/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Brandvæg
Fra : bonning
Vist : 1324 gange
300 point
Dato : 07-12-13 19:33

Hej I kloge folk! Jeg har fået bygget en udestue på ca. 15 m2 af et tømrerfirma. Vi gik igang inden byggetilladelsen kom,da det tog over 3 mdr. og jeg skulle bruge den til stor fam. fest. Min skyld! Nu skal endevæggen mod nabo laves til BD 60 væg, da den står i skel og der skal laves brandkamserstatning 1m. ud fra væg under termoloft. Væggen er nu først 21mm krydsfiner på hegn mod nabo,så 95mm isolering og til slut profilbrædder 21 mm. Træregler pr 60 cm .Regler er 45 x 95mm. Hvad skal væggen bestå af , for at være BD 60. Har kigget hos bl. a. Rockwool, men synes det er meget forvirrende hvad der gælder nu!, VH bonning...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-12-13 21:58

skift krydsfineren ud med eternitbeklædning og sæt 2 lag brandgips indvendig

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-12-13 02:06

Der er nået du har misforstået en brandvæg kan ikke bare være BD-væg 60 med 1 m brandkamserstatning.

Hvis du alligevel får lov til at nøjes med det skal mineralulden fastholdes . Profilbrædderne skal erstattet med tæt beklædning.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-12-13 04:02

Transor der tager du fejl

http://keanet.dk/brand/data/kl2_bekl.pdf

Vær OBS på at der skal 2 lag på begge sider min kl2 ( således at samlingerne i inderste lag og yderste lag IKKE sidder det samme sted

http://erhvervsstyrelsen.dk/file/2424/Bilag_3.pdf

Dbi vejledning http://www.bvb.dk/SiteCollectionDocuments/DBI%20vejledning%2036.pdf

Du skal tage dit termoloft af og erstattes med ikke brandbart matriale 1 meter ud fra væg

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-12-13 10:05

De vejledninger som rotw henviser til er sådan set gode nok,selv om den ene er forældet.

Men de handler om noget helt andet. Det er om klasse2 beklædninger. Men du skal lave en brandadskillelse mod nabo.
Hvis det er matrikelskel er kravet normalt en BS-væg 120 med brandkam og selvstændig stabil.
Hvis naboen kun er eksempelvis en anden rækkehuslejlighed, kan du formentlig nøjes med en BD-60 mæg og brandkamserstatning. Men det er ikke en brandvæg.

Kommentar
Fra : bonning

Dato : 08-12-13 11:35

Hej transor. Jeg skriver ikke brandvæg,men en BD 60 væg med brandkamserstatning. Hvis jeg bruger 2 lag alm. Gips på begge sider og bibeholder krydsfiner som afslutning mod nabo og opsætter mine profilbrædder igen ,skulle det så ikke være ok. Til rotw. Gode links. Jeg kan vel montere 2 lag gips under termotag ca 20cm nede og så montere brandbatts over? VH bonning...

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 300 point
Dato : 08-12-13 14:47

Overskriften er Brandvæg. Men det mener du så alligevel ikke .

Den væg du har er næsten som en BD-væg 60 . Blot skal der bruges rockwwol i pladeform , og den skal fastholdes. Det kan f.eks. gøres med 2mm ståltråd.
Så det er af med beklædningerne og på med ståltråd ,som sømmes fast. Det skal være sådan at når yderpladen er brændt væk efter ca 10 til 20 minutters brand, skal mineralulden bive på plads for at beskytte pladen på den anden side.

Brandkamserstatningen laves næsten ligesådan , bare vandret.
Men husk at den skal hænge fast i noget, som er bærende i 1 time. Ellers falder den jo ned før tiden.

Dine spær er næppe dimensioneret for 1 times brand.

Kommentar
Fra : bonning

Dato : 08-12-13 15:29

Hej transor. Nej det er åbenbart forkert overskrift! Sorry! Men jeg er snart total forvirret. Der er simpelthen mange regler og love! Men du mener altså det er nok med krydsfiner mod nabo og profilbrædder inde og så plader af stenuld som isolering,som er fastgjort! Altså ingen eternit eller gips?? Lyder dejligt hvis det kan klare det! I loftet har jeg C18 spær pr 1m. De er 45 x 145. Den ene ende ligger af på en limtræsdrager . Den anden ende sidder på spærbeslag med kamsøm... VH bonning...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-12-13 20:42

En 45mm bred spær er brandt bort på ca 1 time. Længe inden da er bæreevnen ror ringe og taget falder ned. så hjælper det jo ikke at sætte 1 ti´mes brandkamserstatning fast i det.

Kommentar
Fra : bonning

Dato : 08-12-13 21:32

Der står i BR 10 at de ikke tager stilling til befæstigelsen af brandkamserstatningen til spær osv. Der brænder jo ikke over erstatningen! Først efter 1time. Forhåbentlig! Ellers må jeg bruge en 75x75 eller 2-3 styk. Men det er en stor hjælp med BD 60 væggen,hvis den bliver godkendt... VH bonning...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-12-13 09:46

Nej det er rigtigt at du ikke skal tage hensyn til gennembrændingstiden over befæstigelsen af brandkomserstatningen. Men du skal tage hensyn til den del af spærrene, som er ved siden af brandkamserstatningen, hvis bæreevnen er afhængig af dem.

Nu afhænger det så af retningen på spærene i forhold til brandsektionsvæggens retning.

Der er noget komplicerede regler for lasten i brandtilfældet. Spærene skal ikke kunne klare både fuld vindlast, snelast og brand samtidig.
Enten skal du have lavet en rigtig beregning, eller også lægger du ca 30 mm til på spærenes dimension ( på alle de mulige brandpåvirkede sider). Det vil sige Det vil sige at 45x 145 erstattes af 105x 205 hvis de i forvejen er optimeret og de ikke er beskyttet med fastholdt mineraluld eller andett på nogen af siderne.

Kommentar
Fra : bonning

Dato : 09-12-13 11:28

Hej transor. Det lyder meget kompliceret! Spærere ligger paralelt med de 3 m som brandkamserst løber. Men jeg må prøve at tegne det og tage det med til Byg og Teknik på kommunen! Men mange tak for hjælpen. Du får pointene. Skal lige se om der kommer flere råd! VH bonning.....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-12-13 11:50

Hvis spærene er parallelt med din brandkamserstatning er det jo meget nemmere. Så kan du jo brandbeskyttedem i fuld længde med din brandkamserstatning. Prøv at se om du ikke kan finde en færdig tegning på rockwools eller anden leverandørs hjemmeside.

Kommentar
Fra : bonning

Dato : 09-12-13 17:33

Ok transor. Det vil jeg prøve at finde,men så bliver termotaget jo ikke brandsikret. Så brænder det jo, og spærene bliver?

Kommentar
Fra : bonning

Dato : 09-12-13 17:35

Eller mener du fra spær og ind til væg i 1m bredde?

Godkendelse af svar
Fra : bonning

Dato : 10-12-13 06:49

Tak for svaret transor.