/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Windows og Android er jo noget lort.
Fra : DenHvide
Vist : 735 gange
100 point
Dato : 03-11-13 22:47

Min kæreste er gået fra Iphone og Mac til Samsung gallaxy og PC efter 2 år.
Nu bruger jeg ca. en halv time dagligt på at hjælpe hende med alt muligt bras og beskeder og ting der ikke virker elller fryser eller tager lang tid eller er mærkelige. Det gælder både på hendes telefon og hendes PC.
Hun skiftede kun fordi hun har fået et arbejde der krævede det.
Nu forsvarer hun jo købet fordi stoltheden overstiger realiteten og at hun ikke vil se i øjnene at det rent faktisk er noget bras hun har købt. Magen til legetøj skal man kigge længe efter.

Jeg har også to venner der arbejder med IT. De hader Apple begge to og de reserverer retten til at have ret i og med at de jo er eksperter.

Men som menig mand der sidder med computer til dagligt, må jeg sige at Windows og Android er lige til at lukke op og skide i, nå jeg sammenligner med min Iphone og min Mac.

Jeg spurgte min kæreste om hun nogensiden kunne huske at jeg har brokket mig over den mindste detalje med enten min tlf eller min Mac. Det kunne hun ikke.
Nu bruger vi begge to masser af vores tid på at sidde og rette ting og sager på hendes crap.

Er det os der er amatører?
Er der ikke en der vil komme frem og fortæller mig at Windows kører 100% smertefrit hele tiden, og det samme med Android? Så kan jeg i det mindste indse at det er os der er noget galt med, for eller er der da omkring en milliard windows og Android brugere der er til grin.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-11-13 23:39

Hm..
Citat
Er det os der er amatører?

Sandsynligvis.
IT kyndige eller 'eksperter' er I jo efter alt at dømme ...IKKE !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-11-13 23:43

Ps. Jeg har brugt samme version af Windows XP Pro (..med behørige opdateringer, servicepack's, mm.), hver dag, på samme computer, i 10 år ...siden år 2003 ...med 100% oppetid.
Hvor mange MAC brugere kan sige det samme?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-11-13 23:50

Pps. Min android (Samsung Galaxy X-cover) med Jellybean har fungeret uden problemer siden købet for et par år siden. Bedre end nogen af mine 'iPhone' venners skodtelefoner. Skidtet går jo i udu for et godt ord ..og må HELE TIDEN erstattes af en 'nyere' model:

http://n4bb.com/wp-content/uploads/2012/09/iPhone-10.jpeg

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-11-13 00:00

Måske det er fordi...? ..at man skal have et FORMÅL med at bruge teknologiske værktøjer. Det er jo ikke 'ren' underholdning og 'tidsfordriv' ....eller er det 'formålet'?

For så forstår jeg godt forskellen. Et er at tænde for og se fjernsyn. Et andet er at vide hvorledes det i bund og grund fungerer. Der er forskel på at kunne køre bil ..og så reparere den, hvis den går i stykker. Man kan få en kniv til at arbejde for sig ...eller man kan skære sig selv i fingeren med den.

Brugervenlighed er subjektiv!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 04-11-13 00:14

Jeg har aldrig haft en mac eller en smartdims.

Jeg holder mig til sony w995 så længe jeg kan og man kan ringe/sms/mms fra den.

Og pc har altid været windows. Så længe jeg sørger for at maskinen er stærk og hurtig nok, så har den ikke budt problemer ud over det nævneværdige.

Så det kommer nok an på hvad i gør ved den stakkels lille maskine. ;)

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-11-13 00:35

Citat
Er det os der er amatører?
Ja, jeg tror det...
Jeg har ikke problemer med windows og android - det kører bare derudad

Har brugt windows siden 3.0.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 04-11-13 00:51

Som sagt; jeg mener at 'diskussionen' Android vs. IOS, MAC vs. PC. Samsung vs. Apple ..og man kunne blive ved; IKKE er en teknologisk duel, men en 'de facto' standard rivaliseren uden egentligt målbare forskelle. En parallel diskussion kunne bringes på bane omkring f.eks. CPU arkitekturer:

Apple (MAC) har traditionelt benyttet 60xxx processorer.
Intel har deres x86 arkitektur.

De to processorers datapath er vidt forskellige; parallel vs. compleks
..og deres bit decodning strategi forskellig: Little endian (venstre mod højre mest betydende bit) vs. Big endian (højre mode venstre mest betydende bit) osv osv. osv.

MEN begge firma'ers arkitekturer er funderet i CISC (Complex Instruction Set Computing).
Det er 'normalen' i consum produkter til den alm. forbruger.

Dette på trods af det 'rent videnskabeligt' er belyst, at den mest effektive arkitektur er RISC (Reduced Instruction Set Computing), som benyttes i Supercomputere og tidkritisk harware i f.eks. flyindustrien.

a.) http://en.wikipedia.org/wiki/Complex_instruction_set_computing
b.) http://en.wikipedia.org/wiki/Reduced_instruction_set_computing

Det er ikke prisen i hverken hardware eller udviklingsmæssige forhindringer som gør forskellen, men alene MAC vs. PC folkets smag for, hvad der 'føles' rigtigt ...eller 'smart' !

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-11-13 08:55

Ja , Det har du sådan set ret i.
For de der dyrker computer brugen som hobby, og gerne vil have en udfordring er windows helt fint.
Men for alle de , som nu er tvungen ind i Edb, og som ikke ellers inteeresseretr sig for det og bare trykker løs på knapperne, går det alt for let galt.
Se bare alle indlæggene fra brugere her i kandu.

Der har været simple systemer fremme , hvor alvorlige fejl, nærmes var udelukket. Men det var ikke det folk købte.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 04-11-13 10:31

Mange har den opfattelse, at det man ikke forstår er noget lort. Hvad der ikke altid er rigtigt. Meget af det man køber, skal man sætte sig ind i, før man får det fulde udbytte.
Nu har jeg været med på det her, siden Commodore 64. Der er hele tiden noget nyt som skal læres, men det er også det som gør det sjovt at arbejde med.
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-11-13 10:33

Korrekt transor.

Netop derfor tror jeg at tablets er blevet så populære. Det er begrænset hvad man umiddelbart har af adgang til at manipulere hardwaren fra selve brugerinterfacet (= touch skærmen). Vil man dybere ned i systemet skal der bruges specielle udviklingsværktøjer, hvor man skriver kildekoden og kompilerer denne til 'apps' på en alm. MAC/PC platform, hvorfra den derefter kan porteres til tablet'en via distribution over nettet. Altså er det svært at 'komme til at lave noget galt' ved alm. brug.

Ved alm. computere med tastatur skal der derimod ikke meget til, før man ...hovsa!
Nu virker skidtet ikke
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 04-11-13 11:10

Det har du ret i Molo - ved tablets er det svært at komme ned maskinrummet: dvs brugere af 1. grad vil nemt kunne klare sig med tablets med hensyn til mail osv.

Kommentar
Fra : DenHvide

Dato : 04-11-13 21:28

Men hvad er det da med en Mac man ikke kan som man kan på en PC?
Man kan da programmere i alle sprog.
Windows er da heller ikke open source, så jeg kan ikke se hvad forskellen er, udover at OS X kører bedre end Windows.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-13 07:59

DenHvide ->
Citat
..jeg kan ikke se hvad forskellen er

Det er nok fordi du er alm. 1. level bruger.

Der er mange små forskelle både i hardware og i brugerinterface.

Eks. Hvor mange knapper har en MAC mus? ..og hvor mange en PC mus?

Måden man vælger menupunkter på osv.

Det er ulige nemmere at opgraderer hardware på en PC; Skærmkort, RAM, harddiske, CPU osv., således man selv kan 'skræddersy' sit system. Dette er især vigtigt for game're og folk med specifikke behov for maskinel overvågning/bestjening af eksternt udstyr: Scanning, robotstyring, medicinske apparater, mindre serverinstallationer osv.

Mit indtryk er at mange vælger MAC/Apple alene pga. Design (= Udseende) ...ikke pga. de tekniske specifikationer.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-13 08:06

Ps. ..og så er der prisen !!! Til PC'ere findes der utallige producenter af div. OEM produkter og konkurrancen er stor. Derfor kan defekte enheder nemt udskiftes og man kan afveje pris/kvalitet ud fra behov.

Skal der købes ind til større kontor installationer er PC løsningen klart den billigste at etablere og vedligeholde.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-13 08:15

Pps. ..og så er der Apples hang til at have kontrollen over brugerne af platformen. Eks. da de fratog brugerne muligheden for overhovedet at installere/køre Java. Brugerne havde ingen mulighed for at have indflydelse på dette. Det var fordi Apple vuderede at der var en sikkerhedsrisiko pga. Adobe havde 'sjoflet' kritiske sikkerhedshuller i Java. Sådanne risiko vuderinger mener jeg man bør overlade til indehaveren af hardwaren ...ikke til udbyderen af softwaren.

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-13 08:20
Kommentar
Fra : DenHvide

Dato : 07-11-13 15:51

Hardwaren er da fuldstændig det samme som på alle computere. De bliver også samlet på samme fabrik i asien som PCerne.
Jeg kan opgradere ram og harddisk.

Den eneste forskel er jo styresystemet. Det synes jeg kører perfekt.

Jeg ved ikke helt om jeg synes en MAc rent faktisk er dyrere end en PC.
Hvis man vil have en top notch bærbar PC hvor både skærm og byggekvalitet er i samme kvalitet som en Mac så er du også oppe i 10 kg.

Kommentar
Fra : DenHvide

Dato : 07-11-13 16:01
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-11-13 21:33

DenHvide ->
Citat
Hardwaren er da fuldstændig det samme som på alle computere. De bliver også samlet på samme fabrik i asien som PCerne.

Sludder, vrøvl og gamle aviser

Har du hørt om navne som:

Intel
Motorola
ARM
AMD
nVidia
ATI
osv.

???

Indmaden er vidt forskellig ...og så er det sgu da i sidste ende ligemeget om selve 'produktet' er lavet på samme 'vaffel' fabrik.

Hér er et par produktsammenligninger: https://kb.wisc.edu/showroom/page.php?id=4927

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-11-13 21:41

Pointen er:

Nogen foretrækker vanilie is ..andre is med jordbærsmag

Personligt kan jeg bedst lide nougat is

..og tænk så på hvor mange varianter der findes af disse 3 smage alt efter producent: Frisco, Neslè, Primiere, Hansen ..osv.
Bon appetit
Det ér altså IKKE samme produkt, lige meget hvad du hentyder til på hardwaresiden.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-11-13 22:52

Ps. Det er iøvrigt et pragtfuldt forbehold som indgår i overskriften på den artikel du henviser til:
Citat
(At least sometimes.)

Altså: ...i hvert fald nogen gange *LOL*
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-11-13 22:55

Eller : ..i det mindste en gang imellem
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : DenHvide

Dato : 08-11-13 10:33

En matchende fed Lenovo med god skærm og det hele koster da det samme hvis ikke mere.

Kommentar
Fra : DenHvide

Dato : 08-11-13 10:35

Hvis man overhovedet kan få samme byggekvalitet.

Men ja som du siger. Nogle er til Skoda og andre er til Mercedes

Godkendelse af svar
Fra : DenHvide

Dato : 09-11-13 07:53

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : DenHvide

Dato : 12-11-13 15:42

Så købte min mor lige en ny bærbar PC.
Det tog 3 timer at installere alt muligt lort. Office 365 lykkedes det ikke at installere. Microsoft support kunne heller ikke hjælpe.
Tænk at der er et program der ikke kunne installeres uden at det bliver til raket videnskab.

Server sidste gang jeg nogensinde rører et Microsoft produkt. Næste gang jeg skifter bliver det Linux hvis jeg ikke skulle beholde Mac.

Hold da kæft hvor Windåse dog suger for vildt.
Hvor dum kan man bære at bruge det lort når man kan købe noget der bare virker HVER GANG.

Jeg tror at det er ret simpelt. Windows brugere har ikke erfaring med andet, de er bare vant til noget der ikke kører så godt.
Spild af liv.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-11-13 07:20

Tjaeh... nogen mennesker kan ikke stikke en pind i en lort ..uden at ødelægge begge dele

Rønnebærene er sure sagde ræven, da den ikke kunne nå dem.

Hvem har fortalt dig at IT skulle være simpelt? (Steve Jobs gætter jeg på.)

En computer er et stykke kompliceret elektronik. En IT uddannelse tager mange år. Det er nok fordi det er begrænset hvad alm. mennesker 'gider' sætte sig ind i for at kunne skrive et brev og sende en mail. Præcis som med biler. Der findes efterhånden ingen 'normale' mennesker der kan stille tænding eller skifte en tandrem på en moderne bil.

</MOLOKYLE>