/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bestilt min første bil. Hvad gør jeg nu?
Fra : DenHvide
Vist : 727 gange
85 point
Dato : 27-11-13 21:11

Hejsa.

Jeg har bestilt en fabriksny bil som jeg får i midt december. Har aldrig haft en bil før.

Hvad gør jeg nu?
Jeg skal jo have en forsikring. Går ud fra at jeg selv skal sørge for det. Har ikke indboforsikring, måske jeg kunne kombinere det, så det bliver billigere?
Jeg overvejer Alka forsikring.

Hvad med Kasko? Er det ikke spild af penge?

Hvad med grønne afgifter? Bliver jeg opkrevet automatisk?

Skal jeg skrive et eller andet sted at jeg har fået bil?

Tak.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 27-11-13 21:32

Du burde ringe rundt til forskellige forsikringsselskaber og da tager du den der har bedst pris. Bil forhandlere plejer og have gode tilbud på forsikring snak med dem. Sefølgelig må du have kasko når du har ny bil.Hvis du aldrig har haft bil, så kan forsikringen blive dyr.Men er du medlem af en fagforening eller en anden forening så tjek om de har billig bil forsikring for medlemmene.
alimak

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 95 point
Dato : 27-11-13 21:38

hvis du har låt pengene til din nye bil, er du tvunget til at tegne en kaskoforsikring. og det ville også være fuldstændig tåbeligt at lade være.
uden den får du jo ikke en krone for skader på din egen bil, og det er de færreste der har mulighed for bare at købe en ny bil hvis man totalskader den.
alka er absolut ikke det billigste selskab.
og det er ikke ret klogt ikke at have en indboforsikring. hvad nu hvis din bolig brænder. har du så råd til at købe nyt indbo, tøj og hvad der ellers gemmer sig i skabene.
hvis du har en forsikring af en eller anden art i forvejen, kunne du jo starte med at spørge der om de vil give et godt tilbud.
generelt er det en jungle at finde den billigste forsikring, og selvom alle selskaberne fortæller dig, at det bliver billigere ved at samle sine forsikringer i samme selskab, er det ikke nødvendigvis rigtigt.
det kommer fulstændig an på dine forhandlingsevner.
jeg har mine forsikringer spredt på 3 selskaber og det har givet en besparelse på over 3000 kr om året.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 27-11-13 21:39

Afgiftene kommer 2 gange pr.år.Du trænger ikke skrive til nogen at du har fået bil.
alimak

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-11-13 21:41

du behøver ikke fortælle nogen at du har fået bil. det kommer helt af sig selv. når bilen bliver registreret, får alle relevante myndigheder automatisk besked, og så sender de bare et indbetalingskort.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 27-11-13 21:58

Du vil ikke kunne få nummerplader på bilen før du har en forsikring. Så enkelt er det.
En fabriksny bil bør være kaskoforsikret, men hvis du betaler kontant er det ikke et lovkrav. Det er derimod ansvarsforsikring, hvorfor det også som regel betegnes lovpligtig ansvarsforsikring.
Du skal måske forberede dig på et chok hvis det er din første bilforsikring. Det er dyrt at være nybegynder. Hundehamrende dyrt, men du vil sandsynligvis kunne spare en hel del, hvis du har talegaverne til at kunne forhandle. Om det så betyder en indboforsikring ( Hvilket ville være klogt ) eller du på anden måde kan godtgøre, at du er en erfaren bilist uden store skader (?) må du og assurandøren enes om.
Og når du nu er ved det, kan vejhjælp og glasforsikring måske også være emner til forhandling ?
En knust frontrude kan blive en dyr og uventet udskrivning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-11-13 22:30

Som flere skriver kan det være ret dyrt at tegne sin første bilforsikring. Især hvis man er en ung mand.
Hvis du har råd til elv at afholde nogle af udgifterne ved en skade, betaler det sig at tage forsikring med en rimelig selvrisiko.
nogle bilforhandlere har gode aftaler med et forsikringsselskab andre tegner for selskalberne på uhyrlige vilkår. Start med at spørge bilforhandleren, hvad han har af tilbud. Dernæst kan du ringe til almindelig brand og spørge hvad de kan tilbyde.
jeg går ud fra at det er forhandleren, som indregistrerer bilen for dig. Hvis du seelv vil have et andet selskab end hvad han normalt tilbyder er det vigtigt at du meddeler ham det i tide. Det vil sige om få dage. Hvis du ikke har betalt bilen kontant, er du formentlig forpligtiget til at have en kasko forsikring.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 27-11-13 23:22

Det er nemt, at være bagklog.
Men: Første bil skulle enten være købt kontant, og kun med ansvarsforsikring - eller gennem et af de specialtilbud nogle forhandlere yder især førstegangskøbere af småbiler.

Nu skal du i stedet kontakte 3-4 selskaber (herunder Codan, da de er ved at forlade deres højpris-tilbagelænethed, samt det selskab det hus, du bor i, er forsikret hos) og indhente tilbud på både bil og indbo.

Når jeg anbefaler flest mulige forsikringer i samme selskab, er det ikke kun for rabatten. Det er også for at reducere sagsbehandlingstider, da de så ikke skal skændes med hindanden om ansvarsplacering.

Endvidere bør du overveje et medlemsskab og vejhjælp fra FDM. (De kalder det en forening, men det fungerer nærmest som et abonnement på diverse hjælpefunktioner)

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 27-11-13 23:25

Fejl:
"Men: Første bil skulle enten være købt kontant"
skulle have været: "Men: Første bil skulle enten være købt brugt ogkontant"

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 28-11-13 00:15

Den forhandler der sælger dig bilen, vil den dag du får bilen overdraget, stå med en blanket, til et forsikringsselskab, der ret sikkert ""betaler"" forhandleren for lige netop, at have en blanket til DET selskab.

Du får ikke overdraget nøglerne, før du har tegnet mindst en lov PLIGTIG forsikring, det SKAL alle have, da en skade hurtigt kan løbe op i flere 100 tusinde kr.

Og JA ... du SKAL have kasko på en ny bil ... koster jo nok indst en 100.000 kr., og har du ikke kasko, og bilen bliver stjålet, så har du mistet ALLE pengene.

Jeg ville spørge et ofte overset forsikringsselskab, hvor jeg med stor fordel har været kunde i over 30 år, nemlig AROS forsikring i Århus. og ja ... hvis du har flere forsikringer i samme selskab, så er der rabat ... ofte 10 - 30 %.

Og så har du en risiko adfærd, ved ikke at have en indboforsikring, da du INTET får erstattet ved brand, og ej heller har ret til genhusning, hvis hele hytten futter af.

Og på samme måde med bilen UDEN kasko, det vil svare til, at du stiller en skål med 100.000 kr., i kontanter på gaden, og så forventer skålen og pengene er der dagen efter.

Tjek aros her ... http://www.aros-forsikring.dk/Default.aspx

Held og lykke fra vedikkealt

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-11-13 02:03

Citat
Hvad gør jeg nu?

Enten er spørgsmålet en vits, eller også burde du selv vide det, før du køber bil, samt du har sikkert masser at penge i lommen siden du først bagefter spørger herinde om det, det er noget af det første man får igang med at undersøge = før man bestiller en ny bil

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-11-13 08:13
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-11-13 09:16

Fin joke.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 28-11-13 11:09

Kontakt din forhandler snarest muligt, for hvilket selskab du har valgt. Forhandleren kan ikke sætte en nr-plade på før der er valgt et forsikringsselskab, men han har måske valgt for dig?

Repræsenterer en bil mere end 25.000 - 30.000 kr., er det fornuftigt, at have en kaskoforsikring på den. da det er en ny bil du køber, giver du nok mindst omkring 70.000 kr. for den, så med mindre du skal betale 25.000 kr. i præmie, vil jeg anbefale dig en kaskofrsikring.

Du vil automatisk blive opkrævet ejerafgift fra skat.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-11-13 11:39

Citat
Fin joke.

Ved det ikke, men hvis det er ærligt ment - så må spørger have bukserne fyldt med penge, da alle ved at det er dyrt med forsikringer, m/uden kasko = især hvis det er første gang man skal eje.
Samt man ville sikkert sætte sig rimelig godt ind i tingene FØR man handler bil.
Men det kan jo være at bilen er købt med en forsikring, tilbudt af bil firmaet, og i så fald kan det være en meget billig forsikring = og hvis det er tilfældet, så skal spørger bare møde op og hente bilen, da alt andet bliver tilsendt med post.

Kommentar
Fra : DenHvide

Dato : 28-11-13 17:52

Det er ikke en joke. Ville ikke have bil, men fik et job hvor jeg skulle have en for at få det. Kan ikke arbejde uden den, så det er jo så nemt. Ingen bil ingen penge
Jeg har jo mindst 14 dage til at ringe til en eller anden..
Også derfor jeg spørger herinde. ..

Godkendelse af svar
Fra : DenHvide

Dato : 30-11-13 06:47

Tak for svaret trimare46.

Kommentar
Fra : DenHvide

Dato : 05-12-13 14:46

Det var da ikke særligt dyrt. 916 kr pr mdr hos alka inkl. Kasko og indbo.
Så min bil kommer til at koste mig 916 plus grønne afgifter og benzin. Jeg betaler kun 800 kr pr, mdr for afbetaling på bilen.