/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Tilbehør til et par gode bøffer. ?
Fra : timses
Vist : 769 gange
100 point
Dato : 18-02-14 11:53

Hej
Vi får et hold venner på besøg i weekenden. De medbringer store saftige bøffer. Vi bidrager med tilbehøret. Jeg kunne godt tænke mig at lave noget lidt anderledes. Er der nogen der har nogle gode ideer.
+ grønt af en art.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-02-14 12:37

Grønne bønner, bernaise sovs og god rødvin...

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-02-14 13:37

GODE bøffer skal have meget lidt tilbehør og bearnaisse er en dødssynd, med mindre man ikke kan lide smagen af bøf.

Nogle ovnbagte rodfrugter af forskellig art, evt, marineret med olie og en smule timian eller hvidløg inden de kommer i ovnen.

En rødvinssauce, lavet på en let fløde (ikke piskefløde), salt og så for guds skyld en god rødvin, helst den der også serveres i glas til maden.

Smørdampede grønne bønner, som stadig er sprøde evt. suppleret med forårsløg.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-02-14 14:11

Her har du over en snes opskrifter fra eksperter med bearnaise sovs til oksekød:

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/soegnavn.php

Bare for at dementere ovennævnte "dødssynd".

Ellers enig, med rodfrugter, foretrækker pastinak, rodpersille og asparges kartofler
og vi er også enige om bønner, i stedet for ærter der er for søde til oksekød.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-02-14 14:16

Nå søgekriteriet kom ikke med, du skal skrive Bearnaise i søgefeltet, her et eksempel:

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=23211&sognavn=Bearnaise

Men som nævnt, brug bønner i stedet for ærter...

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-02-14 14:20

Eksperter??

Hvem som helst kan jho sende opskrifter til den side, så hvor er "eksperterne" henne?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-02-14 14:53

+Chateaubriand +sauce +bearnaise giver 36900 svar i bing, vist flere eksperter end dødssyndere?

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 18-02-14 14:55
Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-02-14 15:06

Fyr den bare af med bearnaisse, 80'erne kan jo ikke tage fejl

Og ja, hvis mange gør det, så må det jo være rigtigt, mod den logik spiller argumenter ingen rolle

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-02-14 15:28

ps.

Det var en anderledes løsning der blev efterlyst og hvis der er så mange der spiser bearnaisse, så er det jo ikke anderledes

Kommentar
Fra : timses

Dato : 18-02-14 15:38

Bernaise og grønne bønner er udelukket.... Anderledes, gerne noget i selv har prøvet.. regner med at lave en sauce espagnole til kødet..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-02-14 15:50

>> bearnaisse er en dødssynd, med mindre man ikke kan lide smagen af bøf.
>...spiller argumenter ingen rolle...

Nej flertallet har ikke altid ret, men du har vist dummet dig med dit første postulat,
flere vil sige at Bearnaise forøger smagen af oksekød...

Rigtig gode forslag til tilbehør katekismus,
min første kone lavede Hasselba(l)ch? kartofler og min nye kone elsker løgringe.

Omkring sovs fik vi kun hvid eller brun sovs derhjemme på landet til gennemstegt eller udkogt kød,
så det var et fremskridt da svigermor lavede bearnaise souce fra bunden af til rød okse mørbrad,
noget hun også lærte videre til hendes døtre...

Så da jeg blev alene aftog tilberedningen kraftigt, men jeg fandt på at købe bearnaise breve,
én jeg havde sukses med var Chreme du Paris, som jeg ikke kan finde på nettet?

Måske hedder den Parisienne?? Prøv den hvis du ikke orker at lave fra bearnaise bunden...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-02-14 15:59

Undskyld timses, jeg havde ikke set dine sidste indlæg:

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=14925&sognavn=espagnole

Godkendelse af svar
Fra : timses

Dato : 18-02-14 15:59

Tak for svaret katekismus. Det var lige netop sådan noget jeg var på udkig efter... tror nu jeg supplere med dadler med bacon omkring.. lækkert lækkert.. Tak for alle svar..

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-02-14 16:18

Med Pommes anna og sauce espagnole til en god bøf ville jeg kigge på noget råt med lidt syre, fx en tomatsalat med finthakket løg+ olie/eddike-dressing, m. hvidløg efter smag og estragon, der altid klæder tomat, og giver lidt mindelser om bearnaise, uden alt det fede!

Og div rodfrugter, persillerod, knoldselleri, pastinak, jordskokker, gulerod, lavet som grovmos, evt også butternutsquash.

Hvis du kan finde dem, og orker, de er ret besværlige at ordne, så er skorzonerrødder, letkogte, et meget lækkert tilbehør, som man sjældent får, eller som en forret gratinerede med ostesovs!

Det du allerede har tænkt lyder rigtig godt, god fornøjelse!

Kommentar
Fra : timses

Dato : 19-02-14 11:01

Lyder helt perfekt vagnr, rodfrugter med honning bagt i ovnen. Tomatsalat med estragon lyder som et hit. Tak for input..

Kommentar
Fra : timses

Dato : 19-02-14 11:04

Så menuen bliver som følger : Saftige bøffer , med Pommes Anna, Halve Pære med Bacon, Honningristet rodfrugter, Tomatsalat med Estragon og en god sauce Espagnole.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-02-14 11:09

Lyder lækkert, god fornøjelse