/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
bortblæste briller i stormvejr kan man
Fra : Django2909
Vist : 629 gange
20 point
Dato : 31-10-13 10:11

Hej
mandag gik min kone ud i stormvejret, hvor et kraftigt vindstød blæste hendes briller af og de kan ikke findes igen.
dækker indboforsikringen her ?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 31-10-13 10:20

Ja, hvis det er en pludselig opstået skade, medmindre der står en undtagelse i policen om dette.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 31-10-13 16:28

det gør den ikke.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 31-10-13 17:32

http://forsikringsguide.net/hvordan-daekker-forsikringen-tabte-briller/

Et kraftigt vindpust, der slet var til at forudse.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-11-13 17:31

Problemet her er, at når brillerne er bortkommet, så er det svært at fremvise dem som defekte, og man kan alså ikke tale om en skade.

Det er jo svært at bevise om de er blæst af i stormen eller om hun har glemt dem på en cafe.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 02-11-13 18:11

Citat
Det er jo svært at bevise om de er blæst af i stormen eller om hun har glemt dem på en cafe.

Man skal ikke bevise man taler sandt. Det er forsikringsselskabet, der skal bevise man lyver. Det er jo derfor vi betaler mere for forsikringerne end vi burde, for der findes nogle mennesker, der lyver om deres skader, eller ligefrem opfinder noget.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-11-13 18:15

Det er ikke helt korrekt Thyregod, hvis man skal have dækket en skade, så skal man kune fremvise den skadede genstand, hvilket er svært når den er bortkommet, det er meget få forsikringer der dækker bortkomst, og derfor skal man som kunde sandsynliggøre/bevise, at der er tale om en skade og ikke en ordinær bortkomst

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 02-11-13 18:21

Hvis man bliver udsat for tyveri kan man jo ikke fremvise den bortkomne genstand. På samme måde her. Hvis forsikringsselskabet ønsker det, kan de jo spørge om man er afhængig af brug af briller. Bortkomst må vel tilregnes her, at man har glemt, hvor ens briller ligger.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-11-13 18:25

Der er meget stor forskel på tyveri og bortkomst, ved tyveri foreligger der en politianmeldelse, hvis du foretager en sådan ved bortkomst, så er der tale om falsk anmeldelse, hvilket er et strafbart forhold

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-11-13 18:26

Lad mig stille et spørgsmål Thyregod

Hvis jeg glemmer hvor jeg har stillet min cykel (som jeg er afhængig af) er det så rimeligt at forsikringen giver mig en ny?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 02-11-13 18:29

Nej for så er den jo bortkommet!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-11-13 19:05

Janen så er den duskussion vist ikke længere

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 04-11-13 00:08

Ahhhhh, Kortoververden.
Cyklen blæste jo ikke væk under dig. Du gik fra den et sted hvor du frivilligt har sat den.

En bevidst handling.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-11-13 00:11

Det handler bare om at bevise det.

Når noget er bortkommet, kan man ikke bevise at det er gået i stykker, forsikringen dækker ikke bortkomne genstande, altså skal man finde den for at vise, at den er gået i stykker, eller melde den stjålet, hvilket vil være ulovligt, da der ikke har fundet tyveri sted.

Pointen er, forsikringen dækker ikke

Kommentar
Fra : lham

Dato : 04-11-13 07:47

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-11-13 09:42

Citat
forsikringen dækker ikke bortkomne genstande,

Det er korrekt at forsikringen ikke erstatter bortkomne ting, men bortkommen betyder, at man har glemt, hvor man har lagt det.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-11-13 11:00

Sikke noget ævl Thyregod, bortkommet betyder, at du ikke ved hvor det er, om det er en forglemmelse eller du har tabt noget ud af en lomme, eller om det er blæst væk er sagen uvedkommende.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-11-13 02:22

Den 31/10 gik Djanko2909 ud for at lede efter brillerne, - bortblæst?

Seneste login http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=285942