/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Plastik-dims på rulletrappe.
Fra : Fiskerbamsen
Vist : 878 gange
50 point
Dato : 12-06-03 00:22

Hej,

Jeg har taget et billede af en plastik-dims der sidder monteret på ydersiden af de nederste rulletrapper i Københavns metrostationer. Er der nogen der ved hvad det er, og hvorfor den er der?

Billedet ligger her: http://copypaste.dk/rulletrappe.jpg

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 12-06-03 01:20

hvis rulletrappen går opad, kan det være en "stopklods" så folk ikke føle sig fristet til at lade deres bagage stå på ydersiden, så den kan "glide" op... bare et bud.. godt billede iøvrigt!
,-) Christina
ps.. venter spændt på om det er den rigtige forklaring eller om det et eller andet "ugætteligt"!!!!

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 50 point
Dato : 12-06-03 09:20

Billedet viser en typisk produktansvarsbegrænsning.

Comet har været nærig ved deres indkøb af rulletrapper til metroens stationer og havde desværre valgt en billigere model med en særdeles uhældige egenskab!

Grundet den fysiske udformning af rulletrappen, specifikt den 15cm brede "vandrette gesims" der løbber på ydersiden af trappen som en kædeskærm, og invitere ubetænksomme legesjæle til at forsøge at gå op ad trappen på ydresiden af rællingen. På fleste ordentlige modeller af rulletrapper er kædeskærmen formet med en "skrå gesims" som i sigselv vanskliggøre fodfæste.

Med den viste hindringsanordning har Comet gørt sit for at besværliggøre passage i sådan en grad at det måtte anses at kræve særlig ihærdig indsats for en person at forcere "stopklodsen" for at kunne udsætte sig selv for en mulig faldehøjde over en meter hvorved eventuelle personulykker der herefter skyldes fald fra trappens "gesims" vil derfor anses at værer selvforskyldt.

Dette har formindelig blivet påbudt af arbejdstilsynnet ved en sikkerhedgennemgang eller påpeget af en vågen projektmedarbejder.

mvh, Ke'Fir, m.a.

Godkendelse af svar
Fra : Fiskerbamsen

Dato : 15-06-03 22:36

Tak for svaret Master_of_KeFir.