/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
fåreskind.. uld
Fra : DBG1
Vist : 717 gange
100 point
Dato : 27-11-13 10:26

Jeg har fået noget skind fra nogle får, men de er fra nyslagtede får så der er stadig skind og kødrester..

hvordan får jeg nemmest ulden af og får det spundet og alt det der..

hvilke processer skal jeg igennem for at få det til det færdige produkt som er garn man kan strikke med..

indtil videre har jeg kun vasket alt blodet ud af skindende og ulden som sidder derpå, og hængt dem til tørre.. hvad er næste step?

i kan se dem her:
http://www.baboom.dk/album/storbilledevisning/37519-faareskind#/0

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-11-13 11:40

Spænd skindene stramt ud og brug en barberkniv (spørg din barber/frisør) eller en fåresaks og se en gammel film fra Australien. Eventuelt en maskine, som den frisøren bruger i nakken, men giv den pauser til at køle af.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-11-13 11:43

Til kartning og spinding: se en gammel film fra Hjerl Hede eller tilsvarende - og øv dig et par år.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-11-13 11:54

Der er flere håndarbejdsfora, hvor jeg er sikker på, at du kan få kvalificerede svar på dine spørgsmål.
Både på rokken.dk og kreahulen.dk er der brugere, som har får og selv udnytter ulden.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 27-11-13 12:18

Citat
Spænd skindene stramt ud og brug en barberkniv (spørg din barber/frisør) eller en fåresaks og se en gammel film fra Australien. Eventuelt en maskine, som den frisøren bruger i nakken, men giv den pauser til at køle af.
vh
pbp

med baberkniv kommer der så ikke alt muligt fedt, kød eller urenheder med?

fåresaks har jeg ikke lige liggende..

den maskine som frisøren bruger i nakken, er det ikke bare en alm. hårtrimmer/klipper du mener?

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 27-11-13 12:19

Citat
Der er flere håndarbejdsfora, hvor jeg er sikker på, at du kan få kvalificerede svar på dine spørgsmål.
Både på rokken.dk og kreahulen.dk er der brugere, som har får og selv udnytter ulden.

har oprettet mig derinde, men jeg kan ikke skrive i tråden, den siger jeg ikke har tilladelse til det

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-11-13 12:45

Citat
har oprettet mig derinde, men jeg kan ikke skrive i tråden, den siger jeg ikke har tilladelse til det

Det lyder mystisk.

Har du prøvet, at skrive til sidens ejer vedr. dette problem?

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 27-11-13 13:18

Citat
Det lyder mystisk.Meget forvirret

Har du prøvet, at skrive til sidens ejer vedr. dette problem?

har jeg gjort nu.. afventer deres svar

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-11-13 15:18

Barberkniven og de andre redskaber skal bruges på hårsiden, ikke kødsiden af skindet. En "almindelig" hårtrimmer/-klipper fra ALDI eller Lidl vil sandsynligvis gå død ret kort ind i den første pels. Der er brug for professionelt grej.
Barberkniven trækkes parallelt med læderet, ikke vinkelret. Det er kun i gyserfilm, den bliver brugt, så der kommer kød og fedt med. Urenhederne har du vel vasket ud!?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-11-13 15:30

DBG1, lån denne bog på biblioteket

http://www.saxo.com/dk/fra-faar-til-garn_mette-joergensen_indbundet_9788779056718

der står det hele beskrevet.

Bogen er til salg på DBA for kr. 50,- (København)

http://www.dba.dk/fra-faar-til-garn-mette/id-1001067347/

Accepteret svar
Fra : Rosalil

Modtaget 100 point
Dato : 28-11-13 16:42

En helt almindelig saks skulle også kunne klare klipningen. Jeg tror ikke det er særlig svært, har selv klippet kaniner.

Klip fra en ende af og hold venstre hånd/arm (hvis du er højrehåndet) over ulden så den ligger stramt
derved bliver det nemt at klippe helt inde ved skindet. Skub ulden væk fra klippestedet efterhånden således at du igen får strammet ulden langs med klippefeltet.

Det eneste du skal være meget opmærksom på er at du ikke klipper 2 gange i ulden, så bliver det for kort og mister noget af sin værdi til spinding.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 28-11-13 16:43

Faktisk tror jeg det er meget nemmere med en saks. Og du kan gå igang med det samme, frem for at lede efter en trimmer der er god nok.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 02-12-13 18:17

jeg tror jeg prøver med saksen, og så får jeg lånt den bog der bagefter

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 24-02-14 10:46

jeg ved ikk om det bliver set som reklame for min blog, men hvis i vil se hvad jeg gjorde med ulden så kan i se det her:

http://rejsenmodselvforsyning.blogspot.dk/2014/01/fareuld.html

Godkendelse af svar
Fra : DBG1

Dato : 24-02-14 10:46

Tak for svaret Rosalil.