/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Utæt termorude i CV
Fra : myg
Vist : 1116 gange
100 point
Dato : 07-10-13 00:02

Jeg har en 30 år gammel CV hvor den ene siderude (oplukkelig) er utæt i den ene side hvor de to lag plast-glas er limet sammen.
Skal der bruges speciallim til at lime det med igen - eller blot alm. kontaktlim???

Der er et par små huller i inderruden, som er tætnede med en lille plastprop. Jeg har pillet den ene ud, for at få ruden tørret helt ud (der var 3 cm klar vand i bunden af den).

Er ruderne pumpet lufttomme fra nye af eller fyldt med en energigas el. lign.?

Og hvad skal jeg gøre nu, når jeg har limet siden?

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 110 point
Dato : 07-10-13 00:10

Ruderne er lavet af akryl (plexiglas). Af erfaring (test på kasseret stump heldigvis) ved jeg at de reagerer helt tosset på noget så basalt som sprit, så jeg ville ikke turde bruge 'alm. kontaktlim'. Find du lim til plexiglas i en hobbyforretning.

Nej, der er ikke nogen mystisk luftart mellem lagene, blot alm. tør dansk luft.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-10-13 09:01

Er der fugt mellem "glassene", så tag de små plasticpropper ud, og brug evt. en hårdtørrer med lav varme til at blæse ind mellem "ruderne" eller lidt trykluft. Der er ikke tale om termovinduer, men blot to stykker "glas" der er limet sammen. Du kan købe lim hos en CV forhandler.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 07-10-13 09:42

Farvehandelen og byggemarkedet har også lim der er egnet - erfaringsmæssigt billigere end campingforhandleren.

F.eks. http://www.beckmann.dk/da-dk/shop/indend%C3%B8rs/kl%C3%A6ber--grunder--lim/tr%C3%A6-speciallim/lyn-epoxy-24-ml.aspx?mode=3&nav=1600000@@SHOP5#.UlJgc53U-M8

Jeg ville bare være ekstra opmærksom på at der på limen er angivet 'Akryl', 'Acryl' eller 'Plexiglas'. Det betyder at der er taget hensyn til to ting: En klar limning (som du måske kan være lidt ligeglad med) samt at der ikke er opløsningsmidler i som ødelægger vinduet - anvender du noget forkert, så risikerer du nemt at et hjørne af vinduet helt smuldrer.

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 08-10-13 20:33

Tak for svaret henrikkrebs.