/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisk drev kan ikke accesses.
Fra : o2madsen
Vist : 512 gange
100 point
Dato : 26-03-01 11:06

Problem: Harddisk drev kan ikke accesses.

På min sekundære harddisk, IBM DeskStar 75GXP 45GB, partioneret i et d-drev og e-drev 50% hver, kan d-drevet ikke accesses, men der er ingen problemer med e-drevet. Der har siden harddisken blev installeret i november ikke været nogen problemer. Pludseligt (jeg har ikke kunne konstatere nogen årsag) kan d-drevet ikke accesses. Samme fejlmeddelelse - som ved et uformateret drev. Norton utilities (Disk Doctor) kan ligeledes heller ikke få lov til at læse drevet. Windows (98) kan (via stifinderen) se at der er et d-drev - men der er ingen space-angivelser.

Hvad gør jeg ?

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 26-03-01 11:11

Prøv at køre en scandisk på drevet. Måske er der fysiske fejl på det.

Kommentar
Fra : urg

Dato : 26-03-01 11:22

Okay, du er FUCKED......

Det lyder som om din fat tabel er smadderet, og den er ikke lige til at få fat i igen, med mindre du har et par års fritid. Du kan prøve, at gå ind i fdisk og se om den genkender din disk, hvis den heller ikke kan se din disk, så er din disk total smadderet og er lige til skraldespanden, ellers kan du lige prøve, at gå dine flad kabler igennem, for at se om der er et som er rykket løst.
Hvis FDisk finder din disk, så kan du redde den, men ikke uden at miste data, gå ind i fdisk og slet begge dine partitioner, derefter start forfra med at oprette dem igen.

Urg

Kommentar
Fra : o2madsen

Dato : 26-03-01 11:26

Svar til Harlekin:
Det er heller ikke muligt at køre scandisk på drevet.

Jeg har downloadet Drive Fitness Test (DFT) fra IBM (http://www.storage.ibm.com/techsup/hddtech/welcome.htm ) - for at tjekke om der skulle være fysiske fejl på disken og der er ikke konstateret fysiske fejl !!

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 26-03-01 11:26

den kan vel godt finde disken, for den ene partition virker jo.. men det kan godt være dens data ikke er til at redde..

Kommentar
Fra : o2madsen

Dato : 26-03-01 11:32

Kommentar til urg:

Fdisk genkender både d- og e-partitionerne !

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 26-03-01 11:37

kan den godt se hvilken partitionstype det er (FAT32), eller skriver den "unknown"?

Kommentar
Fra : o2madsen

Dato : 26-03-01 12:26

Kommentar til Harlekin:
partitionstype viser "unknown"

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 26-03-01 12:37

Så er der vist ikke meget andet at gøre, end at slette partitionen og oprette den igen, så du kan formatere den.

Jeg har været ude for det samme. Det lykkedes mig at læse indholdet af disken fra DOS mode, men den indeholdt kun nogle kryptiske filer der lignede ødelagte rester af hvad jeg havde liggende før. Måske har din computer været i nærheden af et kraftigt magnetfelt, eller har fået et slag så diskens data er blevet ødelagt. Svært at sige..

Accepteret svar
Fra : Luctatic

Modtaget 110 point
Dato : 26-03-01 12:59

Det lyder som et problem for FDisk måske kan løse. Det kan dog være at du bliver nød til at slette alt på E: også hvis d: er sat som primær partition for drevet. Er både D: og E: sat som udvidet drev på en logisk deling der er sat til hele til HD er det ikke noget stort problem.

Gå ind i FDisk, slet partitionen (eller partitionerne hvis det er kravet) opret dem igen, og husk at formatere dem efter en reboot. Dette skulle løse problemet, med mindre naturligvis at FDisk heller ikke kan finde partitionen.

PO

Kommentar
Fra : o2madsen

Dato : 27-03-01 08:17

Tak til alle som har bedraget med gode ideer og løsningsforslag. Jeg er sikker på at kunne få forbindelse til mit d-drev igen ud fra jeres råd - men ER DER MULIGHED FOR AT KUNNE GENSKABE/BEVARE DATA FRA D-DREVET ???? (evt. efter en formattering ?)

Kommentar
Fra : Luctatic

Dato : 27-03-01 11:59

Det er nok ikke så nemt at få fat i de data der ligger på D: da du ikke kan accesse det. Med mindre du sender den ind til HD-lægen i norge, men så vigtigt er det vel heller ikke.

PO