/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Koikarper
Fra : ockendon
Vist : 1299 gange
100 point
Dato : 12-06-03 14:00

hvor meget mad skal en koi-karpe på ca 10-12 cm have, og hvor tidt?

Kommentar
Fra : IRosted

Dato : 12-06-03 14:39

hej
Man siger at de skal have så meget mad som de kan spise op i løbet af 10 min. En gang om dagen er nok at fodre.
Og man skal helst ikke fodre dem om aftenen, for så kan de ikke fordøje maden så godt.
Hilsen IRosted

Kommentar
Fra : IRosted

Dato : 12-06-03 14:39

hej
Man siger at de skal have så meget mad som de kan spise op i løbet af 10 min. En gang om dagen er nok at fodre.
Og man skal helst ikke fodre dem om aftenen, for så kan de ikke fordøje maden så godt.
Hilsen IRosted

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 100 point
Dato : 12-06-03 19:50

Hej ockendom

Koikarper sætter store mænger foder til livs. Læst venligst citatet herunder:

[citat]

Koikarper:

Koikarper stammer oprindeligt fra de japanske prydhaver, hvor de flotte fisk blev bedømt ved at stå på små broer hen over bassinerne og se ned i bassinet. Derfor har man bevidst fremavlet koikarper hvor farvetegningerne er specielt markante på ryggen. Dette er de såkaldte A-karper, der ofte er temmelig dyre i anskaffelse. Herudover findes der de såkaldte B-karper, der er billigere og hvor farvetegningerne ikke er helt så markante. At der er tale om A- og B-karper har altså ikke betydning for kvaliteten af selve fisken, men af kvaliteten på farvetegningen.
Koikarper kan blive temmelig store, og der er ikke unormalt at de bliver op til 60 centimeter i havedammen. De har derfor god brug for plads. Et bassin til koikarper bør ikke være under 3000 liter og helst mindst 4000 liter. Samtidig er der behov for en større dybvandszone end til guldfiskene, idet dybden bør være cirka 1,5 m og størrelsen cirka 1,5 kvadratmeter.
Fiskene kan overleve mange år i havedammen, såfremt vandet er rent og iltrigt. Der bør derfor være godt med planter i havedammen, ligesom der bør installeres et godt filtersystem. Ligeledes er det vigtigt at vandet udskiftes mindst 3-4 gange i perioden fra forår til efterår. Går koikarperne i iltfattigt, beskidt vand, risikerer man blot hyppige og alvorlige svampeangreb der kan være vanskellige at få bugt med, trods gentagne medicinske behandlinger. Er de ideele betingelser til stede, er der imidlertid ikke noget i vejen for at disse fisk let kan overleve 20 år i havedammen. Er de rette betingelser til stede, vokser de forholdsvist hurtigt fra små til store fisk, og i en alder af tre år har de opnået en gennemsnitlig størrelse på 30-35 centimeter. Efter 5-6 år i bassinet, kan de let have opnået en størrelse på 45-50 centimeter. Et stort bassin er derfor vigtigt fra starten, hvis du vil holde koikarper.
Koikarper er kendt for deres tillidsfuldhed over for de mennesker der fodrer den, og fodres de samme sted hver dag med hånden nede i vandet, varer det ikke længe før de vænner sig til at tage foderet direkte fra hånden.
Ud over at koikarperne sætter store mængder foder til livs, er de også gode i havedamme der plages af trådalger, idet de godt kan lide at græsse og finde smådyr i de lange trådalger. Denne vane betyder imidlertid også, at visse planter kan være vanskeligt at holde i havedammen, idet de ofte "nipper" de spæde skud af planterne. At holde nøkkeroser og åkander i havedammen kan således vise sig vanskeligt, idet de spiser de spæde planteskud, længe inden de når vandoverfladen. Sådanne planter bør derfor overdækkes med et trådnet, der forhindrer koikarperne i at spise skuddende.

[/code]

Undskyld jeg skriver dette, jeg kunne jo bare lade være, men det der med at du ikke må fodre om aftenen, er noget sludder.

Med venlig hilsen
Franksp

Godkendelse af svar
Fra : ockendon

Dato : 23-07-03 07:32

Tak for svaret Franksp.