/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hjælp til skifte
Fra : ajohansen
Vist : 583 gange
300 point
Dato : 20-01-14 15:40

Hej

Er der nogen der kan hjælpe mig med at oversætte et skifte for Anne Christensdatter https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-29871-19429-11?cc=2015318&wc=M9MJ-MM2:2067615124 venstre side.

Det er teksten over og under opgørelsen jeg har problemer med at få til noget fornuftigt.
På forhånd tak
Anne

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-01-14 17:15

Det ser ikke rigtig ud til at der er nogen der forsøger, måske skulle de være et par hundrede år gamle for at kunne det.
Men det er altid lettere hvis nogen begynder, så jeg vover pelsen, vel vidende at det kunne blive bedre.
Anno 1798. den 26 juni, indfandt sig den i rigsboet efter afdøde Anna Christensdatter, -Lars Bernts hustru i Sinding, Ole Ørberg xxxxxxxx med tiltagen 2 de. mand, navnlig sognefoged lens- og gaardmand Jens Larsen og gaardmand Berthel Kristensen, begge af xxxxx for at foretage en lovlig rigsafgørelse og vurdering. xxxxxxxxx til syne med den paategnede skifte af xxx, mellem enkemanden, og hans med den afdøde kone efterladte xx ernamte børn,
Kristen Laursen 7. aar gl.: Som hans exadmm efter loven er berg. og blev da

Saaleedes xxxx, med bekræftiges med hænders underskrift.- Datum xx xxxx- enkemanden
Lov nr. 15B Jørgensen Binz
Som vurderingsmand.
Jens Svendsen Berthel Christensen

VH Palle

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 21-01-14 16:48

Hej Palle ja den er svær lader den lige stå lidt længere

Accepteret svar
Fra : LMu

Modtaget 300 point
Dato : 22-01-14 15:00

Jeg foreslår:

Registrerings Forretning
efter afg: Anna Kristens Dat.
Huusmd Lars Jørgensen Brut
i Kiettinge
Anno 1798 den 26 Juni indfandt sig udi Sterf-
boet efter afg. Anna Kristens Datter, ..... Lars Bruts
Huustrue ... Kiettinge, Ole Ørbech fra Christiansholm
med tiltagne 2’ Mænd, nemlig Sognefogden Lægdsm.
og Gaardm. Jens Larsen og Gaardm. Bertel Kristensen begge af Kiettinge
for at foretage en Lovlig Registrerings og Vurderings Forretning
til ........ ved den paafølgende Skifte og Deeling; imellem Enke-
manden, og Hans med den Afdøde Kone avlede eeneste Børn,
Kirsten Laursen 7 Aar gl: for hvem Faderen efter Loven er Værge.
og blev da Forretningen saaleedes fremed.

Opgørelse.....

Saaledes Passeret, det bekræftes med Hænders
underskrift. Datum ut supra Ørbech
Enkemanden
Lars LISB Jørgensen Brut
Som Vurderingsmænd
Jens Larsen Bertel Christensen

mvh
LMu

Godkendelse af svar
Fra : ajohansen

Dato : 25-01-14 13:35

1000 Tak for svaret LMu.
Det passer bedre med det jeg håbede på der stod.
Så nu kan jeg komme videre.