/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
minus kulhydrater
Fra : modersvilje
Vist : 753 gange
300 point
Dato : 02-02-14 16:05

Når jeg ikke må spise kartofler-melprodukter eller græs(ris/vilde ris) hvad er tilbehøret så til en kalvemørbrad?
MV2

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 310 point
Dato : 02-02-14 16:34

Grønsager...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-02-14 17:08

Blandet salat med feta.

Rodfrugter med olie, salt, peber, timian, oregano og lidt honning og så ind i ovnen til de er møre.

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 02-02-14 17:20
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-14 17:41

Grønne bønner, en tomat og lidt løg.
Det er også hvad vi foretrækker...

Hvis du godt må lidt få rødvin til, så prøv Drosti Hoof,
en god, men billig vin fra Sydafrika, hvor min kone har været,
hun, og også Politiken, siger at det smager som en million...

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-02-14 19:08

Det skal siges at jeg må spise alt! Om jeg så har godt af det er et ?
Hele årsagen er at hos os er kartofler og pasta etc. det der mætter, alle sundhedsfreaks påstår at jeg skal holde mig fra kulhydrater og stivelsesprodukter og de kan ikke sætte et alternativ op!
Jeg er overbevist om at til kalvemørbrad skal jeg, ud over grøntsager - ???
MV2
PS den med rødvinen

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-02-14 21:52

Min fordøjelse går helt i stå hvis jeg spiser noget med hvedemel, kartofler og ris har jeg det heller ikke fint med.

Til det meste aftensmad/kød serverer jeg kartofler og grøntsager tilberedt i ovnen (kartoflerne er for mine børns skyld).
Jeg tænder ovnen på 225 grader, varmluft, og så kommer jeg bagepapir på 2 plader.
Jeg flækker et (butternut) græskar, fjerner kernerne fra den ene halvdel (den anden halvdel lægges i en pose og i køleskabet til en anden dag), skærer det i skiver på knap ½ cm, kommer skiverne i en skål, vender dem rundt i lidt olie og hælder dem ud på den ene ovenplade.

Så tager jeg nogle rødbeder, skyller og skrubber dem, skærer top og bund af, skærer dem i både og gør som med græskar-skiverne. De plejer at kunne være på samme ovnplade.

Jeg drysser det hele med groft salt og timian, andre krydderurter kan bruges.

Til den anden ovnplade skyller og skrubber jeg nogle kartofler, deler dem i kvarter (som rødbederne), og gør som med græskar og rødbeder.

Gulerødder, pastinak og persillerod bruger jeg også ind i mellem.

Først sætter jeg pladen med rødbeder og græskar i ovnen, 10-15 minutter senere sætter jeg kartoflerne ind.

Når kartoflerne har fået en halv times tid plejer det hele at være færdigt.

Min søn vil helst have en god sovs, at dyppe det i, min datter foretrækker cheasy fraiche eller ketchup.

Min erfaring er, at jeg bliver ikke lige så nemt sulten i utide, efter at jeg er holdt op med, at spise stivelsesholdige fødevarer.
Så selvom nogle grøntsager er dyrere end kartofler, så synes jeg ikke, at jeg bruger flere penge på mad.

Det eneste brød jeg spiser er rugbrød og knækbrød bagt af rug.

Hver morgen og aften spiser jeg en skål råkost lavet af gulerod, rødbede, æble og citronsaft.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-02-14 13:50

Det går galt med dit helbred hvis du helt vil undgå kulhydrater.

Men det kan være fornuftigt for fordøjelsen at undgå produkter med hvidt mel, og holde kartofler på et lavt niveau.
Grøntsager, gullerødder , pastinak, rødbeder og lign indeholder også betydelige mængder kulhydrat.
Men det er på en form , som er meget bedre.
Ruggbrød ( rigtig gammeldags) kan du formentlig også tåle uden problemer.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-02-14 14:28

Jeg er klar over at det er sukkerkulhydrater der er de "grimme" og grøntsager får jeg så rigeligt af!
Jeg bager mandelbrød/tærte (det smager suverænt godt og kan anbefales)!
Rodfrugter i ovnen er også ganske godt, men der mangler ligesom et eller andet!
Jeg har endvidere nedsat forbruget af fedtstoffer til et minimum og bruger økologisk rapsolie (var på tilbud i Kvickly) i brødet. Forbruget af æg er steget og der er vist noget med kolesterol, pyt man kan også blive for "hellig!!
mvh,
MV2

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-02-14 14:43

Citat
Jeg har endvidere nedsat forbruget af fedtstoffer til et minimum

Nu kender jeg jo ikke årsagen til din kostomlægning, men du skal passe på med, at være alt for "fedt-forskrækket".

Citat
men der mangler ligesom et eller andet

Kan du forklare hvorfor du mener, at der mangler "et eller andet"?

Hvis du havde spurgt mig for et år siden, så havde jeg været totalt og aldeles afvisende overfor, at undvære brød og kartofler, men i dag savner jeg det faktisk ikke.

Ofte er det et spørgsmål om vane.

Jeg gjorde det, at jeg gradvist spiste flere og flere grøntsager, og færre og færre kartofler, så jeg vænnede mig til det lidt af gangen.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-02-14 14:52

Jeg tror du har ret og det er kun i 14 dage mere jeg er "fedt/kulhydratforskrækket" her på de første 10 dage har jeg tabt 4 kilo så mangler jeg "bare" 30 mere - men det bliver med motionsfaktoren ind over. Jeg må indrømme at jeg bruger rigtig smør (ikke kærgården eller lign. ej heller tysk smør) når mine brød er nybagte - det er bare guf!
MV2

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-02-14 19:03

Mandelbrød med den almindelige opskrift indeholder betydelige mængder kulhydrat af den ikke for gode slags. Dertil også mere fedt end godt er for brød. Det nærmer sig til en kageopskrift.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-02-14 20:15

Jeg laver selv melet!

2dl mandler malet til mel
2dl hørfrø malet til mel
1dl solsikkekerner
1dl hele sesamfrø
1dl græskarkerner
1dl fiberhusk
1 tsk salt (den oprindelige opskrift skriver 3 tsk, men det er for salt til mig)
2dl squash (jeg bruger en hel squash)
5 æg (jeg bruger store æg)
½ dl Rapsolie (opskriften skriver olivenolie)
jeg tilsætter også en tsk med næsten top bagepulver det står ej heller i opskriften
det hele røres sammen til en ensartet masse og hældes i en form og bages 1 time ved 160 grader (jeg gør det i varmluftovn!
Brødet kaldes: "Grønt stenalderbrød"!
Jeg syntes at det smager godt! Hvis jeg har nogle hasselnødder maler jeg også dem til mel og tilsætter sammen med mandel-hørfrømelet så det udligner squashens fugt mængde!
MV2

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-02-14 20:58

Citat
Jeg tror du har ret og det er kun i 14 dage mere jeg er "fedt/kulhydratforskrækket"

Hmmm, jeg troede, at du var igang med en seriøs kostomlægning.

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 08-02-14 13:19

Tak for svaret marken84.