/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Langsom læsning af (defekt?) harddisk
Fra : Lincoln1242
Vist : 494 gange
100 point
Dato : 22-12-13 17:18

Jeg fik fornyligt skiftet min harddisk, da den gamle tilsyneladende havde "tabt pusten", og blot sagde nogle bip-lyde…

Efter en rum tid med at genetablere computeren, programmerne og indstillingerne på en ny HD, så ville jeg lige prøve om der kunne reddes nogle data fra den gamle harddisk (nyere data som jeg ikke havde fået taget backup af). Så jeg åbnede den, og det var som om ’læserarmen’ havde sat sig fast.

Alt andet lige… Da jeg tilsluttede den gamle HD med USB-kabel (HD-læser) så begyndte den flittigt at indlæse/aflæse HD’en, og den fremgik som ”H:” i stifinderen. Men indlæsningen vil ingen ende tage. Ganske vist er der 250 GB data på den (ud af 750 GB), men en ekstern HD tager jo ikke en krig at indlæse. Jeg kan se på ’armen’ at den arbejder – den bliver bare ikke færdig… Jeg kan ikke arbejde på computeren mens den indlæser – så skriver den blot ”(svarer ikke)” i menulinien. Efter en time og et kvarters indlæsning hev jeg USB-stikket ud, for ctrl+alt+del reagerede den ikke på.

Er det normalt at indlæsning af en HD via USB skal tage så lang tid?? Eller er det bare et tegn at den gamle HD er gået helt og aldeles hinsides? Jeg ville nemlig rigtig gerne have fat i de tabte data…!

Kommentar
Fra : netop

Dato : 22-12-13 17:24

Det er jo netop 1000 kroners spørgsmålet som kun kan besvares når man sidder med harddisken og undersøger den fysisk...

Alt andet er jo gætteri!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-12-13 19:21

Citat
Så jeg åbnede den, og det var som om ’læserarmen’ havde sat sig fast

Havde du så bare spurgt før du lavede dit eget forsøg.
Citat
Er det normalt at indlæsning af en HD via USB skal tage så lang tid??

Har og haft diske der tager op til et døgn om at indlæse, men som regel kan der altid hentes data tilbage på dem = men hvis du sidder med en åben disk/ der roterer - så tror jeg du skal glemme ALT om at redde noget - da den allerede er (ødelagt) af micro støvpartikler..

Og alt sådan noget recovery, bør altid laves med disken i et ledigt sted på dit bundkort - aldrig fra usb, da det aldrig kan blive så hurtigt som internt og mere usikkert

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-12-13 19:24

Men som udgangspunkt = kan du SE den, kan du hente data tilbage - bare et spørgsmål om tid og penge.
Selv bruger jeg dette, og det har kun svigtet engang = min egen fejl

http://www.youtube.com/watch?v=4jM3l1FHB6g

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-12-13 19:26

Det skulle være dette link

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-12-13 19:30

Ja jeg kan også kun gætte lidt, men det lyder sandsynligt.

Jeg har prøvet at skifte harddisk i en bærbar som var ved at dø. Jeg brugte et clone program og det tog mere end 24 timer for mig at få det hele hevet ud.
Der var nogle bestemte områder på den dårlige disk, hvor den kun kunne læse med meget få kilobytes af gangen. Vil forslå du forsøger at bruge nogle mere professionelle programmer som er beregnet til at genskabe data fra en dårlig / beskadiget harddisk.

Det eneste program jeg dog lige kan komme på er recuva.
http://www.piriform.com/recuva/features/recovery-from-damaged-or-formatted-disks

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-12-13 19:35

Citat
Og alt sådan noget recovery, bør altid laves med disken i et ledigt sted på dit bundkort - aldrig fra usb, da det aldrig kan blive så hurtigt som internt og mere usikkert

Jeg har dog oplevet at usb er mere pålidelig. Når den dårlige disk var tilsluttet bundkortet var maskinen ubrugelig. Den frøs tit fast, men via en usb adaptor var disken lidt mere medgørlig og lod mig hive data ud.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-12-13 19:41

Dette kan reparere? dårlige sektorer, men vil ikke anbefale det, har prøvet det og dagen efter var der stadig fejl på disken = det kan være MS der misforstår det, men alligevel.
Hellere købe en ny disk end risikere tab af data - ved at bruge samme disk.
http://www.dposoft.net/hdd.html

Bare søg på Google efter programmet., PORTABLE og det kommer masser af ´tips´.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 22-12-13 19:48

Citat
Jeg har dog oplevet at usb er mere pålidelig. Når den dårlige disk var tilsluttet bundkortet var maskinen ubrugelig. Den frøs tit fast, men via en usb adaptor var disken lidt mere medgørlig og lod mig hive data ud.

OK hver sin erfaring/ interface til disken sata 1-2-3/IDE/ SSD.
Hos mmig kører det bedst ved at kople direk til motherboard = større hastighed
Men alt hvad jeg i nyere tid har hentet tilbage er med programmet MAGIC, der kan du selv vælge hvad og alt andet, samt det tager IKKE en eveighed om at scanne et drev = men det gør det om at hente tilbage + du får originale filnavne, ikke noget volapyk, som an kan sidde flere dage om at gennemse for brugbart data.

MEN IGEN disken har været ÅBNET og med bare det mindste støvkorn på disk/læse hovede og GLEM det, ridser på skiverne.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 26-12-13 19:34

Da du har åbnet disken skal du ikke vente for længe med at få dine data ud. Hver gang et selv meget lille støvkorn farer forbi læse/skrivehovedet bankes der et mikroskobisk stykke af den magnetiske belægning med det resultat at de data som ligger der vil blive en smule sværere at læse. Derfor vil disken ganske langsom få mere og mere alzheimer.

Men her og nu er det med at være tålmodig.

Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242

Dato : 12-02-14 22:57

Tak for svaret mig-selv.