/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Dæmper til 250 watt lampe?
Fra : ronald
Vist : 358 gange
100 point
Dato : 03-12-13 19:45

Hej,

Jeg har erhvervet mig en 'sputnik-lampe, hvor der er monteret 10 pærer á 25watt.

Den lyser ALT for meget!

Jeg har to spørgsmål:

1. Hvad er den nemmeste og billigste måde, at dæmpe den på, så den lyser omkring en fjerdedel eller mindre?

2. Vil en dæmpning blive tilsvarende billigere i strøm, eller går der energi tabt i selve dæmpningen?

Tak!

Mvh Ronald

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 110 point
Dato : 03-12-13 20:08
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-12-13 21:41

pærer med mindre styrke kunne vel være en løsning

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-12-13 00:23

Du får en anden, mere rød, farve, når du dæmper. Du skal bare have en dæmper, der kan klare de 250 watt. Du skal bare være klar over, at effektiviteten går kraftigt ned som på alle andre dæmpersystemer, dvs. du får meget mindre lys pr. Watt. Der er ikke noget med, at dæmperen brænder de resterende 150 af indeni, når du har 100 Watt i lampen, men de 100 Watt giver et lys, som sagtens udkonkurreres af en 25 Watt lampe på fuld spænding.
Hvis du vil have rigtig farve på lyset kunne en løsning være at sætte 1½ Watts LED-lamper i, men så skal du nok også skifte fatninger for at få noget, der passer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-12-13 00:40

Selv om led er blevet bedre er der langt igen før de kan levere en farve ( sprektrum) som blot nogenlunde kan måle sig med glødelamper.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-12-13 10:24

Transor har ret, men glødelamper på halv spænding skal man heller ikke vurdere malerier ved.

Kommentar
Fra : ronald

Dato : 04-12-13 16:50

Tak for alle svarene. Jeg bliver jo klogere!!

Det er ikke en mulighed at finde lamper med mindre effekt, da det er en lampe med 10 fatninger, hvor der skal sidde topforspejlede pærer, som ikke fåes mindre end 25watt.

Så jeg er ude i at finde en transformator. Det er ikke et problem, at farven bliver rødligere, men selvfølgelig ærgerligt, at jeg mister lidt lumen pr watt.

Men spørgsmålet er stadig: Hvor finder jeg en sådan transformator, som enten kan indstilles, eller lave en fast dæmpning?

Godkendelse af svar
Fra : ronald

Dato : 04-12-13 16:58

super link, tak!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-12-13 18:23

Søg efter variotransformer.