/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
uønskede hvalpe.
Fra : Sira
Vist : 913 gange
50 point
Dato : 11-06-03 17:00

Min hund har uheldigvis været sammen med en han hund.
Jeg er ikke sikker på om hun er gravid, men hvis hun er ønsker jeg ikke hvalpene.
Det lyder måske barskt, men de er to helt forskellige racer(ikke fordi det gør så meget), hun er ikke to år endnu.
Så mit spørgsmål er: Efter jeg har fundet ud af hvorvidt hun er gravid eller ej, skal jeg så så lade hende få en abort, problemet med dette er bare at det skulle give mulighed for livmoderkræft og andre følgesygdomme.Er det rigtig?
Eller skal jeg lade hende få hvalpene og afllive dem. Det lyder sikkert ubarmhjertigt, uføltsomt og alt sådan noget, men det er de alternativer der er... Hvad skal jeg gøre...?

MVH. Sira

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-06-03 17:15

Jeg synes, at du i første omgang skal kontakte en dyrlæge. Der kan du få et oprigtigt svar. Hvis du ikke skal bruge din hund til avl, ville det efterfølgende måske være en ide at få din hund stereliseret. Tal først med en dyrlæge.

mvh ans

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 11-06-03 18:20

hej.

Mine svigerforældre har prøvet det samme med deres tæve. Det tog til dyrlægen hurtigst muligt - hvor hunden fik en sprøjte, som gjorde at hun ikke blev med hvalpe alligevel. Der er dog vist en vis risiko med denne sprøjte, men det kan dyrelægen fortælle dig alt om - det er vist noget med at sandsynligheden for kræft bliver størrer med denne sprøjte.

Mine svigerforældre fik ejeren af hanhunden til at betale dyrlægeregningen da det var hans hund, som var løbet hjemmefra - og derfor hans ansvar når den løber løs.

Men ring ihvertfald til dyrlægen i morgen, så du kan få svar hurtigst muligt.
Held og lykke med det

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 60 point
Dato : 11-06-03 18:36

Selvfølgelig skal du tale med en dyrlæge. Men du gør dig jo nok nogle overvejelser inden. Du skriver, at din hund har været sammen med en anden hund. Har du set at en parring har fundet sted? De får jo ikke børn af at kysse eller omfavne hinanden. Heller ikke selv om din hund er i løbetid.
Hvis du eller nogen andre har set hundene hænge sammen, rumpe ved rumpe i min. 5-10 minutter, så er det en sag for dyrlægen. Jeg mener, at man kan få nogle piller, der fremkalder en ny løbetid, -så det kræver jo altså, at I passer endnu bedre på hende, så det ikke sker igen.
Du overvejer at lade hende få hvalpene. Så skal faderen jo helst have været af passende størrelse, og helst så lille som muligt. Og du skal være sikker på, at der ikke også har været en større hund på spil! -Hun kan have ladet sig parre flere gange, hvis hun er højløbsk!
Og hvis du aldrig har fået hvalpe før, så skal du lige være klar over, at det er psykisk ret hårdt at stå med ansvaret for graviditet og fødsel. For tæven kan jo ikke fortælle med ord, hvordan hun har det. Og hundefødsler er lige så forskellige som menneskefødsler. Og der kan også gå noget galt... -Dyrlægen er der jo ikke hele tiden...
Hvis du lader hende abortere så tidligt som muligt og senere får hende steriliseret med fjernelse af livmoderen, så behøver du jo i hvert fald ikke at bekymre dig om livmoderkræft.. -Og heller ikke om nye uønskede hvalpe.
Ring og snak med dyrlægen i morgen...

Godkendelse af svar
Fra : Sira

Dato : 17-06-03 21:00

Tak for svaret Birgitta.
Du har ret.
Jeg har nok bare reageret lidt hurtigt.
Her en måned efter er der intet at mærke på bryster eller mave.
Så....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-06-03 18:28

Ups, Sira. Hvis du har set, at der er sket en parring, så er der en stor risiko for, at hun er gravid. Og du vil ikke nødvendigvis kunne se det på hende, før fødslen er lige oppe over. Hvis det er en stor hund og der kun er en eller to hvalpe, så vil du, som uøvet ikke kunne se eller føle noget. Hun vil på et tidspunkt få mælk i brysterne, men det kan hun også få, hvis hun er falsk gravid. -Du bør absolut få hende undersøgt af dyrlægen! For hvis hun ER gravid, så går det ikke bare over af sig selv! Og fødslen bliver jo ikke nemmere eller mindre risikabel hvis moderen slet ikke bliver forberedt kostmæssigt. Det med abort er jo selvfølgelig nok udelukket nu... Tal i det mindste med dyrlægen.
Fødslen finder sted 60-65 dage efter parring. Eller lidt før eller efter... Så hold øje med din hund i de dage.
Men ellers, tak for accepten af mit svar. Og held og lykke med det. Jeg håber for jer, at det var falsk alarm.