/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Filoverførsel ml. 2 PCer med USB?
Fra : madsbs
Vist : 636 gange
70 point
Dato : 12-06-03 09:49

Kan det lade sig gøre at overføre filer ml. to PC'er gennem et USB-til-USB kabel? Og hvad kræver det af software?

Kommentar
Fra : TEXXXAZZ

Dato : 12-06-03 11:28

Ægte LAN Ethernet via USB-porten !. Med et Sandberg NetLink kan du lave netværk mellem 2 maskiner uden at skulle købe netkort og skille computeren ad. I et netværk kan du øverføre data, spille netværksspil, dele internetforbindelse og printere mm. Du kan ovenikøbet koble videre med Netlink-kabler og på den måde sætte flere maskiner sammen i netværket.

http://www.sandberg.it

Hilsen Michael

Kommentar
Fra : madsbs

Dato : 12-06-03 15:41

Hmmm... jeg skal egt. blot gøre det samme som man i gamle dage (Win98 og tidl.) gjorde via en direkte seriel/parrallel kabelforbindelse, fx m. FastLynx eller tilsvarende.

Kommentar
Fra : madsbs

Dato : 12-06-03 15:42

Hmmm... jeg skal egt. blot gøre det samme som man i gamle dage (Win98 og tidl.) gjorde via en direkte seriel/parrallel kabelforbindelse, fx m. FastLynx eller tilsvarende. Her gælder det WinXP Pro.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 12-06-03 17:24

er det usb 1.1 du har på begge pc eller 2.0
1.1 kører kun med 12 Mbit/sek men usb 2.0 med op til 480 Mbit/sek
så hvis det kun er 1.1 er det vel bedre med et netkort (10 Mbit/sek netkort er osse forældede)
det som TEXXXAZZ henviser til er osse med en netværksbro i midten af kablet og en medfølgene driver
så jeg tror ikke du kan få et enkelt usb kabel til at virke,men ellers go ide ....
men hvis det virker på 2.0 er det vel en go ide at bruge usb 2.0 til netværk selom der er kommet 1000 Mbit/sek
netkort.

Kommentar
Fra : madsbs

Dato : 13-06-03 10:59

Der er usb 2.0 på den ENE af maskinerne, men det hjælper jo ikke stort. Hele problemet er, at den "gamle" PC ikke har netkort. Ellers ville det jo, helt enig, være oplagt med alm. 100 Mbit netværkskabel.

Det undrer mig bare, at man ikke i XP har muligheden med direkte kabelforbindelse. Det handler trods alt blot om at tage alle gamle filer ud fra den gamle PC og lægge ind i den nye. Men et USB-drev kan selvfølgelig klare det af relativt få omgange. Det ville bare have været smart....

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 70 point
Dato : 13-06-03 11:27

Hej Mads,

problemet med USB til USB, er at hver PC er master... og kommunikationen i USB er Master/slave kommunikation... så der er brug for lidt hjælpemidler... hvis netværk med USB til USB sku' ku' fungere i sin rene form, uden hjælpemidler sku' PC'en være udstyret med den nye teknologi USB On the Go (OTG)... såvidt jeg ved er der ikke nogen PC'er der er udstyret med en OTG host endnu... med OTG ka' en USB enhed skifte imellem at være Master og slave... det er især nyttig til udstyr som printere, mobiltelefoner, mp3afspillere og digitalkamera'er da de hver især ka' være host/master og der derfor ikke behøves en PC involveret i processen... det hjælper selvfølgelig ikke lige på dit problem...

men der findes bl.a. disse ting som du ka' se på denne side... -->
http://shopbasic.dk/mall/shop_varer.asp?action=show_varer&cat_id=66627&shop_id=5957
f.eks. "USB-USB data bridge" eller "USB Netværk kabelkit", disse løsninger koster dog umiddelbart mere end et netværkskort, så hvis det er muligt at putte et netværkskort i den computer der ikke har det vil jeg foreslå dig det...

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : madsbs

Dato : 13-06-03 12:44

Tak for svaret strarup.
Det er sandt, det hjælper ikke, men det opklarede da nogen ting!