/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
IRQ, hvormange i Windows XP pro ?
Fra : srhansen
Vist : 362 gange
150 point
Dato : 11-06-03 18:03

Hej igen

Hvormange disponible IRQ (interupt requests) er der i Windows XP professional ?

mvh srhansen

Accepteret svar
Fra : per0702

Modtaget 160 point
Dato : 11-06-03 19:49

mvh per0702

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 11-06-03 19:57

Hej Per

Det vil sige ikke flere end win 98 ? øv
Ved du tilfældigvis hvad der sker vis man har flere devices. dvs. brug for mere end de 15. Giver det så konflikt som vi kender det fra win 98.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-06-03 20:27

win 2000 IRQ = 0 -15 Flere enheder bruger samme IRQ dog ikke på een gang.
Jeg ved ikke om der er flere til rådighed når der sættes ekstra ide kort i.
Emesen.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 11-06-03 22:17

Problemet er at jeg benytter alle 16 interupts lige nu. Jeg kunne dog godt tænke mig at kunne enable mine serielporte igen og måske min printerport, men det er der ikke meget der tyder på at jeg kan

Kommentar
Fra : per0702

Dato : 11-06-03 22:30

Det tilbehør du har og som du ikke bruger samtidig kan dele en IRQ. Hvis du tilfældigvis skulle komme til at bruge begge dele på en gang bliver der en IRQ konflikt, det vil ikke være den store katastrofe, men du skal sansynligvis genstarte.
mvh. Per0702.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 11-06-03 22:38

Hej igen

Jeg har desværre en del USB-haløj, herblandt en USB-harddisk der har voldt mig vældige kvaler tidligere. Så jeg går efter en sikker løsning, hvis muligt. Det undrer mig dog, at man stadig ikke har skrevet windows kernen om til at kunne håndtere flere IRQ. Det burde da være en smal sag og et stigende krav, med alt det kram man kan putte i moderne pc'ere.

Anyway jeg skal ud og rejse et par dage så jeg vender tilbage i weekenden.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-06-03 00:58

Det er jo sådan set ikke Bill Gates fejl, men mere om standarden indenfor PC-bus. Det undrer mig bare hvad du bruger så mange interupt request til? USB skulle da kunne behandle en hel del på samme tid? Er det USB 1 du har? så kan du da altid købe et usb pci kort, hvis du vel af mærke har et pci ICQ ledigt

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-06-03 01:01

USB2 pci kort mente jeg Men det korte af det lange er at at det ikke lyder som manglende interrupt med mindre du har en 486 og derfor en langsom processor??

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 14-06-03 11:06

Tjae, måske har du ret tedd. Det undrer mig bare hvorfor realtime clokken og coprocessoren skal tage et interupt.

Jeg har postet mine interupts herunder, så alle der har fif og ideer skal ikke holde sig tilbage

[kode]
(ISA) 0 System timer
(ISA) 1 Standard 101/102-key keyboard
(ISA) 6 Standard floppy disk controller
(ISA) 8 System CMOS/real time clock
(ISA) 9 Microsoft ACPI-compliant system
(ISA) 13 Numeric data processor
(ISA) 14 Primary IDE channel
(ISA) 15 Secondary IDE channel
(PCI) 4 Multimedia Video controller
(PCI) 5 Creative SB Live Value
(PCI) 7 NEC PCI to USB Enhanced Host Controller (B1)
(PCI) 9 NEC PCI to USB Open Host Controller
(PCI) 9 Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
(PCI) 10 Intel(R) 82801BA/BAM SMBus Controller - 2443
(PCI) 11 NVIDIA Geforce2 GTS/Geforce2 Pro
[/kode]

Min USB-controller er en adaptec med 4 USB 2.0 porte.
Faktisk syntes jeg ikke dette indhold er så usædvanligt Jeg har da ofte på kollegers computere oplevet noget tilsvarende.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-06-03 12:13
Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 14-06-03 12:51

Url virker ikke Manse !

Citat
The page you're looking for has been moved or removed from the site

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 14-06-03 12:55
Kommentar
Fra : cad

Dato : 14-06-03 13:14

du kan nemt sætte 4 xtra enheder til (PCI) 11 ..............

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-06-03 13:19

Nej det var ikke den,men sæt dette ind i søge bjælken oppe i venstre hjørne på
ovenstående link,Configuring Device Settings
Så er det indlæg nr.6,jeg tænkte på.

Det er skide ireterrende,at man ikke kan kopiere nogle af MS's links.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-06-03 13:20

sætte ind i dette link 14-06-03 12:55

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-06-03 13:23

så er der i mappe træet i venstre side forskællige info om emnet.

Godkendelse af svar
Fra : srhansen

Dato : 18-08-03 20:35

Ja du har ret Per. Der er kun 15.

Microsoft skriver at det normalt ikke giver andledning til problemer at dele Irq mellem flere devices, men hvis det gør (musen bliver sløv) skal man gå ind under devicemanageren og løse problemet. Altså intet nyt siden 1995, men langt flere devices
Jeg har stadig ikke fået løst mit problem, men jeg har fået besvaret mit spørgsmål

Tak til alle der bidrog
mvh srhansen