/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
Personnummer.
Fra : sigfrid
Vist : 2141 gange
300 point
Dato : 10-02-14 16:10

Jeg har en ven der påstår at man kan regne en persons cpr nummer ud hvis man har fødselsdag og køn.Han mener at have læst det i illustreret videnskab for mange år siden,kan det virkeligt passe?
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-14 16:23

Nej, kun at det sidste ciffer er lige for kvinder og ulige for mænd, alt det andet er gætværk...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 10-02-14 16:23

NEJ, selvfølgelig kan man ikke det...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 10-02-14 16:25

Du kan "lege" lidt med personnumre her: http://kode.porten.dk/cpr_fix/

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-02-14 16:27
Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 10-02-14 16:33

Her er en interessant side: http://kode.porten.dk/cpr_fix/

Det er ikke helt rigtigt. Men her på siden kan man lave nummeret, hvis man har de 9 cifre. Eller lave dit eget "falske" cprnummer, hvis du f.eks skal opgive et cprnummer til en side, hvor du ikke vil have firmaet skal kende dit nummer. Der kan dannes 270 numre pr køn pr fødselsdato.

Også her en god side: http://ing.dk/artikel/cpr-numre-er-nemme-gaette-125784

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-14 17:01

Hvis det er rigtigt at der kun er 270 muligheder, er der nogen der har dummet sig,
der indgår selvfølgelig 0 i de første 6 cifre med fødselsdag,
men måske ikke i de sidste 4 hemmelige?

Der er så uden 0: 9*9*9*4 lig med 2916 muligheder for kvinder, og
9*9*9*5 lig med 3645 for nænd, hvis man også kender køn??

Det kan selvfølgelig også gættes, men det er da meget sværere end de kun 370 ???

Er der en ekstra binding ud over køn på de sidste 4 cifre, er det en skandale,
en tilfældig tals generator kunne så gøre det meget bedre end de pågældende "eksperter"...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-14 17:14

Rettelse, der kan også indgå 0 i de sidste 4 cifre, så med kendt fødselsdag
og uden binding, bortset fra køn, vil der være 10*10*10*5 = 5000 muligher for alle danskere...

Hvem har lavet person numrene, mon ikke de nu har røde ører?
Hvis det er rigtigt med de kun 370 muligheder bør de fyres...

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 10-02-14 17:15

Man kan vel bare spørge NSA.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-14 19:05

Tja det er dovenskab inden for databehandling som gør det nemt for Data-tyve.
Årsagen til de få muligheder, er vel denne "modus 11" regne faktor, som gør at det er nemt at kontrollere om personnummeret er valid.
Ja - svendgiversen - de burde skamme sig.

Og os som ikke har en jordisk chance ..................sidder med ansvaret, indtil andet er bevist.

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 300 point
Dato : 10-02-14 19:08

svendgiversen: hvis du går ind på siden http://kode.porten.dk/cpr_fix/ er der forklaring på hvorfor der kun er 570 personnumre - noget mere.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-14 19:58

Tak, for oplysningen om at fjerde sidste ciffer også er et kontrol ciffer, men hvorfor?
Måske en mulighed for at se hvem af os, der først bliver potentiel senill??

Jeg kunne godt lide at vide hvem der har bestilt dette makværk???
Hvem der har lavet det, og hvem der i dag er ansvarlig????

Det er jo noget vi alle har og bruger daglig,
ikke let at ændre, vi har jo koder nok at skulle huske,
og dyrt, tænk på hvor mange steder dit person nummer indgår.

Men med sølle 270 mulige forstår man jo godt de mange misbrug,
nogen har tømt din konto og i værste fald hugget din indentitet...

Den første, billigste løsning ville være at 7. ciffer blev ændret til noget tilfældigt,
så kommer en 106 årig ikke i skole og jeg er ikke senil endnu...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-02-14 10:50

Citat
og hvem der i dag er ansvarlig????

Denne lille spørgsmål,kan jeg nemt besvare,nemlig ingen. Sådan er det,og sådan har det været i mange år,i det danske politiske system.

Hvornår har vi set nogen tager ansvar,for egne handlinger.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-02-14 11:09

Det er i bund og grund ulovligt at udgive sig for at være en anden person. Uanset om en persons cpr. nummer er beregneligt, offentligt, hemmeligt eller ej, så er det det en unik identifikation af identitet.

Thyregod8 -> ..og at tilskynde til kriminalitet er HELLER ikke lovligt:
Citat
..lave dit eget "falske" cprnummer, hvis du f.eks skal opgive et cprnummer til en side, hvor du ikke vil have firmaet skal kende dit nummer.

Når nogen så bryder loven, betyder det ikke dermed pr. definition at cpr. nummeret er et 'dårligt' valg til identifiktation. Det er jo ikke et PASSWORD. Det er iøvrigt også ulovligt at 'gætte'/bryde passwords:

http://www.sikkerchat.dk/da-DK/Fagfolk/Lovgivning/Lovgivningen/Brevhemmelighed.aspx

Det er med andre ord ikke ulovligt at gætte/beregne et cpr. nummer eller et password, man må bare ikke bruge det på ulovlig vis eller offentliggøre det. Dermed er graden af 'sikkerhed' af cpr. nummeret irrelevant. Selvom man nemt kan tage en vare i supermarkedet eller en anden butik uden at betale, betyder det jo ikke at det er lovligt. Man vil f.eks. i den forbindelse da heller ikke søge at løse butikstyv problemet ved forbyde varer at stå frit fremme?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-14 11:18

>Det første kontrolciffer bestemmes af århundredet
Kontrolciffer og fødselsår Århundrede
0-00... ...0-99 1900 - 1999
1-00... ...1-99 1900 - 1999
2-00... ...2-99 1900 - 1999
3-00... ...3-99 1900 - 1999
4-00... ...4-36 2000 - 2036
4-37... ...4-99 1937 - 1999
5-00... ...5-36 2000 - 2036
5-37... ...5-57 benyttes ikke
5-58... ...5-99 1858 - 1899...

De sidste er jo ingen tilbage af, men hvorfor dette århundrede check?
Ciffer nummer 5 og 6 fortæller jo allerede hvornår du er født...

Jeg gentager: Overflødigt makværk

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 11-02-14 11:40

Personen 241210xxxx er født juleaften 1910 eller 2010 derfor århundrede kontrolcifferet
/Janus

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-14 12:35

Godt set, Janus, det tænkte jeg ikke på,
men meget få danskere bliver jo over 100 år, skal vi virkelig ofre et helt kontrol ciffer på dem?

De får jo kaffe af dronningen og er nok ikke så aktive mere.

Stadig med kun de sidste 3 cifre og kønskvotering, burde der være 500 muligheder, ikke 270 ??

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 12-02-14 09:18

Tak for svaret Thyregod8.
Også alle andre,min ven kan godt se det bliver lidt besværligt så måske har han ikke fået det læst rigtigt eller huske forkert.
V.H Sigfrid.