/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Radioaktivitet
Fra : markdkk
Vist : 608 gange
210 point
Dato : 11-06-03 08:31

dav.. er der nogle der kan forklare mig lidt mindre indviklet hvad bq er???

Eksempler på radioaktivitet i hverdagen:

Stof   Forholdsvis aktivitet(Bq)
1 liter drikkevand   20
1 l flodvand (gns)    10 - 100
1 l alm. pilsner    130
1 l havvand     350
1 l whisky    1200
1 l mælk    1400
1 l spildevand fra kernekraftværk    1 - 10

Bq er aktiviteten i antal henfald pr. sekund. Aktiviteten siger ikke noget om den biologiske virkning, hvor der tages hensyn til strålingens energi.
Tallene kan bruges til at videre de oplysninger man får gennem medierne.
Fx når politikere og miljøbevægelser omtaler den store udledning fra Sellafield i England, der udleder en vis mængde tecnetium-99 til det irske hav.
Ifølge målinger resulterer det i en aktivitet på 10-30 Bq/m³.

mvh. mark

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 11-06-03 09:35

du har ret i at Bq = becquerel er et mål for aktiviteten.
Størrelsen er dog ikke noget mål for energien der afsættes i det ramte materiale.
Men energien der afsættes er normalt relativt proportionalt med becquerel. Det siger lidt sig selv, at jo mere henfald jo mere energi.
men igen så afhænger energimængden af den rarioaktive partikel og stoffet den rammer.
Whiskey og mælk indeholder kalium der i stor udstrækning består af sin radioaktive isotop derfor de høje tal.

Men dine tal skal vel ses som reklame for at et atomanlæg er i orden mht. udledning af radioaktivt affald.

BECK

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 11-06-03 11:19

dog er det ikke så simpelt.

Man angiver en "kvalitetsfaktor" for stråling. = Q
for beta og gamma stråler er Q = 1
og for alpha er Q = 20

den ækvivalente stråledosis = H = D x Q
D er afsat energi pr masse

H har ligesom D enheden J/kg

men H angives som Sv = sievert
og Q angives som Gy = gray.

Kommentar
Fra : markdkk

Dato : 11-06-03 14:21

jaaaaaa
det gjorde det jo ikke meget mere let for mig..
men jeg prøver lige og kigger lidt på det

mark..........

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 11-06-03 14:26

så har jeg ikke forstået en rygende f**

hvad skal du bruge ???

Kommentar
Fra : markdkk

Dato : 11-06-03 14:31

da jeg ikke er den store fysik mester vil jeg gerne have dette CITAT oversat så jeg fatter noget af det:

Bq er aktiviteten i antal henfald pr. sekund. Aktiviteten siger ikke noget om den biologiske virkning, hvor der tages hensyn til strålingens energi.
Tallene kan bruges til at videre de oplysninger man får gennem medierne.
Fx når politikere og miljøbevægelser omtaler den store udledning fra Sellafield i England, der udleder en vis mængde tecnetium-99 til det irske hav.
Ifølge målinger resulterer det i en aktivitet på 10-30 Bq/m³.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 11-06-03 14:37

aktivitet er jo henfald pr. sekund.
et atom kan være ustabilt og "henfalde" under udsendelse af en partikel eller elektromagnetisk stråling.

Kommentar
Fra : markdkk

Dato : 11-06-03 14:56

hm
kigger lige på det

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 22-06-03 23:13

noget nyt ???

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 07-07-03 15:04

Hej Markdk

Du er ved at have fat i det. Bq måles i henfald pr. sekund - uanset strålingens art.
Det er også korrekt at Tc-99, der udledes til det irske hav udsender ganske svag
aktivitet - den er omkring 1/100 af den totale aktivitet af havvand.
Du kan se måleenhederne for stråling på siden:

http://www.akraft.dk/

- vælg radiaktivitet eller vælg det fra SITE-mappen

Mvh
/per