/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
gammel sang efterlyses
Fra : schouborg
Vist : 1158 gange
200 point
Dato : 06-12-01 14:58

I min barndom (40'erne) lavede min familie et lille optrin, hvor vi brugte en sang som forlæg. Jeg kan ikke huske, hvad sangen hed, men vi sang:

"Her kommer vi med fuld musik, fuld musik"

Melodien minder om den kendte "Hoved, skulder, knæ og tå, knæ og tå", men i "min sang" var der et omkvæd, der lød:

"Solen selv slår glade gnister
i trompeter og hornister,
og fra bækkenslager....

Både indledningen og omkvædet kunne være taget fra den originale sang, men jeg er ikke sikker. Siger det nogen noget?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-12-01 17:01

"> I min barndom (40'erne) lavede min familie et lille optrin, hvor vi
> brugte en sang som forlæg. Jeg kan ikke huske, hvad sangen hed, men vi
> sang:
>
> "Her kommer vi med fuld musik, fuld musik"
>
> Melodien minder om den kendte "Hoved, skulder, knæ og tå, knæ og tå",
> men i "min sang" var der et omkvæd, der lød:
>
> "Solen selv slår glade gnister
> i trompeter og hornister,
> og fra bækkenslager....
>
> Både indledningen og omkvædet kunne være taget fra den originale sang,
> men jeg er ikke sikker. Siger det nogen noget?

Ja - den husker jeg osse. Det er en sang skrevet af Victor Cornelius til Fy
og Bi-filmen "Med fuld musik" - fra 1933.
Den findes på plade på: POLYDOR SLUPM 7027
mvh ole

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 06-12-01 21:01

Hej Skchuborg
Dejligt Ole Damgaard kunne huske sangen. Bare ærgerligt at han ikke kan få Point,-da han ikke er superbruger.
Den Opsamlingsplade som soccer omtaler kan du finde på http://hjem.get2net.dk/joern/pladind2.htm#528 der kan du jo chekke om din sang er med. Det er en billig LP til kun 50 Kr.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : schouborg

Dato : 08-12-01 14:59

Jeg troede, I havde fundet den rette sang til mig, hvorfor jeg gik på biblioteket og lånte bogen "Tonefilm melodier". I den er der en sang der hedder "Med fuld musik" af Victor Cornelius og med tekst af Carl Viggo Meinche. Melodien passer ikke og det gør teksten heller ikke.
Jeg har i mellemtiden talt med en, der var sikker på, at melodien har engelsk oprindelse, og der står jeg så nu.
mvh
Schouborg

Kommentar
Fra : schouborg

Dato : 08-12-01 14:59

Jeg troede, I havde fundet den rette sang til mig, hvorfor jeg gik på biblioteket og lånte bogen "Tonefilm melodier". I den er der en sang der hedder "Med fuld musik" af Victor Cornelius og med tekst af Carl Viggo Meinche. Melodien passer ikke og det gør teksten heller ikke.
Jeg har i mellemtiden talt med en, der var sikker på, at melodien har engelsk oprindelse, og der står jeg så nu.
mvh
Schouborg

Kommentar
Fra : soccer

Dato : 08-12-01 15:27

Hej schouborg

Prøv din forespørgsel hos www.danskesange.dk

Der er en god mulighed for at du der, finder en som med svaret på dit problem.

mvh soccer

Accepteret svar
Fra : vestergade

Modtaget 200 point
Dato : 20-01-02 16:14

Hej

Jeg har spekuleret på dit Spørgsmål siden du skrev det. Sangens forfatter er Marinus Børup (1891-1959), og jeg har en lumsk mistanke om, at han egentlig hørte til hos KFUM-spejderne. Men FDF havde/har meget orkesterarbejde og tog sangen til sig ...

Melodien er ganske rigtigt engelsk - muligvis irsk. Originaltitlen er "There is a tavern in the town", og det er en meget sørgelig historie om en ung pige, der netop er ved at drukne sig, fordi hun er blevet svigtet af sin kæreste.
Her har du Teksten:

Her kommer vi med fuld musik,fuld musik
med folk i trit med glans i blik, glans i blik
og grå facaders dunkle ruder springer op
for smil og lytten til vor trop.

Solen selv slår glade gnister
i trompeter, som hornister
og for bækkenslager bister, dada
tjim-tjim, tjim!
Med vældig mave skkridter stum
stejl og stum
den store trommes tærsker, bum,
sving og bum,
med raske hvirvler kundgør væver
trommestik,
at vi er drenge med musik !

Vi har at fylde gaden lang, gaden lang,
så mange sind med herlig klang, herlig klang.
Så vis, I væbnerblusens frie korps, I dur,
så godt som garden med tambour.

Solen selv slår glade..........

Husk på, musikken er en magt, er en magt !
Vær fin i tone, fast i takt, fast i takt !
- så musikalsske hundes hylekor og bjæf
må hylde spillet f.f.f.

Solen selv slår glade........

Marinus Børup.

Håber det er den du søger.

MH
Vestergade

Godkendelse af svar
Fra : schouborg

Dato : 20-01-02 18:16

Det er lige det, det er (den melodi, jeg søger). Dit svar er også sjovt og interessant, fordi min far var meget engageret i FDF i Silkeborg omkring 1920. Han er født i 1909.
Tak for hjælpen
Venlig hilsen
Schouborg