/ Forside/ Teknologi / Netværk / NetWare / Spørgsmål
10  Klaudi 110
Adgangskode ?
Fra : XcaliBerG
Vist : 495 gange
146 point
Dato : 12-06-03 22:32

Hey.
Nu er jeg rimelig ny inden for netværk, så jeg ville lige spørge om lidt hjælp!
Jeg har delt min Stofanet forbindelse, så vi er to der kan være på sammentidig.
Og på den måde kan vi også søge hindandens harddiske igennem..
Men problemet ligger i at min søster skal printe ud på den printer der står herinde ved mig, da vi kun har en. Og med netævkr er det jo meget smart at man kan printe ud ved en anden PC via. netværk.
Det hele er sluttet til en D-link DI-604 Router.

MEN !!

Jeg kan sagtens få adgang til hendes PC's harddisk. Men når hun vil printe på den printer der er sluttet til min, spørger den om et password. Jeg har prøvet alle de password jeg har brugt til bruger kontis på min egen. Men ligemeget lykkedes det ..
Hvorhenne kan man ændre dette password?
Eller slår det fra?

Min egen køre Windows XP Pro, og min søs' køre 98 SE..

Mvh
Thomas Genster

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 13-06-03 01:14

Hej Thomas,

du ka' prøve at kigge på kommentaren fra "24-03-03 13:43" i dette indlæg "Netværks problemer med win 2000"... -->
http://www.kandu.dk/dk/spg/12976

mit gæt er at det er nogenlunde samme problem du bakser med... såvidt jeg husker er det samme fremgangsmåde i WinXP pro til at aktivere brugerkontoen eller oprette en ny bruger, som det er i win2000...

når så enten brugerkontoen er aktiveret eller du har oprettet en ny bruger... sku' der gerne ku' logges på din XP Pro fra andre pc'er... medmindre der evt. er en firewall der spiller ind og driller... så hvis du har en firewall så prøv at slå den fra mens du afprøver det med brugerhalløjet...

mvh.

Strarup

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : dk

Dato : 13-06-03 10:28

hejsa
klik på instillinger >> printere og faxenheder
højreklik på din printer og vælg "deling" sæt markering i "del denne printer" og vælg et sharenavn.
på de(n) computer som skal tisluttes vælger du tilføj printer følg guiden, og vælg "netværks printer"
så skulle din printer gerne dukke op når du klikker på gennemse.
det er ikke nødvendigt at have en gæste konto aktiv for at dele printeren og have adgang til den.

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 13-06-03 14:17

Nu vil den pludselig også ha til den anden PC ..
Det er ikke kun med printer - det er hele PC'en !

Jeg syntes det hopper lidt frem og tilbage .. For først kunne jeg godt rode på hendes PC fra min, og hun kunne på min .. Næste gang ville den ikke - og tredie gang spørger den om et password !

Og nu vil den slet ikke finde min PC på hendes PC .. Og hvis den endelig vil, spørger den om password, eller siger at der ikke kan etlableres forbindelse til min PC ..

Hvad kan der være galt ?

Jeg har prøvet at aktivere gæste kontoen ..

Mvh
Thomas Genster

Kommentar
Fra : dk

Dato : 13-06-03 14:32

fejlen "der ikke kan etableres forbindelse til... " er typisk win 9x/me nogle gange kan den se andre computere
lige så snart den er startet op, andre gange kan det gå op til 30 min før andre computere er tilgængelige
prøv evt. søg efter computer angiv enten cpomuternavn eller ip adresse.

da du aktiverede deling på din win98 huskede du da at sætte hak ud for at der ikke skal angives password ?
og det samme på xp'en.

på din xp skal du slå firewall fra før du kan få adgang fra din win98 pc (netværks steder > egenskaber >
avanceret > fjern flueben > beskyt...... ok hele vejen tilbage

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 13-06-03 15:08

Øøøh - jeg har ikke set nogen mulighed for at deaktivere password da jeg delte i win98 ?
Der er bare nogen bokse helt nederst i deling's vinduet, hvor man kan udfylde nogen felter med password hvis man vil .. Men det har jeg ikke gjort ! Og desuden skal den både ha et brugernavn og password ..

Og jeg har slået firewall fra..

Og noget jeg bliver MEGET sur over, er at XP Pro, selv ændre dens arbejdsgruppe !
Selvom jeg har sat det til MSHOME, ændre den det til Arbejdsgruppe ..

Mvh
Thomas Genster

Kommentar
Fra : dk

Dato : 13-06-03 15:42

hmm
hvis jeg husker rigtigt så har du 3 muligheder når du deler i win98
skrivebeskyttet, et eller andet med adgangs kode og fuld adgang.

prøv at slå deling fra igen på din win98 og så del igen, og sæt hak i "fuld adgang og genstart computeren.

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 13-06-03 17:21

Det er jo ikke det der er problemet ..
Problemet er at HUN skal kunne printe ud på MIN PC ..

Men det blokere det password jeg ikke ved hvad er ..

Kommentar
Fra : dk

Dato : 17-11-03 11:02

Hvis du har fået løst dit problem, vil du så lukke dette spørgsmål ?

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 17-11-03 13:07

Nææh ..

Kommentar
Fra : TexiTheGreat

Dato : 14-01-04 16:02

Hej XcaliBerG

Jeg tror der er et andet problem.
Når du ikke kan skifte arbejdsgruppe, er der 3 forklaringer:

1: Du er ikke selv administrator på din XP, eller
2: Din maskine bliver tildelt arbejdsgruppe fra DHCP,
(dog ikke sandsynligt, da begge computere er på samme DHCP..... ik')
3: du trykker ikke "OK" :)

Som en anden skrev:
Når man kører Windows-net uden WINS-server, kan det variere rigtig meget hvor lang tid der går inden man kan se de andre computere.

Hvis du ikke selv er logget ind som administrator på XP, kan du heller ikke styre passwords o.s.v.

Ellers:
Højreklik på "Denne Computer", vælg "Administrer"
I det vindue der dukker op går du ind i "Lokale Brugere og Grupper" og under "Brugere"
Der skal være oprettet en bruger som med fordel kan hedde det samme som 98'eren åbner med.
(du kan finde ud af hvilken det er, ved at logge af på 98'eren, så vil det stå der)
Højreklik på den bruger og du kan angive adgangskode. (hvis der skal være nogen)

For så at minimere andre rettighedsproblemer indtil det kører:
Dobbelklik på brugeren, vælg fanebledet "Medlem af", klik "Tilføj", skriv "Administratorer" (uden ""), klik "Kontroller navne"
Hvis du ellers har stavet rigtigt, kommer der streg under "Administratorer", klik "OK", og "OK" igen.

Nu burde det køre.
Lad høre.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 19-10-05 20:13

Hejsa
har du fået løst dit problem ? vil du så være venlig og lukke denne tråd ved at acceptere een af Kommentarene ?