/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Opvarmning - isolering
Fra : scarlets
Vist : 543 gange
200 point
Dato : 19-02-14 12:36

Hej

Hvad gør man med en iskold lejlighed med gamle aviser og andet affalld i hulmuren og kun to trætte løsgående el-ovne til at opvarme knap 70 m2 ?

Fodkoldt mod vaske-tørrekælder.

Der er lydt, så isolering opad kan også komme på tale.

Gode, overkommelige (pris - arbejde ) råd modtages med tak.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-02-14 13:21

Flytter

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-02-14 14:37

Du skal vel nok spørge ejeren først. Ellers ville jeg sætte stålprofiler (http://www.knaufdanogips.dk/Produkter/G%C3%B8r-det-selv/St%C3%A5lprofiler.aspx) op på væggene og isolere i mellem, personligt synes jeg det er bedst med polystyrenplader, de koster det samme og er nemmere at håndtere. Så skal der dampspærre på og endelig 12 mm gipsplader.
Det samme kan man gøre på loftet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-14 14:39

Sidste år blev vore gamle aviser skiftet ud med rock wool hulrums isolering,
og vi har næsten halveret vore varmeudgifter...

Der hvor jeg boede før, lagde jeg kork på gulvet med isolering nedenunder, ikke mere fodkulde.
Husk varmekilderne skal stå ved ydervæggene...

Støj ovenfra har vi ikke problemer med, men hvad med lydisolerende vist rockofon loftsplader??

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-02-14 14:53

Citat
Hvad gør man med en iskold lejlighed med gamle aviser og andet affalld i hulmuren og kun to trætte løsgående el-ovne til at opvarme knap 70 m2 ?

Da du bor til lej er der nok ikke så meget at gøre for udlejer vil nok ikke betale det det koster at sætte lejligheden i stand, for det er vel ikke kun din lejlighed der skal sættes i stand og når først der begyndes på at renovere en bygning er der nogle regler/nye krav som skal overholdes, og det bliver meget dyrt og så vil huslejen stige meget for udlejer vil jo have pengene igen. Så hvis ikke huslejen er meget meget billig så det kan betale sig at bruge en masse strøm om vinteren for at holde varmen, for EL er vel ikke inc. i husjejen, vil jeg flytte til en bedre bolig hvor varmeprisen er billiger, og derved bliver den samlede boligudgift nok ikke meget dyre end nu, hvor elregningen må være meget høj især om vinteren.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-14 14:54

Det hedder rockfon, men der er billigere alternativer:

http://www.rockfon.dk/

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 19-02-14 16:30

Mange tak for jeres svar.
Det er en andels-bolig, så forbedringer burd kom retur engang ???

Har jeg forstået de rigtigt, at det er et rigeligt stort projekt for en lille ældre dame med gigt? (nogen ha puttet rynker i spejlet)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-14 16:49

Ja, men materialerne behøver ikke at være særlig dyre,
og når du både har børn og børnebørn
skal du jo bare bestille isolerings materialer,
og så fordele montage opgaverne...

Da jeg mødte min nye kone var hun alene, med store varme udgifter,
men hendes børn hjalp hende...

Så jeg ved af erfaring:
Ingen børn vil lade deres gamle mor fryse i en kold lejlighed.
Vis dem dette og de giver mig ret...

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 19-02-14 17:02

Mine børn vil kækt lade mig fryse ihjel...

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 19-02-14 17:38

Citat
Det er en andels-bolig

Så skal du huske at få tilladelse af bestyrelsen, og det skal laves håndværksmæssig rigtig. Ellers får du ikke de indskudte penge tilbage.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-02-14 18:12

Citat
Det er en andels-bolig, så forbedringer burd kom retur engang ???

Så snak med de andre andele og få et tilbud på hvad det vil koste at få hele bygningen hulmursisoleret, og hvis alle har råd til at betale beløbet her og nu eller låne dem " af arvingerne", mener jeg også at håndværkerfradraget kan bruges af andelsejer, og de sparet varmeudgift kan så bruges til afdrag.

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 19-02-14 18:29

Måske har jeg ikke udtrykt mig klart nok.

Andels-lejlighed på 70 m2.

To ydermure, én mur mod opgangen og én mod naboen, hvor der - lgiesom opadtil, skal lyd-isoleres.

Hver hytter sit og mange har allerede isoleret selv.

Har ingen værkstøjsføre personer ved hånden ud over mig selv, som er lille og slet ikke ung.

Hvad vil isolering mod kulde - og støj ovenfra ca. koste ?

A. i materialer

B.
hvis man skal hyre nogen ?

Har endnu ikke købt lejligheden.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-14 18:38

Nu har jeg aldrig boet i en andels lejlighed og sporende skræmmer...

Hvis der er en ansvarlig bestyrelse, så må du jo kunne henvende dig til den.
Er det du beskriver bare næsten rigtigt er der jo et stort behov for en renovering,
det må bestyrelsen jo tage stilling til og med de beskrevne forhold hurtigt iværksætte...

Og selvfølgelig skal isoleringerne laves håndværksmæssig rigtig.
Og altså ikke af dine egne børn, der mærkeligt nok ikke gider hjælpe deres mor?

>Ellers får du ikke de indskudte penge tilbage.

Jeg tror spørgeren er ret ligeglad med at få sit indskud tilbage, bare hun får varme,
også til fødderne og ro fra ovenbeboere...

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 19-02-14 18:58

Der er intet i andelsforeningens beretninger og regnskaber, som lover andet end individuelle løsninger.

Overboen brugte 30.000- på varme, før de isolerede.

Hvad vil projektet koste ?

Har jeg overhovedet råd til at købe den bolig ?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-02-14 19:04

http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/vare/rockwool-a-batts-loese-pakker-3

Hvad vil isolering mod kulde - og støj ovenfra ca. koste ?

A. i materialer Silvan priser ca. fra 30 kr. pr m3 se ling

B.
hvis man skal hyre nogen ? Jeg tror ikke du får nogen til at kravle på loftet for under kr.250,- i timen og hvormange timer det tager er svært at sige noget om

Har endnu ikke købt lejligheden. Så lad hver med mindre at den er meget meget billig for der er da hvis meget der skal laves og i hvilken stand er hele bygningen i og især hvad er gælden i andelsforeningen?

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 19-02-14 19:10

Pyha, og tak, måske er det for stor en mundfuld.

Der er jo heller ingen varmekilde.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-14 19:26

>Overboen brugte 30.000- på varme, før de isolerede.

Helt vanvittigt, vi bruger langt under det halve, ikke i en lejlighed, men i et udsat hus tæt ved havet.

En af mine golf venner fra Hovedstaden købte en "billig" lejlighed hernede,
uden for Augustenborg i noget vi kalder, ikke scarlet, men "Rynkeby",
til over en halv million, sidste år blev nabo lejligheden solgt for en krone...

Så for guds skyld: Køb ikke denne andelslejlighed!!!

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 200 point
Dato : 19-02-14 20:04

PS husk at i en andelsbolig hæfter man solidarisk for hinanden og det vil sige at hvis der bliver optaget lån i foreningen og naboen/de andre beboer ikke kan betale, så er det den/de der har penge der kommer til at betale det hele.
Så lad hver at købe den.
Det skal være en meget sund andelsforening hvor der er tjek på ALT med økonomi at gøre og en velholdt bygning for at den er vær at købe. Og det er den du omtaler IKKE

Godkendelse af svar
Fra : scarlets

Dato : 19-02-14 22:32

Mange tak for alle jeres svar. Alt i alt tror jeg, det vil være klogt at holde snuden væk, når jeg hverken har kræfter, håndværksmæssig ekspertise, en hjælpsom familie eller formue.
Det kunne blive den sødeste lejlighed....
Ikke alle andelsforeninger arbejder med solidarisk hæftelse- man bør vælge en forening, hvor man kun hæfter for sin egen andel.

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 19-02-14 23:17

2 x 2000 watt for fuld skrue i ét rum får temperaturen op på 19 grader.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-02-14 23:36

Tak for point scarlets

Citat
2 x 2000 watt for fuld skrue i ét rum får temperaturen op på 19 grader.

Det er 4 Kilowatt i timen og 1 kilowatt koster ca. kr.2,- så det bliver ca. kr. 8,- i timen og kr. 192,- i døgnet og co. kr. 6000,- om måneden hvis/når der køres for fuld skrue når der er koldt

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 20-02-14 09:14

Fy, dét er mange penge Hejdu !
Uha uha uha - åh det var sådan en fin lejlighed, men...