/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Har solgt Crosser, Køber har ødelagt den
Fra : kejap
Vist : 1016 gange
200 point
Dato : 12-11-13 20:46

Jeg har solgt en 25 år gammel 2 hjulet crosser, købt som beset og afprøvet. Den er solgt som en 125 ccm og uden at vide hvor timer stempel osv. har kørt.

Nu kræver køber pengene tilbage, da stemplet har sat sig fast efter ca 10 min kørsel, derudover påstår han at det er en 80 ccm motor.

Der er ikke taget måling af motor, om det er en 80 eller 125 ccm.
Nu truer han med at gå i retten, hvis handlen ikke går tilbage.

Jeg har ikke tænkt mig at lade handlen gå tilbage, da den er købt som beset, men måske give et afslag i prisen hvis det viser sig at være en 80 ccm.

Hvad mener i dygtige læsere at jeg skal gøre ?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-11-13 21:01

Når man handler privat er der ingen garanti af nogen art. At stemplet sætter sig fast kan udmærket være mishandling af motoren fra den nye ejer, forhøje omdrejninger eller lign. Angående størrelsen kan man nok sige, hvis det bevises, at den er solgt og købt under falske forudsætninger. Det kan måske, hvis man vil, henlægges under bedrag afhængig af hvilke øjne der ser, selv om du har handlet i god tro. Så en rimelig afslag i prisen kunne komme på tale.
Du har ikke pligt til at tage den tilbage, da den nye ejer har ødelagt motoren. Men give et afslag i prisen, da du jo handlede med den viden, at motoren var større.
Når man handler, skal begge parter være tilfredse, men her kan det være svært, hvis den nye ejer påstår, han købte en motor, der ikke duede.

Kommentar
Fra : kejap

Dato : 12-11-13 21:25

Det var en Crosser jeg fik i en byttehandel og fik at vide at det var en 125 ccm. Når man ser på cylender (uden på) og karburator størrelsen passer det fint med 125 ccm. Køber fik som sagt at vide at jeg ikke kender standen på motoren. Men den starter i første hug, trækker fint i optræk og går fin i tomgang. Køber har afprøvet dette.
Jeg har nu bedt køber om at tage topstykket af og måle cylenderen igennem.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-11-13 04:38

Du kunne finde den på nettet, der er sikkert de oplysninger du behøver.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-11-13 08:57

hvis du har papir på, at den er købt som beset, så lad køber om at tage sagen videre. hvis han har lyst, kan han bare gå til domstolen.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-11-13 09:27

eHandel mellem private er ikke omfattet af købeloven. I en evt. civil retsag, kan der falde dom inden for et til to år. Den som begærer sagen skal regne med en omkostning på omkring 10.000 kr. i salær.

Kommentar
Fra : kejap

Dato : 13-11-13 16:32

Der er ingen papir på handlen.
Der er nogle sms'er hvor der står at jeg ikke ved motorens stand / antal timer stemplet har kørt, men at den starter og kører fint.
På en crosser der bruges til ræs er det normalt at man skifter stemplet, samt andre dele, efter et hvis antal timer

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-11-13 02:41
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-11-13 05:55

Citat
men her kan det være svært, hvis den nye ejer påstår, han købte en motor, der ikke duede.

Hvis den kunne starte og køre da du solgte den, så var alt jo iorden og køber kan ikke forlange noget som helst - heller ikke fordi den ´kun´ er på 80cc - det er op til køber selv at finde ud af de ting og sager, samt hvordan kan han pludseligt vide det, uden at have den skilt af = bare der - ryger alle former for god vilje til at betale penge tilbage.
Samt at vedkommende så brænder stemplet, må være hans egen sag, da det kan være så mange ting, måske har han glemt at den skal have 2 takts olie?

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 200 point
Dato : 15-11-13 13:29

Det er din modpart, der vil "hæve købet", som det hedder på juridisk sprog. Det er derfor efter aftaleloven også din modpart, der skal bevise - eller i det mindste sandsynliggøre - at der på købstidspunktet var en oprindelig mangel, som du som sælger kendte eller burde kende. Sådan er juraen, og den er for så vidt klar nok.
Det svære er altid det bevismæssige. Hvis det kommer til en retssag, har vi det, der hedder "fri bevisbedømmelse". Det betyder i praksis, at dommeren lytter til parterne og til eventuelle vidner, og ser, hvad der ellers ligger af beviser, f. eks. hvis du kan fremlægge værkstedsregninger el. lign., der viser, at alt var i orden på købstidspunktet. Hvis det nu var en maskine til en million kroner eller to, ville du eller modparten med rettens hjælp kunne få udpeget en skønsmand, dvs, en teknisk sagkyndig, som kunne udtale sig om, hvad der var det mest sandsynlige, altså om skaden var opstået før salget eller efter.
Men i realiteternes verden vil I næppe kaste mange penge ud i en retssag eller en skønsmand, så det bedste råd er, at I bliver nødt til at finde en løsning i fordragelighed. Selv om du mener, du har ret, må du jo indse, at det er en gammel sag, du har solgt, og du har jo selv haft glæde af den før salget og endda fået en vis pris. Så hvorfor ikke give et afslag, der kan gøre modparten tilfreds, eller nogenlunde tilfreds. Problemet er jo hverken dig eller modparten, problemet er maskinen, så der er ikke grund til at blive uvenner, sket er sket, og du må bære din del af tabet. Medmindre, du har penslet ud skriftligt, at du fralægger dig ethvert ansvar, oplyser, hvor gammel den er, og direkte opfordrede køberen til at lade den undersøge på et værksted. Man kan ikke på forhånd sige, hvordan en retssag vil falde ud, for der er meget stor "procesrisiko" for begge parter, også for dig.
Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at aftale med din modpart, at I finder en uvildig opmand, måske en mand med kendskab til den slags maskiner, og lader ham tage et måøde med jer, hvor han hører synspunkterne og kommer med et forslag til en mindelig løsning. Nu skriver du ingen tal, men tør man gætte på, at den kostede mindre end 20.000 kr.? Hvis det er rigtigt, vl han måske foreslå, at du betaler 10 eller 20 % af købesummen i erstatning...og husk at skrive på papiret, at det er "til fuld og endelig afgørelse". Giv opmanden en flaske god vin som tak for uleligheden.

Så bliver begge parter - om ikke glade - så lige utilfredse, og så er problemet stort set løst..
Dette er et forslag fra en mand, der selv har drevet advokatvirksomhed det meste af sit liv.....efter min mening er det kun principryttere, der bruger penge på små retssager. Og bagefter ærgrer de sig altid!
Held og lykke...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-11-13 13:42

Citat
gætte på, at den kostede mindre end 20.000 kr.?

En så gammel maskine kan højest have kostet et sted mellem 1 - 3000.-, med mindre den er solgt som en bevarings værdi mc - hvilket man ikke kan tro, når den ikke er ældre.

Kommentar
Fra : kejap

Dato : 15-11-13 15:04

Det er nogle rigtige gode svar i er kommet med, tak for det. Jeg skal nok acceptere et svar inden længe.
Prisen på Crosseren er 4000 kr.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-11-13 17:56

Citat
Prisen på Crosseren er 4000 kr

Det var du sikkert godt tilfreds med = samt køber tog den jo med for samme pris
MENS DEN VIRKEDE.
Jeg ville dog max give 3000.- uden at have set nærmere på den, eller bare kende navnet?, og som du selv skriver, der skal skiftes diverse slid-dele jævnligt på sådanne maskiner = ikke at sammeligne med en almindelig gade mc - hvor man har tid til at tilkøre delene.

Godkendelse af svar
Fra : kejap

Dato : 18-11-13 16:53

Tak for svaret Oldboston.