - mit råd er: Lad det være som det er......

Med venlig hilsen

Godkendelse af svar
Fra : dittekvist

Dato : 17-06-03 22:22

Ville gerne have god taget flere svar. Tusind tak til Ans, dine svar var super gode. Men det her svar var lige det jeg "ville høre " :)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-06-03 22:29

Giv din lille "gnaver" et knus.

Sommerhilsen ans

Kommentar
Fra : dittekvist

Dato : 19-06-03 11:32

Skal jeg nok gøre.

Mange hilsner fra Ditte

Kommentar
Fra : Ljakobse

Dato : 09-09-03 15:28

Hvis man spørger LLO (lejernes landsorganisation) så er dyr i bur ikke husdyr, dermed ment at man skal bruge normal logik og ikke sige noget som "så holder jeg da bare min kat i et bur". Dvs. hamster, marsvin, kanin, fugl o.lign. er ikke husdyr. Akvarier bliver vist betegnet som pyntegenstand, men kører også ind over ovennævnte betegnelse. Krybdyr er heller ikke et husdyr, og det skal stå specielt i kontrakten hvis man ikke vil have kryb i beboelsen, hvis man spørger udlejer, siger de i de fleste tilfælde nej! Men derfor skal det stadig stå i kontrakten! I dette tilfælde skal kontrakten ændres før krybene ikke er tilladt!

Mvh Linda

Kommentar
Fra : sabbath

Dato : 24-11-03 13:55

hvis du har dyr i en lejlighed er dette ikk udsmidning grund, de kan ikke smide dig ud. Kun kræve dyret fjernes.. dette er så også lidt lig med udsmidning idet få folk vil af med deres dyr .