/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Motorvarme
Fra : torbens1
Vist : 400 gange
100 point
Dato : 22-11-13 14:51

Skoda Octavia: Jeg har lige solgt 75 hk fra 1997, og køb en 2002 102 hk benzin. Den er utrolig læng om at blive varm i kabinen. Ved +10° udvendig tager det 16 min før termometeret kommer op på 90°, og så begynder der at komme varme i kabinen. Er der nogen der har en forklaring på det?
Jeg har spurgt et Skoda værkstedet, og han kunne se på skærmen at Skoda havde udsendt en intern forklaring. Jeg tror at det var et tæt beskrevet A4 ark som han læste op, og her kunne jeg forstå, at det ikke var usædvanligt. Jeg spurgte om jeg kunne få et udskrift, men det måtte han ikke da et var til intern brug. Hvis du ligger med sådan et udskrift, må du gerne sende det til mig.
Venlig hilsen
Torben

 
 
Kommentar
Fra : trimare46


Dato : 22-11-13 15:53

din termostat er defekt. den er rimelig nem at skifte selv.

Kommentar
Fra : Beestone


Dato : 22-11-13 16:02

Udover at skifte termostaten, kan du med fordel her i vinterperioden afdække ½ delen af køleren.

Det er meget vigtigt, at du nogle dage i træk tjekker kølervæske niveauet, så du er sikker på den ikke er utæt.
Men husk der skal være plads til ca. 1,5L luft i ekspansionsbeholderen, når motoren er helt kold.
Kølevandet udvider sig nemlig ret voldsomt, når det bliver varmt.

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 22-11-13 16:15

Jeg går ud fra at din motortemperatur virker normal, --- for så kunne det tænkes at der var en luftblære i dit varmesystem som så skal udluftes, men det kunne også være at kablet/forbindelsen til vandhanen skal justeres, hvis den ikke lukker helt op, -desuden kan det så også være luftspjældene der har samme problem.

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 22-11-13 16:18

Undskyld, jeg fejllæste dit spørgsmål første gang, -så ja Trimare og Beestone har sikkert besvaret dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 22-11-13 16:45

Jeg ville også som det første kigge på den mekaniske termostat.


Kommentar
Fra : transor


Dato : 22-11-13 17:45

Der er biler med klimaautomatik. Ved ikke om du har sådan en, eller en skrabet danskermodel.

Der er biler med automatik hvor motoropvarmningen prioriteres, så der først kommer varme i kabinen, sår motoren har nået normal driftstemperatur, hvilket svarer til kølevand på ca 90 ° C

Sådan er det bare . Monter et fyr, eller flyt sydpå til et varmere klima, som bilen er designet til.

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 22-11-13 18:26

Som andre allerede har foreslået, vil et skift af termostaten ikke være nogen skade til. Så kan du i samme ombæring få kontrolleret din frostsikring og efterfyldt.
Hvis det stadig kniber med varmen kan du sikkert finde en gammel Volvo 440 / 460 hos ophuggeren. Der sidder en elektrisk vandpumpe som kan indskydes så du får mere glæde af det varme vand. Det lavede jeg på min gamle Escort mk 2 og det var en rigtig god investering.

Kommentar
Fra : transor


Dato : 23-11-13 10:26

Hvis det med kørsel -ikke bare tiomgang- tager 16 minutter at nå driftstemperaturen, er der noget som tyder på at termostaten ikke lukker ordentlig i kold tilstand.


Kommentar
Fra : transor


Dato : 23-11-13 10:30

Jeg har også set tosser som om sommeren fjerner termostaten fordi de er ved at køre motoren for varm. Det kan jo være sådan en bil du har fået fat i.

Mit første svar kan du godt se bort fra. Jeg havde ikke læst spørgsmålet ordentligt.

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177428
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407943
Brugere : 218877

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste