/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
kontanthjælp
Fra : janik
Vist : 733 gange
100 point
Dato : 02-01-14 00:22

Skal vi ikke alle sammen herinde lave
en rigtig god komigang sang til de danskere
der tror at stats kassen er en kasse der
bare bliver fyldt op når den er tom.
Vi kan jo starte med et kendt citat
Spørg ikke hvad dit land kan gøre for dig, men hvad du kan gøre for dit land.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-01-14 00:58

Du kan ikke kæmme alle kontanthjælpsmodtagere over en kam, mange har gjort noget for samfundet inden de havner så langt ude at de bliver fanget af det sikkerhedsnet som kontanthjælpen er - eller burde være, jeg ved godt at der findes "dovne Robert'er" imellem
men det her ligner en moppetråd og det burde du holde dig for god til
Godt nytår til alle

Kommentar
Fra : janik

Dato : 02-01-14 01:31

Nej kan man ikke , men jeg mopper ikke og i min alder kan jeg også
bare sige jeres problem nu .
Dengang jeg kom ud af skolen havde vi en kæmpe gæld vi skulle
have betalt .
Vi lånte i udlandet til at betale renterne med .
Tak far og mor sagde jeg bare :(¨
Og hvis vi ikke får gang i flere hænder NU oplever
de små børn det samme og det syntes jeg sku ikke vi kan være bekendt eller kan vi ???

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-01-14 07:10

Vi ku' jo også lave en sang, som gør alle de bedrevidende mennesker, som betragter kontanthjælpsmodtagere som samfundsnassere, opmærksom på, at det ikke altid kun sker for naboen.

En stor del af de mennesker, som er på kontanthjælp i årevis, er mennesker, som er ramt af sygdom, og det kan jo, som bekendt, ramme enhver.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-01-14 08:08

Og hvem bliver så lige de ´næste´ der skal laves en sang om.

Jeg får pension og er rimelig godt misundelig på alle femmede, som kan tage på ´ferie m løn´ i flere måneder, uden at oplyse samfundet om det, ikke at Danskere ikke udnytter systemet.

Men som en skrev herinde kort før Jul - nu står muslimerne igen og vil have Julehjælp.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-01-14 08:23

Citat
Jeg får pension og er rimelig godt misundelig på alle femmede, som kan tage på ´ferie m løn´ i flere måneder, uden at oplyse samfundet om det, ikke at Danskere ikke udnytter systemet.

Så vidt jeg husker er der ikke noget, som forhindrer dig i, at tage på ferie i flere måneder "med løn".

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-01-14 09:47

Nu var det heller ikke det jeg skrev.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-01-14 10:10

Citat
Jeg får pension og er rimelig godt misundelig på alle femmede, som kan tage på ´ferie m løn´ i flere måneder, uden at oplyse samfundet om det, ikke at Danskere ikke udnytter systemet.

Efter ny lov kan ledige holde 5 ugers ferie selv om de ikke har optjent dagene, de er så blot "uden ret og pligt" men mister ikke indkomsten.
De må også rejse udenlands...........hvis der ellers er råd, kontanthjælpsmodtagere må jo ikke have over 10.000 på kontoen dagen før overførslen, hvis der er det kan overførslen blive standset og folk skal bruge de penge før næste overførsel om en måned.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 02-01-14 10:22

Det kan ske for alle......

Fra direktør med egen firma, hus, bil, kone og 3 børn til samfundsnasser inden for 3 år?

Som så mange andre gange før tog direktør Hansen glædeligt på arbejde i sin virksohed han havde opbygget gennem de sidste 15 år. Telefonen ringet som sædvanlige uafbrudt og det så ud til at gå rigtigt godt for Hr. Hansen. Men en dag ringede skatteforvaltingen og bad om nogle vigtige fakturer som ikke var bogført.... Hr. Hansen kiggede over på bogreolen som var flydt op med papir øjet kunne række. Der var bunker af papir. Og uden videre at tænke over det, udså Hr. Hansen en mappe øverst på reolen. Hr. hansen var ikke særlig høj og i stede for at spørgen en af de ansatte om ikke de kunne række ham mappen, valgte han at gøre det selv. Han rulle kontorstolen hen til reolen og stillede sig op på den. Hr. Hansen havde gjort det mange gang før, med denne dag skulle blive dagen fra "direktør til samfundsnasser"..... Mens han stod der på stolen begyndet det at sortne for øjene, alt så ud som en tåge og med et lå han der på gulvet indsmurt i blod fra top til tå. Han havde fået åben kraniebrud, åben lårbensbrud og fået forskellige knubs rund på kroppen. I alt hast blev han kørt på hospitalet, hvor han de næste mange måender lå indlagt.

Firmaet Hr. hansen havde opbygget de sidste mange år, begyndte at gå dårligt. Ja, selv lån i huset kunne ikke mere rede firmaet. Hr. Hansen havde intet valg.... Firmaet gik konkurs med et kæmpe tab i huset oveni. Og fordi Hr. Hansen ikke havde været på arbejdsmarkedet i over 3 år nu, på grund af hans arbejdsskade, blev han smidt ud at dagpengesystemet. Og da han var gift var der ingen hjælp at hente anden sted fra i følge forsørgerpligten. Konen var den eneste indtægtskilde familien havde nu. Alt så sort ud!.... Konens indtægt var ikke nok til at forsørge grundsteen i familiens eksistensgrundlag... Så først røg bilen, hvorefter huset blev solgt med kæmpe tab til følge.

Igennem hele prossen fra direktør til samfundsnasser gik familien totalt i opløsningen.
Nu sidder Hr. Hansen alene, i en 1 værelse lejlighed med en gæld i milionerklassen.

Så moralen er: Det kan ske for selv den bedst!

Spørgsmål: Er Hr Hansen nu en samfundsnasser?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-01-14 10:42

Citat
Spørgsmål: Er Hr Hansen nu en samfundsnasser?

Kigger Du på jobcentrets metoder er det ligegyldigt om folk har bidraget i 40 år med millioner eller en 25-årig der aldrig har haft et job, de bliver behandlet nøjagtig ens.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-14 11:05

Man kunne måske også synge en sang, om dem som destruerer samfundet ved hjælp af konkurs-rytteri og skatte undtagelse i million klassen.
Og så lige et vers om stat /kommune som sparer penge ved benytte løndumping, og derved holder en stor del danskere væk fra arbejdsmarkedet.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 02-01-14 12:06

Citat
Spørgsmål: Er Hr Hansen nu en samfundsnasser?

Nej, han er en god samfundsborger, der har været hårdt ramt af skæbnen.
Han bliver så trods alt reddet af sikkerhedsnettet - kontanthjælp, måske også førtidspension.

Man kan ikke gøre alt helt retfærdigt i samfundet, selvom man tilstræber det.

Et af problemerne i dag med kontanthjælpen er, at mange betragter den som en borgerløn.
Det er den ikke, vi har ikke borgerløn i Danmark, det ville blive alt for dyrt.

Kontanthjælp er ment som en midlertidig overlevelsesydelse til de mennesker, der ikke kan forsørge sig selv på anden måde - overhovedet.
Den må ikke sammenlignes med dagpenge.

Hvis man har stor friværdi i boligen, opsparinger af forskellig art eller arver - så skal de penge leves op, før samfundet træder til.
Det er da træls, at de, der har været økonomisk ansvarlige, og har lagt lidt til side, på en måde skal "straffes" for det, men på den anden side, er det da rimeligt, at enhver skal forsørge sig selv, så længe de kan.

Mange tror Gud hjælpe mig, at kontanthjælpen skal dække høje huslejer midt i storbyer, afdrag på biler og afdrag på deres private gæld!!!

Et andet problem med kontanthjælpen er, at den er blevet for høj for blandt andet børnefamilier, forstået på den måde, at det egentligt ikke kan betale sig at arbejde.
Det er et stort problem for samfundet, og faktisk også for de børn, der vokser op i de familier.

Et tredje problem med kontanthjælpen er, at der ikke bliver stillet krav nok til de stærkeste af modtagerne, altså de såkaldt "arbejdsmarkedsparate" - for de forstår at manipulere med sagsbehandlerne.

Der bliver tværtimod ofte presset for hårdt på de svageste, som har store sociale/psykiske/fysiske problemer.
For disse mennesker hjælper alverdens kurser, aktiveringer og "trusler" ikke.
Man glemmer at hjælpe dem med deres personlige problemer først.

For eksempel er de såkaldte "lægekonsulenter", ansat af kommunerne, en katastrofe.
De tillader sig, ud fra gamle journaler, at afsige "domme" over klienters arbejdsevne uden nogensinde at have set/talt med klienten.

De svageste kontanthjælpsmodtagere kan ikke altid finde ud af at sige fra, hvis presset bliver for stort, fordi de er ydmyge og autoritetstro, eller simpelthen ikke har overskuddet eller evnerne til at sætte sig ind i deres rettigheder.

Mange sagsbehandlere i kommunerne er uden uddannelse eller ikke uddannede til at arbejde med mennesker på samfundets bund.

Men sikkert er det, at der er kommet alt for mange på overførselsindkomster i Danmark.

Vi har været latterligt tossegode, og har ikke turdet stille krav.
Politikerne har købt sig vælgere til ved at hælde skatteydernes penge ud til alle sider, også hvor der egentlig ikke var det store behov.

Vi må lære nu at stille krav, og så må vi lære igen at give plads på arbejdsmarkedet til de mennesker, som ikke er i stand til at yde 100 % som et ungt rask menneske.
Der skal gives bedre plads til ældre og handicappede, som også sagtens kan komme med et bidrag til samfundet, og også gerne vil deltage.

Jeg er møjhamrende træt af den brokke- og krævementalitet, som er blevet så udbredt i Danmark.

Du godeste hvor er vi blevet røvforkælede og selvoptagede.
MIG - MIG - MIG

Så prøv dog at tage ansvaret for jeres eget liv, og vær dog glade for, at hvis I ikke kan klare jer selv, så griber sikkerhedsnettet i Danmark jer trods alt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-01-14 15:35
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-01-14 19:31

Der skal en rask lille krig til,for at nulstille det hele....og den kommer.
Om 20-25 år,har vi Syriske tilstande. Til den tid vil danskerne og de andre,være lige store befolkningsgrupper. Der begge vil slås om magten.

Bagefter kan man begynde at diskutere kontanthjælp. Der vil nok ikke være de store midler,at slås om.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-01-14 19:50

Citat
Bagefter kan man begynde at diskutere kontanthjælp. Der vil nok ikke være de store midler,at slås om.

Næh. og der er vel ikke gratis ud-deling af Bibler til den tid...?

Det kan bare undre mig at mange udlændinge kan komme kørende i TAXA ned efter hjælp, som de så åbantbart har STOR brug for, og de får sgu penge frem og tilbage - ikke fordi de er syge = men fordi bussen ikke vil tage teorister med = mennesker med masker og lignende.
Mens jeg bare skal ansøge om et par nye glas til brillerne = og skal nådigst bede om en blanket og ellers vente på svar.

MEN ALT DETTE HAR NÆPPE NOGET MED EN SANG AT GØRE

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-01-14 19:52

Glemte.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-01-14 21:27

Citat
Kontanthjælp er ment som en midlertidig overlevelsesydelse til de mennesker, der ikke kan forsørge sig selv på anden måde -

Det er jo bare ikke sådan den bliver brugt.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 03-01-14 00:33

Der er mange herinde med en god mening om det danmark vi skal overdrage
til vores børn.
Men et kan vi vel blive enige om at der skal ske noget NU ..
Vi kommer alle til at miste i de kommende år for at der er penge
til uddannelse til vores børn ..
Det fis om at andre overtager vores land pis og lort..
Når vi starter en krig andre steder må vi også regne med nogle
flygtninge sådan er det ..

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 03-01-14 12:06

http://www.information.dk/telegram/483666
Nye tal fra Finansministeriet viser, at 17.000 danskere får mindre ud af at gå på arbejde end hvis de var ledige og på kontanthjælp, når det drejer sig om børnefamilier.

Det er altså at holde den arbejdende del befolkningen for nar, og jeg kan overhovedet ikke forstå, at der stadig er nogen, der vil forsvare Danmarks besynderlige og dybt urimelige forsørgelsespolitik.

133.000 danskere har under kr. 2000 om måneden ekstra til sig selv ved at arbejde, frem for at blive forsørget af samfundet.

Hvis det ikke er et sygt samfund, der har skruet forsørgelsen så højt op, så ved jeg ikke, hvad det er.

Mange ser jo blot på det udbetalte beløb, man får på kontanthjælp i en børnefamilie, og tænker, at det er vel rimeligt nok, med det er alt det ekstra - den indirekte økonomiske hjælp - der skaber den urimelige forskel i økonomien hos en familie på overførselsindkomst og hos en selvforsørgende familie.

Det må aldrig være sådan, at en selvforsørgende familie er dårligere stillet end den, der bliver forsørget af samfundet, og et par tusinde kroner ekstra om måneden er jo ingenting i en børnefamilie, når man tager i betragtning, at man ofte skal være af sted fra hjemmet i op til 10 timer, og kommer træt hjem fra arbejde.

Uden mulighed for det samvær med børnene, som de fleste af de ledige har, for ikke at tale om mulighederne for at handle ind efter de billige tilbud, hvilket også er tidskrævende.

Arbejde bærer lønnen i sig selv, vil nogle stadig sige.

Ja, det kommer så sandelig an på, hvilket arbejde det drejer sig om, vi har jo ikke alle mulighed/evner til at vælge frit.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-01-14 13:15

Nok mig den er møntet på:
Citat
Det fis om at andre overtager vores land pis og lort..
Når vi starter en krig andre steder må vi også regne med nogle
flygtninge sådan er det ..

Vi er vel trods alt,ikke i krig med alle arabiske lande,plus store dele af Afrika.
Flygtninger/indvandrere fra de lande vi er militært involveret i,udgør sikkert kun promiller,af den samlede skare der møder op her i landet.
Vores for tiden,helt store problem er,at mange danskere tænker som du,janik...endnu.

Jeg skal ikke skjule,at jeg er stor modstander af vores militære "eventyr" i udlandet. Over 40 danske soldater dræbt. Ukendt antal skadet for livet. Også mentalt. + et ligeledes ukendt antal milliarder kroner,som nok kunne være brugt lidt mere fornuftigt.
Jeg er dog ikke (Radikal) anti-militaristisk. Går ind for et hjemligt forsvar....det får vi brug for i fremtiden.
Ellers må jeg sige,at jeg er så enig med ebg_888,at det er helt træls.

M.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 03-01-14 14:35

Mosebaek vi er jo alle i mod krig men det kan vi jo ikke undgå .
Jeg har fulgt med i politik siden 1982 og har tit tænkt på
hvorfor vi ikke hjælper med at løse deres konflikter , vi har jo et af verdens stærkeste
forsvar og kan gøre en forskel .
Men må desværre konstatere at vi gør det sku da ikke for at hjælpe andre end os selv , men
må sige vi er sku gode til at få det til at lyde sådan.
Men syntes det er god debat laver bare ikke om på hvad vi skal gøre ..
Der kommer jo som vi har vidst i mange år de store årgange der går på pension
og de små årgange til at betale ??

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-01-14 19:35

Citat
Mange ser jo blot på det udbetalte beløb, man får på kontanthjælp i en børnefamilie, og tænker, at det er vel rimeligt nok, med det er alt det ekstra - den indirekte økonomiske hjælp - der skaber den urimelige forskel i økonomien hos en familie på overførselsindkomst og hos en selvforsørgende familie.

Hvad mener du med:
"alt det ekstra - den indirekte økonomiske hjælp" ?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-01-14 20:33

Hvis jeg må være så fri,at blande mig....jeg fandt et stykke grafik. Godtnok lidt "kornet",men kan tydes,med lidt god vilje.

http://peecee.dk/upload/view/428739

Forskellen,bliver (forhåbentlig) lidt større,med den nye reform.

M.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 04-01-14 16:56

Hvad ligger efterhånden i ordene "Velfærtstat" eller rette "Hvis vi skal bevare velfærtstaten", som vore kære politikkere misbruger i hver anden sætning på borgen.

Hvad er det efterhånden vi skal bevare?
Hvorfor ikke bare sige det som det er...... Vi liner efterhånden mere og mere en tro kopi af USA, hvor de svage må søge tilflugt på herberg, bo på gaden og ligge på knæ for en bid mad.

Er vi nåde til det lavpunktet: Sin egen lykkes smed.
Et egoistisk samfund, hvor hver enkelte boger kun tænker på sig selv, om sig selv, i sige selv og med sig selv.

Uanset hvad bliver det spændende at se hvilke konsekvenser den nye forsørgerpligt får, - om folk bliver så presset og desperate at de tyr til vold, kriminalitet eller går totalt psykisk ned.

Med det er der vel taget højdet for fra politikkerne side eller hvad?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-01-14 18:29

Citat
Uanset hvad bliver det spændende at se hvilke konsekvenser den nye forsørgerpligt får, - om folk bliver så presset og desperate at de tyr til vold, kriminalitet eller går totalt psykisk ned.

Med det er der vel taget højdet for fra politikkerne side eller hvad?

Jeg hørte i radioen i går, at flere kommuner vil opruste sikkerheden på jobcentrene.

Det siger jo en del.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 04-01-14 18:35

De har jo også den mulighed at tage til udlandet, tyskland mangler arbejds kraft ...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-01-14 19:23

Jeg har kun gået i skole i syv år. Og deraf var direkte indlæring nok begrænset til tre år. Resten af tiden gik med fodbold,slåskamp og konstruktion af papirflyvere. Meget af tiden var læreren ved frisør,eller på indkøb. Jeg fik dog nogenlunde fat i den lille tabel. Og selv med det ret simple stykke "værktøj",kan jeg da sagtens regne ud,at vores såkaldte velfærdsstat smuldrer lige så stille.

Ikke alene,men for en stor dels vedkommende: Et land med 5 mill. indbyggere,med måske 10% der ikke er i stand til at forsørge sig selv,får forsørgerpligten udvidet med en halv mill. udlændinger. Samtidigt med at der bliver færre og færre,til at betale.

Så behøver man ikke have gået på de højere læreranstalter,for at regne ud at velfærdsstandarden ikke kan holdes hvor den har været.

M.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 04-01-14 20:11

Citat
Hvad ligger efterhånden i ordene "Velfærtstat" eller rette "Hvis vi skal bevare velfærtstaten", som vore kære politikkere misbruger i hver anden sætning på borgen.

Helt ærligt, McBobo, hvad fabler du om?

Danmark er det land i verden med den højeste forsørgelse.

Sammenligner vi os blot med vores naboland, Sverige, så har en kontanthjælpsmodtager kun halvt så meget at leve for i Sverige som i Danmark, efter skat og bolig er betalt.

33 % af alle skatter og afgifter i Danmark går til forsørgelse.

Der er ikke noget land i verden, hvor det rent økonomisk så dårligt kan betale sig at arbejde som i Danmark.

Men ja, alle de nye reformer rammer af og til skævt og urimeligt, så mennesker bliver angste for fremtiden, fordi de er vant til større tryghed og bedre økonomi under ledighed.

Så må der justeres på reformerne, så man i højere grad får fat i dem, der rider på frihjul.

Vi kommer nok alle til at mærke på økonomien med de nye afgifter på blandt andet el og varme, som det efterhånden kan være svært for nogle at spare mere på.

Men noget må der gøres, vi har åbenbart ikke råd til så meget "velfærd" som tidligere, det skulle jo gerne stadig være sådan i Danmark at de egentlig svage, syge og gamle stadig kan få hjælp i fremtiden.

Så må resten ud på arbejdsmarkedet og forsørge sig selv.

Du kan på ingen måde sammenligne tilstandene Danmark med tilstandene i USA!!!