/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Jagtdagbog for alle???
Fra : Tonganeseren
Vist : 1699 gange
300 point
Dato : 06-10-13 14:14

Hermed opretter jeg en jagtdagbog - som bliver stående indtil 31. december 2013 - om Gud eller Kandu vil det.
Her skriver alle, hvis det har nogen interesse, om oplevelser på jagt fra dags dato til og med 31. december 2013.
Det kunne være spændende at få så mange input som muligt.
På forhånd tak.

Mvh.
Tonganeseren
Multi-X

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 06-10-13 14:20

Indtil dags dato har jeg nedlagt to harer med hjælp fra min hund. Samme metodik som tidligere nævnt blot med den forskel, at vinden i går kom fra en anden side. Yderst tilfredsstillende metode, når man er alene sammen med hunden. Især er det interessant at vindretningen ikke bringer uorden i hundens kompas.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 06-10-13 17:59

Endeligt et rigtigt jagt forum,glæder mig til at høre om det håber jeg.
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 06-10-13 22:49

I dag ville jeg så forsøge at få et rådyr med hjem. Desværre var vinden i syd - en ideel vindretning, men visne blade knasede under støvlerne - og derfor besluttede jeg mig til at entre en gammel hochsitz i skovens sydlige ende. I hocsitzen har jeg anbragt stellet fra en gammel kontorstol med en 22 mm plade som sæde. Da jeg satte mig, flækkede den gamle plade og jeg fik en gevindstang lige mellem ballerne - på det mest sårbare sted. Jeg klatrede ned og satte mig på en væltet træstamme - i nærheden af hochsitzen. Jeg så hverken rådyr eller krondyr, men pludselig fik jeg øje på en velvoksen kongeørn sidde midt på marken, bevogtet af to ravne, i færd med at hugge et kadaver i sig. Efter en halv times tid lettede ørnen og jeg gik hen til kadaveret som viste sig at være resterne af en hare. Spørgsmålet er så, om ørnen tidligere har slået haren - eller om der har været tale om en anskudt hare - som døde på ageren. Det er stort at se en kongeørn så tæt på.

Med venlig hilsen
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 07-10-13 08:31

Det er sandelig en glimrende idé, Tonganeser !

I går søndag, gik jeg én af mine mange ture med mine tre hunde, som jeg gør dagligt, både af hensyn til vovserne, mit eget helbred, men så sandelig også for at "kontrollere" at naturen har det godt, dermed menes vildtet. Som sædvanlig havde jeg min lille 20'er haglbøsse med, hvis nu ..... ???
Alt var tilsyneladende i orden, indtil hundene, specielt ruhåren, begyndte at opføre sig underligt ! Vi gik forbi nogle små granner, som jo er indhyllet i visnende græs på nuværende tidspunkt. Pludselig tog en vis mand ved hunden, som jeg måtte have kontrol over - hvorfor ? Fordi en haltende rævehvalp
sprang afsted så godt som den kunne - havde tilsyneladende brækket et bagben/lår ! Da jeg ikke kunne skyde forsvarligt igennem græsset og grannerne, valgte jeg at sende ruhåren efter den og det varede ikke længe før den stod med en ung mikkel i flaben - død efter at have brækket halsen på den.
Dramatisk, ja, men godt det blev gjort. Ræven var tilsyneladende blevet påkørt, men havde overlevet, men med voldsomme skader til følge - jeg vil gerne opfordre bilister til at melde påkørsel til enten politi, som ved hvad der evt. skal gøres. Lad være med blot at køre videre som intet er hændt - det er ikke voksne, ansvarlige mennesker værdigt. Det er ikke sikkert man kan finde det sårede dyr, men man har efter min mening pligt til at forsøge at få udfriet et såret dyr for sine lidelser, det være sig efter påkørsel eller jagt.

ØV4
Multi-X²

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 07-10-13 08:52

Jeg kan bare holde med dig Øjenvidnet4.Stop altid ved påkørsel ar dyr,for at sikre sig at de er helt døde også pindgrise!!
Flor klaret af din ruhårede,sikken oplevelse Tonganesen, jeg syntes så dan nogen rovfugle er så smukke der er heldigt vis kommet flere.
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-10-13 13:25

Jeg er bange for, at vi fremover får generationer, hvor handlingslammelse vil være dominerende. Folk uden jagterfaring aner ganske enkelt ikke, hvad de skal gøre ved et tilskadekommet dyr; men en telefonopringning kunne de fleste finde ud af, hvis man fra myndighedernes side gjorde lidt mere for at "markedsføre" et telefonnummer til noget der fungerer. Og hvordan gør man så noget for at fremme et effektivt system?? Hvis jeg standsede de første 50 forbipasserende foran vores skimmelbefængte hus, ville kun ganske få kunne gøre rede for en korrekt procedure.

Mvh.
Tonganeseren
Multi-X
Nu med gevind.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-10-13 13:31

Kære Sigfrid

I fredags måtte hustruen kassere omkring 24 kg rådyrkød, idet fryseren gik i udu. Kødet var stadig frosset, men jeg turde ikke gå på akkord med sikkerheden. Jeg overvejede først at grave det hele ned - men ombestemte mig. I stedet blev det hele placeret midt på marken - på en lille forhøjning, og dagen efter var det hele væk, og på marken sad omkring 14 ravne og ventede på mere + et utal af krager i træerne. Flotte fugle - og snu er de også.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 07-10-13 16:00

De har sku levet godt nogen timer,men lidt synd for det fine kød.
V.H Sigfrid.Mig og hunden eller mest hunden kom til en ræv der hængte i et dyre hegn levende men kunne ikke komme fri,jeg havde hverken hansker eller tang men en telefon,jeg ringede til falk som kom 2 mand stærk det skulle de på grund af mulig sygdom i dyret.De havde store luffer+fange snare og fik den befriet,men jeg syntes de skulle have aflivet den,for jeg er næsten sikker på at den havde brækket et ben, men væk var den på tre ben.
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 08-10-13 15:53

Duuue Tonganeser - er dit gevind en såkaldt Bajut-skrue ???

Iøvrigt er jeg enig med dig i, at der mangler oplysninger om hvor man skal henvende sig ved påkørsler af eller fundet af såret vildt ! Derfor råder jeg også til at kontakte politiet på 114 - de ved hvem der skal tilkaldes, hvis ikke pågældende selv kan udføre det der skal gøres ! Og det er desværre ikke få, som du skriver, der er helt handlingslammede. Generelt vil jeg påstå, at danskere er nogle slapsvanse og kagekoner når der sker noget uforudset - uhh det kan vi ikke - men nogen må sgu' tage affære og det behøver ikke nødvendigvis være jægere. Mange af den lidt ældre generation har lært hvorledes man skal gøre i situationer som beskrevet ovenfor, men alt for mange skal have krisehjælp og hvad ved jeg !! Tag jer nu sammen og tænk jer om, så er det som regel ikke så slemt !!
Sigfrid vidste hvorledes han skulle gøre da han fandt ud af at hans muligheder var dårlige - så ring til Falck - jeg har aldrig hørt om at de ikke vil tage affære, hvis nødvendigt !

ØV4
Multi-X²

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-10-13 14:34

For en kort stund troede jeg vi havde fået vildsvin...

Jeg skulle til at gå ind i vores granplantage - ja - altså ikke min og familiens granplantage, men den granplantage som er medhørende til den jagt jeg deltager i.
I samme stund som jeg gik ind i plantagen, opfangede jeg lyden af høje og dybe grynt. Grynt, som kunne få enhver vildso i brunst. Hrmrf hmrf hmrf.......hmmm....dybt underligt tænkte jeg.
Lige med et opdagede jeg, at gryntene slet ikke stammede fra et vildsvin, men fra et menneske.
En halvgammel starut gik gryntende rundt, stoppede ad og til op, spejdede koncentreret fremad og satte højre hånd på panden som et solskærm og udbrød "putte, putte, putte, putterne, put put put" - og lige med et, begyndte han at grynte igen.

"Hvad ind i hede hule helvede foregår der her..!!??" Spurgte jeg manden.
Manden vendte sig om og kiggede på mig.
Ups, tænkte jeg, der er squda noget bekendt ved ham her. Er det ikke........??? Jooooooooe, det var så!! Ligheden var slående. Hans korpus passede meget godt til den beskrivelse jeg har fået af ham. Let duknakket, med den ene skulder trukket opad mod kinden. Skulende i blikket. Furene i ansigtet vidnede om, at denne person virkelig har haft modgang i livet. Kort sagt, livet gik ikke som han ønskede det. Nusset og fedtet grønt tøj. På toppen havde mandslingen plantet en julenisserød tophue. Ha ha ha ha, det virkede lidt komisk. Nårh jaaaa, skidt pyt, det var let at se, at denne mandslig ikke gjorde sig nogen forhåbninger om at agere fotomodel - og langt mindre, at tjene penge på øvelsen.

Jeg spurgte engang til; "Hvad laver du her???"
Det skal jeg såmænd sige dig, jeg tæller agerhøns!! Jeg tæller de agerhøns, du ikke har talt. Jeg er udsendt fra min egen forening, som iøvrigt hedder, Os fra Facebook, som er Agerhønsenes Venner. Starutten rodede i sin inderlomme og viste mig et kort som han kaldte “et licens” med ordlyden....Hmmmmm........også på skrift er der nogle lighedspunkter på ham, som jeg har mistænkt.

Citat
Til RATTE VEDKOMENDE. INDEHAVEREN AF DETTE KORT HAR
TILLADELSE TIL OPTÆLING AF AGERHØNS PÅ ALLE JAGT ARIALER.

PS.
Der er inu ingen der har kunnet forbyde kortes inde haver at bevæge sig rundt. Vis du er jæger og hjælp denne mand med optæling af ager høns til brug for face book der har 17 med lemmer i hele landet - alle jægere.

Da jeg havde læst hans “licens” tog jeg ham simpelthen i hoved og røv og smed ham ud på skovstien. Starutten øffede noget om, HYLER, Du er ikke rigtigt jæger, du hører fra min advokat, du bliver smidt ud af DJ…etc… etc…..
Jeg fulgte ham med øjnene og så, at han satte sig ind i en eller anden bil, der havde en ombygget camplet på trækkrogen. Jeg var faktisk ved at ringe til politiet for at høre, om det er almindelig praksis, at senil demente er i besiddelse kørekort.

Er der nogen herinde, som evt. har hørt i radio/Tv, at en eller anden senil demente - eller måske en alumne som er stukket af fra afdelingen..?

Mvh
Tommy
Det er ikke småting man bliver udsat for

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 09-10-13 20:28

Hooooooooooooooooooolda helt op, tænk at opleve dette i det virkelige liv, at møde sådan en personlighed
Kunne gåååååååååååååååååt tænke mig at høre, hvad Knudsen mener om denne lille live oplevelse, som kaptajnen har oplevet
Fra pålidelig kilde har jeg hørt at ingeniøren, studere i udlandet, han læser til Academy Engineer

SHV og det er ganske vist

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 10-10-13 08:33

Hvem er "Knudsen" ??

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-10-13 13:25

Knudsen!??? Tror du, Sandhedsvidne, at det var Knudsen som besøgte mit jagtarial ?
Starutten nægtede at præsentere sig selv, såååååå alle muligheder står åbne.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-10-13 13:46

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-10-13 15:04

Den Nudsen jeg tænker på har udført et større forskningsarbejde, hvor resultatet af parring mellem dværghøns (Milles Fleurs) og agerhøns skulle have givet en agerhønse i overstørrelse - til kompensering for svigtende skydefærdigheder.

Mvh.
Tonganeseren
Multi-X

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-10-13 15:29

- Og som ren win win - set ud fra "Den Nudsens" synspunkt, bliver farten på hønsene væsentligt reduceret. Alle med nedsat reaktionsevne burde nu ha' en chance.

Mvh.
Tommy.
Skal ud på jagtarialet

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-10-13 10:16

Så skulle den være hjemme - den med, at det bliver lovligt at bruge af lyddæmpere til jagtvåben.

Sakset fra Hunters Magazine.
Lyddæmpere til jagtriflerne har været et stort og udtalt ønske hos mange danske jægere i årtier.

Fakta.
Den 23. september sendte Justitsministeriet en et nyt cirkulære i høring. Det blev der skrevet en del om på diverse jagtrelaterede netsider. Men indsigten i sagen var overfladisk, og derfor har vi nu gravet et par spadestik dybere.
Det forholder sig således, at cirkulæret er planlagt til at træde i kraft den 1. november i år.
Høringsfristen udløber den 22. oktober, og i justitsministeriet regner man med, at hvis der ellers ikke kommer overraskende ting og detaljer frem i høringssvarene, så vil det nye cirkulære med det mundrette navn ”Cirkulære om våben og ammunition mv.” træde planmæssigt i kraft den 1. november 2013.
I cirkulæret, som opdatere nogle detaljer omkring hvem der under hvilke omstændigheder må få tilladelse til at eje, bære og anvende våben og ammunition, er der især sket en udvidelse af paragraf syv. Og det har betydning for jægerne.
Den nye paragraf syv lyder således:
Personer, der lovligt besidder skydevåben til brug ved jagt, kan meddeles tilladelse til lyddæmpere, der er konstrueret til montering på de pågældende skydevåben. Herudover kan tilladelse til lyddæmpere til skydevåben kun gives i særlige tilfælde.
Forventninger.
Det store spørgsmål er så, hvad betyder denne paragraf i praksis, og hvordan kan den forventes forvaltet ude i de enkelte politikredse.
Det har vi spurgt Justitsministeriet om, og her er udmeldingen helt klar.
Hvis altså den foreslåede formulering af §7 ikke ændres, så vil den betyde, at hvis man har en almindelig tilladelse til et jagtvåben, så vil man også få tilladelse til at købe, montere og anvende en lyddæmper på jagtvåbnet, hvis man søger om det.
Med andre ord: Hvis udkastet til cirkulæret godkendes, så vil alle der har en våbentilladelse til et jagtvåben kunne søge om tilladelse til lyddæmper og de vil også modtage tilladelse til lyddæmper.

Hvordan fortolker de højtærede MultiX'ere skrivelsen?

Mvh.
Tommy

Skal ud og investere i en lyddæmper til konen.
Hun råber så højt.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 12-10-13 16:44

Kære alle

Maestro musico http://www.danske-hubertusriddere.dk/index.htm og se hvem der har komponeret melodien

TRD

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-10-13 19:29

Hubert!! Er det ikke noget man stønner, når man har fået for meget at drikke???
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-10-13 19:35

En helt igennem dejlig eftermiddag med perioder af dejlig varmende sol. Sønnen og jeg ville forsøge at få råvildt med hjem til videre behandling, men sådan gik det ikke. Sønnen lod sig narre af et par lystige harer inde i en mose og jeg overså to råer, som stod mindre end 10 meter bag mig. Jeg skulle lade vandet, rejste mig op og lynede ned. I samme sekund hørte jeg lyden af flygtende rådyr - og kunne følge to stk. hvide spejl på vej mod en anden af vore moser.
Men så var der jo ravnene. De havde iagttaget undertegnede på vej mod et skovhjørne, og de iværksatte en intens eftersøgning - indtil de fandt mig. Den ene eyeballede mig godt og grundigt fra en gren - kun 3 - 4 meter over mig. Der blev den siddende i en times tid. Gad vide, om den øjnede muligheden for noget spiseligt. Den huskede velsagtens de cirka 24 kg kød, som jeg lagde på marken, da fryseren gik i udu.
Mvh.
Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 300 point
Dato : 13-10-13 07:23

TRD

Det var sgu' da skrækkeligt at hedde J.W.KNUDSEN : Johannes Walther Knudsen ! Jeg har hørt, at han er grandfætter til en kapacitet inden for jagt, cykelsmed, riffelinstruktør, foredragsholder, "godsejer", tidligere hjemmeside-ejer, forfatter, løgenhals m.m.m., som har søgt om optagelse af ridderordenen, men på det skammeligste blev nægtet optagelse - Bendt Ballegård Knudsen, the one and only

Tonganeser

Det var sgu' godt det ikke var måger der havde fået øje på dig !! De ville nemlig have hjulpet dig med lynlåsen, blot for at kunnet konstatere, at der næppe var blot ét lille måltid !!!

God søndag til alle.

ØV4
Multi-X³

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-10-13 13:53

Bortset fra alle disse komplekse familiære bånd, hvoraf nogle må betegnes som naturstridige, så har jeg undret mig over at se nye nøddetræer skyde op i vores runde blomsterbed - som var de lagt af en gartner.

Det er squ vores egern - Egon - som gemmer hasselnødder til bedre tider. Den har været næsten overalt, og nu tør jeg ikke rode for meget op i bedene. Egon har til huse i det yderste hjørne af vores loft - med fin ad- og afgang via en slyngplante og nedløbsrør. Den har snedkereret en flot rede til vinterbrug og er blevet smældfed af alt det foder jeg lægger ud til den. En hyggelig fætter, som dog også kan være temmelig ilter, når hunden kommer for tæt på.
Nu drøner den rundt i haven og skjuler nødder - overalt. Ellers er der masser af fugle. Alliker, skader, musvitter og en horde gråspurve. Dejligt.

Mvh.
Tonganeseren
Multi-X

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 15-10-13 08:56

Dejligt med et lille egern i haven,min gamle afdøde morfar var en rigtig skovmand lavede selv sårsalve ud af harpiks og en del andet påstod at det var bedre end det fra lægerne.Han havde et tamt egern der kom hver morgen til køkken vinduet og blev håndfodret,mens han fik morgenkaffe ret fantastisk syntes jeg. V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 17-10-13 08:43

Jeg vil lige spørge jer kære jægere, hvad i syntes om nedskydning af 727 stk blishøns af 31 jægere fra ulvsund standjagtforening. Dansk ornitologisk forening er i hvert fald meget fortørnet over dette, og syntes at det strider mod alt etik og naturforståelse.Det er en slags klapjagt eller drivjagt i båd, hvis jeg har forstået det rigtigt, hvad syntes i om det?
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-10-13 10:13

Hej Sigfrid.

En helt unødvendig og ligefrem ideotisk misforståelse af dét at være jæger - efter min mening !!
Så kort og godt kan det siges !

ØV4
Multi-X³
Sjællænder

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 21-10-13 11:13

På én af mine daglige ture med hundene i skoven, blev jeg skældt ud i en grad som aldrig før, af en skovskade der åbenbart syntes jeg var kommet for nær på eller også havde den ikke opdaget mig !
Nu er det langt fra første gang jeg har moret mig over skovskaderne, som kan blive aldeles tossede, hvis man går og siger mærkelige skræppende lyde - har somme tider oplevet to - tre skovskader der nærmest "omringer" én , dog på afstand, og skælder ud, men den ene i dag ville sgu' næsten i kontakt med mig, sådan rent korporligt ! Hundene blev aldeles vilde og gøede voldsomt, så der var rigtig sang i skoven i dag !! Sådanne situationer morer mig meget - man kan næsten se Anders And foran sig, skræppende og helt tosset !! Så skide værre med om det regnede en del !!
Med den opførsel måtte den jo have et navn, og hvad var mere oplagt end: Ballegård

ØV4
Multi-X³

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-10-13 12:26

Jeg har haft stor fornøjelse af at studere de mange skovskader på mit revir. Der er rigtig mange - og så er det jo flotte fugle. Elsker fugle - blot ikke vandskader.

Havde en lidt uhyggelig oplevelse i dag. Genboen har en hvid schäfertæve - og den er meget aggressiv. Den bliver holdt under hegn - altså forsvarligt. Men i dag var det meget tæt på at gå rivende galt. Af en eller anden grund var den smuttet ud af hoveddøren. Jeg kom gående med min Münsterländertæve - ukoblet, og allerede her var jeg på Herrens mark, sådan juridisk set. Men tidligt på formiddagen er der sjældent en sjæl at se - så jeg gik med linen i hånden.
Pludselig kommer schäferen drønende mod os - og jeg råbte "allez" til min hund - fordi den sagtens kan løbe fra den lidt fedladne schäfertæve.
Men hvad gjorde min hund? Den foretog et lynhurtigt frontalt angreb på den anden hund.
Jeg forudså en tragisk afslutning på seancen, idet en Münsterländetæve normalt ikke udgør nogen "match" mod en hvid schäfer.
Men hvad skete der? Schäferen vendte på en tallerken og smuttede ind, hvor den kom fra og jeg fik dækket min hund af, kun få meter fra genboens hoveddør.
Hold da helt op! Føj for den lede, hvor jeg svedte.

Man skal altid have hunden koblet - med mindre man er på jagt. Den lektie har jeg endnu engang lært.

Kære ØV4 (er du dyrlæge?)

Mvh.
Tonganeseren

Multi-X - hader vandskader.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 22-10-13 13:47

Kære Tonganeser !

Det er ganske typisk for en hund, der er vant til at bestemme på sine egne enemærker, at den går fuldstændig i baglås, når andre pludselig tager teten !!! Den er garanteret ikke vant til at artsfæller pludselig vil bestemme og derfor piler den hjem til det sikre. Men du har da ret i, at det er en grim overraslkelse at opleve. Naturligvis skal man have sin hund i snor når man færdes på offentligt område, men jeg bruger det sgu' heller ikke selv må jeg indrømme. Selv en 100% lydig hund kan altså pludselig gå amok, når den slags ting sker, som du har beskrevet - sådan ville jeg også gøre, hvis en Ballegård-type kom springende, galpende som en idiot - ikke så svært for ham - så ville jeg sgu' også puste mig op til dobbelt størrelse, mon så ikke den angribende ville fordufte - jeg tror det !!
Dit spørgsmål om jeg er dyrlæge kan besvares med et klart nej, men jeg har trænet ikke alene egne hunde, men også andres gennem vel 40 år, så lidt klogere er man da blevet, ikke alene med hensyn til hundetrænng, men også med mange af de spørgsmål man som hundetræner bliver stillet overfor. Derudover har jeg altid interesseret mig for dyr sådan bredt og har haft megen omgang med dyrlæger m.m., så lidt er da hængt ved. At stille diagnoser skal man være morderlig forsigtig med, men at give gode råd om brug af uskadeligte medikamenter som kan købes i håndkøb, gør jeg gerne, under forudsætning af, at jeg selv har afprøvet produktet. F.eks. må man ikke give en hund smertestillende indeholdende paracetamol - det bliver de faktisk syge af. Derimod kan man godt give en kodimagnyl, som virker mod smerter på en hund, men men men - forsigtighed skal man udvise og så hellere kontakte en dyrlæge - de er uddannede til det !
Men små husgeråd begiver jeg mig gerne af med.

ØV4
Multi-X²

Ballegårds sande ven

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-11-13 00:25

I dag hjalp konen med til at flå et par gråænder. Ellers en dejlig dag i skoven, hvor 18 enorme træer måtte lade livet under sidste storm. Det drejer sig om træer på cirka 30 meter i højden, og det passede ikke ravnene.
Var på udkig efter et rådyr, men så ingen. I stedet gik der 6 flotte unge hinder omkring 30 meter ude på vintersæden. De var meget, meget smukke.
Men tilbage til ænderne. Jeg fik en and stukket i hånden - til skylning - og trådte baglæns, for at komme ind i skurvognen. Jeg så ikke den lange stige som lå bag mig - og hamrede ned i fliserne med venstre skulder og hofte. Wauw, hvor gjorde det ondt. Konen sprang til og tværede andeblod ud på min ellers rene trøje - men meningen var jo god nok.
Resultat: Jeg reddede mine cerutter og anden men knækkede en dejlig pibe. Konen holdt masken, og den attitude holder hun nok i et par dage, før historien kanaliseres ud til resten af familien.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-11-13 22:32

Er der ikke plads til en "fyyn'sk blues" på din jagtdagbog ????

Jeg kan kun gengive teksten - desværre ikke melodunten.

Teksten lyder sådan her:

Tekst og musik: Klavs Andreassen, ’98

Når je' kommer hjem fra arbejd' af
tar je' mit beskidt' arbejdstøj af
og lægger mig lisså lang je' æ'
for å hvil' mig - på min sofa!

Så spør' je' min kon', hva' ska' vi ha'
å spis' idav te avtensma'
”Stegt flæsk, persill'sovs mæ nye kartofler!”
I radio'n spiller de en - me' Mark Kno'fler!

Ha' spiller så kønt, så man tror det er løwn
je' æ næsten lig' ve' å fald' i søvn,
når ha' gir en solo på sin guitar,
men nu kalder min kon' - hun hedder Rita!

Børn'ne er rejst hjemm'fra - vi er kun os to
vi spiser vor's aftensma' i fre' å i ro
så vasker vi op, og så er jeg træt
jeg tænder for fjernsynet – og ser Det’ Leth!!

Ha’ står der og fedter med linolie og knaster
og skær sig i fingren og henter et plaster
Je’ gir ikk’ en ski for al hans fusk og fis,
så det heldigvis slut – så ser vi TV-avis!!!

Ud' i Verden er Verden af lav'
nu knurrer det igen lidt af sult i min mav'
der er et indslag om sultne børn i Sudan
så drikker vi kaffe - mæ' et stykk' marcipan!

Men DR deru’e er en klar favorit,
med ham Søren Ryge – i ukrudt og skidt,
ha’ finder de sjoveste originaler
så ham sku’ de send’ på samtlige kanaler!

Lidt før klokken er kvart over ti
må je' konstater' a min dav æ forbi
je' strækker mig og rejser mig op
je' går tidligt i seng, for je' ska' jo op å på job!

Når je' kommer hjem fra arbejd' af
tar je' mit beskidt' arbejdstøj af
og lægger mig lisså lang je' æ'
for å hvil' mig - på min sofa!

Åhhh, det er ik' mindre end genialt

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 10-11-13 09:33

Fantastisk, gode Tommy.

Manden der har skrevet det, hedder faktisk Bendt Ballegård Knudsen - det ses tydeligt på stavningen !!

ØV4
Multi-X²

Overvejer at flytte til Østjylland !!!

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-11-13 16:40
Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 12-11-13 17:10

Jo den kender jeg godt,og har selv kørt på en Fergusen,fin maskine og sang men er der slet ikke nogen af jer jægere der går på jagt længere,og oplever noget?
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-11-13 21:19

Joda! Men regnen forhindrer i hvert fald undertegnede i at få spottet rådyrene. De trykker sig, når det regner, og vinden har været meget generende, fordi rådyr hader vind i ørene. Det gør nu ikke så meget, fordi jeg altid venter så længe som muligt med bortskydningen af råer, fordi lammene meget gerne skal være i stand til at klare sig selv. Men der er da faldet nogle harer, som begge er fortæret.
Jeg gik helt forkert af to fasaner forleden. Hunden lettede fuglene bag nogle hyldebærbuske, og jeg kunne ikke komme til skud - på en ordentlig måde.
December plejer at være den helt store jagtmåned, men den 18. og 19. november går det løs med kronvildtet. Jeg har inviteret en rutineret skytte, hvorefter vi kun er tre jægere i alt; men så skyder vi ikke hinanden.
Skal lige have undersøgt hvornår der er kongejagt i Grib Skov og Valby Hegn. Så plejer horden af celebre personager at drive vildtet over til mig - hvis vinden altså er sydvest.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 13-11-13 08:20

Overvejelserne med at flytte til Østjylland er sgu' skrinlagt for stedse, efter denne sang om en Massey Ferguson
Det kunne lige så godt være om en grå Volvo (Volga ??) - den sovende person på sofaen ligner sgu' en kendt mand (?), dog noget kønnere !!

Og jo Sigfrid - jeg går skam stadig på jagt og oplever en hel del, men jeg har desværre ikke tiden til at skrive p.t. - er enig med Tonganeseren i synet på regnvejret og blæsevejret, men det kan vi mennesker heldigvis ikke gøre noget ved - så var vi jo nok også blevet uenige om det, ikk' ??

ØV4

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 13-11-13 17:06

Ok de herrer så må vi glæde os til december,det er rigtigt det har været rigtigt noget snusket vejr men ud med hunden skal jeg jo alligevel med regntøj og gummistøvler,men først derude er det fint nok alligevel.Det er rigtigt øjenvidnet4 man kan jo ikke skrive hele tiden.
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-11-13 20:21

Jeg er nok ved at være for gammel til mange ting. Stormen forleden væltede en masse store træer i skoven, og det passede bestemt ikke ravnene. Jeg tror helt sikkert, at de har givet mig skylden for det passerede. I hvert fald er de begyndt at komme tættere på, når de undersøger bevægelserne i skovbunden. Ravnene interesserer mig væsentligt mere end rådyrenes færden.
Jeg glæder mig til at sære to enorme birketræer op. De er næsten uden grene fra fod til top og vil give masser af energi i ovnen. Et stort bøgetræ er væltet således at jeg nu kan sidde i læ for vinden - og det er smadder hyggeligt.

Mv.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-11-13 22:17

I dag var himlen grå - med nuancer udi det blå. Vinden var i sydøst og alt var, som det skulle være.
Sønnen gik mod engdragene og jeg ville et smut ind i skovkanten. Så skulle vi være dækket ind, hvis krondyrene viste sig.
Det gjorde de ikke, men i stedet nedlagde jeg en pæn buk. Jeg stod med ryggen op af et træ, da jeg hørte den berømte kvist knække. Da jeg undersøgte sagen, så jeg to næsten ens bukke stå på hver side af et enormt bøgetræ. De ene stod lidt ubekvemt, mens den anden stod perfekt til bladskud. I dagens anledning havde jeg min .308`er med ( just in case ), hvis en kronhjort skulle vise sig. Bukken tegnede for en e hjertekugle, hvilket også viste sig at være sandt.
Jeg ventede nogle minutter, indtil jeg sendte bud efter hunden. Det er fast procedure, at hunden skal finde alt nedlagt hjortevildt - uanset at selv en 18 år gammel og blind jagthund ville kunne hitte dyret.
Sønnen havde sit hyr med 12 rådyr, som alle havde placeret sig midt på en af ejendommens marker - i en afstand på cirka 200 meter til nærmeste mulighed for skjul.
En fin dag - men hvor har jeg dog ondt i nakken af at slæbe bukken de 600 meter over til markvejen.

Mvh.
Tonganeseren.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-11-13 18:45

Ved 15.30-tiden nedlagde min søn en rå. Jeg sad på en stub og iagttog ham, mens han avancerede over en pløjemark. Jeg havde egentlig opgivet håbet om at få nedlagt endnu et rådyr, og da han forsvandt bag nogle graner, tændte jeg en cerut. Få øjeblikke efter lød der et brag med lyden af impact - og så vidste jeg hvad klokken havde slået. Mens han gik, så han råen, hvorefter han kravlede frem - små 25 meter. Han skød i knælende stilling, der var fint skudfang og råen gik ned i skuddet og forendte øjeblikkeligt. Et rent skud - afgivet af en dygtig skytte.
Hunden blev sendt af sted til sønnen - den skal også være med, selv om dyret kan ses liggende på marken, og så var alting godt. De er godt i stand - dyrene i Nordsjælland.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 25-11-13 09:40

Det er faktisk en god ide du har fostret, Tonganeser.

Min jagtsæson har desværre været præget af lidt sygdom med et brækket ben, så det er begrænset hvor aktiv jeg selv har været.
Nogle gode venner har "hjulpet" med at holde bestanden af rådyr men også lidt fasaner, et par harer, en hel del ænder, specielt krik-ænder ! Desuden har nogle af egnens helt unge nye jægere været inviteret med, da de ellers ikke får de muligheder andre steder fra ! Det er virkelig en stor glæde at se den entusiasme de lægger for dagen - den snak man somme tider hører om unge menneskers mangel på god opdragelse m.m., mærker vi bestemt ikke her på stedet. Ligeledes har nogle af de gamle jægere, som ikke mere selv har jagt, været gæster nogle gange - hvor er det befriende at se den glæde de udviser og samtidig hjælper de unge med at få jagtdagene til at gå op i en højere enhed - ja, det er det hele værd ! Og vildt har vi nok af, fritlevende "vildt" vildt !!

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-11-13 12:55

Min egen jagtiver har været dalende gennem de sidst forløbne fem år. Når jeg er sammen med min søn, som jeg holder så usigelig meget af, plejer jeg altid at holde øje med, hvordan han gebærder sig - altså gennem min kikkert. Det glæder mig at se ham pürsche som en gammel garvet jæger, og når han afgiver skud, er der aldrig tvivl om præcisionen. Jeg lader ham også vælge pürschretningen, for selv at tage plads et sted, hvor der sjældent kommer dyr. Det sker sjældent, at der ikke kommer noget brugbart forbi, og forrige år lykkedes det os at nedlægge hver sit rådyr med et interval på 5 sekunder. Han var på engen, mens jeg befandt mig i udkanten af skoven - 1.200 meter borte. At se ham vade over en lille år med en buk på ryggen er et dejligt syn. Han er jæger med stort "J". Eneste anstødspunkt er, at han ikke vil skyde til rådyr med hagl.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 25-11-13 18:01

Nu håber jeg sku din fryser er i orden Tonganeseren for ellers bliver fuglene da helt vilt tykke og kan ikke flyve,men ellers nogen dejlige oplevelse for dig og sønneke.Det med de unge jægere kan jeg godt forstå for jeg syntes generelt de fleste unge mennesker er fornuftige,det er de få der ødelægger og det er det samme med de ældre.
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-11-13 14:57

Prøv lige at gå ind på MetroXpress - altså internetsiden og scroll ned til et klip, hvor en hjort spiller død.

Et fantastisk klip.

Jeg fortalte engang om en situation, hvor en ven skød forbi til en rå - på mindre end 5 meters afstand (han har ikke været med siden). Råen forendte i knaldet - men uden at være ramt af et eneste hagl. Den døde simpelthen af skræk.
Kraniet blev senere undersøgt af min dyrlæge - og heller ikke i hjernen var der spor af hagl.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-11-13 17:52

http://www.mx.dk/nyheder/global/story/19463670

Her er linket.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-12-13 00:25

I søndags var sønnen og jeg på fasanjagt. Hunden arbejdede som en drøm og lettede da også en fasan foran min ringhed. Jeg bommede Gudhjælpemig på en af de mest oplagte chancer jeg nogensinde har haft, og jeg så da også antydning af smil på sønnens læber.
En halv time før solnedgang gik vi ned til en af moserne - hvor hunden fik rejst 8 rådyr. En rå og en buk strøg forbi sønnen - i en afstand af højst 8 meter, men da jeg befandt mig i skudlinjen - undlod han afgive skud - og tak for det.
Vi bevægede os på hver sin side af mosen - og pludselig så jeg sønnen strække en arm i vejret. Jeg troede fuldt og fast på at han så kronvildt - og jeg glanede i alle retninger - bortset fra opad, hvor 10 store fede gråænder passerede i lav højde. Jeg fik en skideballe af sønnen, men hvordan i alverden skulle jeg kunne vide, at en lodret holdt arm betyder gråænder??????? Jeg påstod, at han havde spilet alle fem fingre ud - hvilket jeg så påstod betød en 10-ender.

Der findes altså stadig gråænder i Nordsjælland, og de 10 ænder var faktisk de eneste - siden 1. september 2013.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 06-12-13 18:54

Jeg ved ikke med jeres jagt steder,men de to forskellige skove jeg går med hunden er der væltet et hav af træer begge steder,så dyrene har haft et hårdt døgn,må være meget bange efter så dan en tur. V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-12-13 20:27

Nå, nu er det min tur til at fortælle om en jagtdag - forøvrigt et aftentræk på gæs.

I dag kl. 13.05 præcis, ringede en bekendt og spurgte om jeg ville med ud og kigge efter gæs.
Så absolut da, det ville jeg forfærdelig gerne.

Kl.15.00 mødte jeg op på åstedet. Bekendtskabet var mødt en halv times tid før, for at opsætte lokkegæs.
Da vi havde hils pænt på hinanden og forspurgt om, hvordan det gik med vores respektive familier, om stormen Bodil, om mine solceller havde klaret stormen, om hans havde, osv, osv. Kort sagt, hvad man nu snakker med bekendtskaber om.

"Hvis du går ca. 500 m. op langs det levende hegn, så møder du et skjul - dér skal du og din hund sidde."
Jeg lettede ydmygt på det øverste låg og takkede. Vi ønskede hinanden knæk og bræk, og jeg hankede op i hunden og sjoskede op til mit anviste plads. Imedens jeg gik tog jeg mig selv i, at jeg smånynnede "Er du dus med himlens fugle" Nå, vel ankommet til skjulestedet - hvor der endda var placeret en trebenet stol, endda, malet i jægernes yndlingsfarve - jægergrøn. jeg satte mig godt til rette på treben. Hunden på min venstre side - og bøssen på højre lår, knækket, men med patroner i, Fasteel nr. 3 32g.

Da jeg havde siddet et lille stykke tid blev jeg smøgsyg - så'en rigtigt smøgsyg. Her måtte jeg lige træde i karakter: Mig selv, sagde jeg. Husk, min gode mand, det er snart 2 år siden du holdt op med at smøge den. Nu må du squ tage dig sammen !! Og det gjorde jeg så.

Jeg begynde at spejde udover horisonten....nul gæs. Jeg spejdede hen over den grønne kornørken og så, at der midt ude på marken lå en mærkelig sten..? Nu har jeg heldigvis altid en lille lommekikkert med i lommen når jeg går, sidder eller står på jagt. Forøvrigt købt i Aldi for små 100 kr. Ganske praktisk at ha' i en....ja....håndvending.
Frem med kikkerten og genfandt stenen, som så vidste sig, at det var en hare som lå og skuttede sig. ørebasserne gik henholdvis ned og op. Gudved, hvad haremissen har tænkt på...?

Spejde mod horisonten........nul gæs. Hunden begyndte at røre lidt på sig og fik kommandoen "RO PÅ" Hunden lagde sig fornærmet ned med hovedet på forpoterne. Den har garanteret tænkt "Rend mig noget så listerligt i røven, gamle idiot"

Spejde ud over horisonten 360 grader rundt.....nul gæs
Solen gået ned.....nul gæs. Smøgtrangen melder sig igen - samme formaning til mig selv - fra mig selv.

Spejde mod horisonten......nul gæs. Begynder at blive lidt kold. Hunden igen utålmodig, denne gang med et par piv. Får kommandoen "RO PÅ" Hunden ryster sig og sætter sig og gaber højt.

Spejde mod horisonten.....Hvor helvede bliver de lortegæs af, tænker jeg og rejser mig op for igen at få blodet til at rulle i benene - bentøjet var begyndt at sove. Det tror da fanden i den lave stilling - i en stol, som er beregnet til en dværg.

Kigger på klokken, som hånligt viser "snart lukketid".
Spejder atter mod horisonten med alle sanser tændt.........nul gæs.

Kalder hunden på plads. Smider bøssen over skulderen og sjosker 500 meter tilbage.
Møder bekendtskaber og de obligatoriske fraser kan begynde. "Så du noget ?"
"Hmmmmm...nej"
"Farvel og tak for en hyggelig dag..! Og hils forresten hjemme"
"Jo tak - og i lige måde du"

Tjaeee..... sådan er jagt heldigvis også.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-12-13 01:45

Fin beretning - kære Kpt. Tommy. Vi kender alle situationen, og egentlig er det også rart udelukkende at nyde en fredfyldt natur.

Heroppe faldt der endnu to råer på en meeeeeget lille selskabsjagt - bestående af undertegnede og en god ven og jæger.

Det hele gik såmænd som torden og lynild - altså meget hurtigt. I dag var det haglbøsserne som skulle luftes. Hunden blev sendt ind i det nordlige mosehul og rejste 13 rådyr, hvoraf to var så uheldige at springe tæt forbi os heldige jægere. Vi stod begge med ryggen mod mosen - og dyrene kom ud til højre for min ringhed og til venstre for min medjæger. Da hunden rejste dyrene gav den hals - og vi fik et rettidigt varsel om noget stort. Afstanden til hvert af dyrene var ikke over 8 meter. Begge dyr trimlede og forendte i knaldet - og der blev kun brugt 2 patroner i alt - altså hårdt ladede Impact ammo.
Få sekunder efter skuddene stod hunden med hovedet ude af granerne - og kiggede lidt desorienteret på os, som om den tænkte: " "Hvad så med resten"?

Men to dyr var nok, og de skulle også slæbes op til gården.

Fasaner er det efterhånden småt med, og rævene skal have fred. Jeg var lidt hård ved dem forrige år, og lige nu færdes måske 6 - 8 ræve på ejendommen.

Hvad første storm ikke tog - gjorde storm nummer to. Nu er der væltet måske 40 store træer, som på en eller anden måde skal skæres op. Edermageme lidt af et arbejde for en gammel mand.

Mvh. og knæk og bræk til alle derude.

Og så naturligvis:
Hav nu en rigtig glædelig jul. Skatteministeriet gør sit til at det bliver et lidt betændt nyt år.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-12-13 23:53

Var i dag på den anden side af ejendommens laaaange marvej. Sønnen rejste igen et par enorme råer, men da han aldrig skyder til springende vildt, så slap de med skrækken, selv om de kun var små 20 meter fra ham. Det er sådan et princip - han har, og det respekterer jeg da.
Min skydestige var væltet, så jeg tilbragte et par timer ved foden af roden ( det rimer squda ) af det væltede træ - opmærksomt spejdende efter de rådyr, som altid plejer at lægge turen forbi. Der kom intet forbi. Men vejret var fint, og jeg så et par kokke slås om et eller andet. Lidt tidligt - synes jeg. Nu vil jeg prøve med en morgenpürsch - en af de nærmest dage - nede i engen som er flankeret af to store mosehuller. Det bliver koldt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-12-13 15:47

Skulle rettelig stå her:

I dag faldt der endnu en bette rå. Der var ikke meget at skrive hjem om, og den havde et abnormt overbid - hvor overkæben stak 3 cm længere ud end underkæben. Den så ikke ud til at fejle noget ekstraordinært - var bare i underkanten - sådan ernæringsmæssigt. Den stod midt i skoven og stirrede i den retning, hvor min søn kravlede rundt. Den blev urolig og forlagde residensen til et sted i udkanten af skoven, hvor der var kuglefang og hvor sønnen var ude af skudretningen. Afstanden 50 meter, kaliber .243 og Remington Core Lokt som drivmiddel. Råen faldt sammen og forendte øjeblikkeligt.
Normalt plejer vi at indstille råvildtjagten, når temperaturen fiser ned under 5 graders frost - over en uges forløb. Men nu ser alt anderledes ud, og derfor vil vi nedlægge yderligere to rådyr - hvis vi kan spotte noget der ikke er værd at gemme på. De store råer får lov til at leve.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-12-13 00:08

I går fik sønnen hentet 2 ænder ned fra luftrummet over mosen. Og så er det ikke engang helt rigtigt. Han nedlagde 3 ænder, men den sidst kunne hverken hund eller os finde. Fandes osse, men vi må trøste os med, at den slags også sker. Som anden tegnede, var den dødskudt, men alligevel. Sønnen fik en "hjerneblødning" over hunden, men for Fanden da, siv flere meter ud og det nåede at blive mørkt - inden vi måtte opgive. Jeg har altid sagt til sønnen, at jeg foretrækker at ænderne lander på landjorden. Det gør det lettere for alle parter. Hunden var fuldstændig smadret efter de mange ture ud i siv og vand. Kedeligt - men shit happens.
De to ænder han fik, var to store andrikker - i god foderstand. Herfra en tak til naboen.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-12-13 09:22

Kære Tonganeser.

I skulle prøve at gennemsøge igen i dag !! Din type hund er en fremragende jagthund, men er ikke bygget til vedholdende arbejde i koldt vand - den har ikke fedtlaget og pelsen til at kunne holde varmen til en hel dags vandarbejde og derfor går den "kold" ! Kender du ikke en labradormand, helst med en hund af den gamle type og ikke en formel1, som har de samme problemer! Det er én af grundene til, at jeg gennem mange år har labrador af den gamle lidt tunge type - de kan nemlig arbejde i dagevis i koldt vand, netop p.g.a. fedtlaget og den vandskyende pels med en kraftig underuld, uden at fryse. Om en hund er for tyk/fed, er man som ejer jo selv herre over - blot regulér på foderet ! Min ruhår kan sagtens arbejde i koldt vand, men har ikke den robusthed som min labrador har, når det gælder vandarbejde.
Held og lykke med evt. eftersøgning.

Øjenvidnet4
Multi-X³

Kunne man evt. bruge en kendt forfatter til vandarbejde ?? Fedtlaget har han sgu', men om de vildtfindende egenskaber er til stede, er måske blot ønsketænkning !!

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 30-12-13 22:57

Kære ØV4.

Der blev begået flere fejl overfor hunden, og jeg får fornyet arbejde med at rette op på fejlene. Som du skriver det, brændte den ud pga. kulden og et stort arbejde tidligere på dagen, og jeg burde fandeme selv have vadet ud i mosen efter anden. Der lå dagen efter en bunke fjer i sivene, hvor den faldt, og der var tydelige spor efter ræv.
Jeg har det skidt med det passerede, og jeg har givet sønnen en røffel for ubehersket optræden overfor hunden - noget han accepterede.
Hunden har det fint nu, og det passerede skal ikke gentage sig.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 31-12-13 00:37

I øvrigt:
Hvis sivene ikke havde været så forbandet høje, kunne operationen måske være endt til alles tilfredshed.
Stakkels hund. Den asede og maste på livet løs. Da vi kom hjem, smed den sig i kurven og snorksov.

Mvh.
Tonganeseren

Og jo! en rubanker eller labber ville have været at foretrække i den aktuelle situation.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 31-12-13 18:35

Sønnen og jeg sluttede 2013 af med en formiddagsjagt på rådyr. Det er en tradition vi har oparbejdet. Min salig vidunderlige morfar (var skytte ved statsskovvæsnet ) kom altid hjem ved middagstid med et par grågæs, som omgående røg i den træfyrede ovn.

Hunden arbejdede som en drøm og rejste 6 rådyr, hvoraf sønnen nedlagde en pæn rå. Han var igen ved at få en hjerneblødning, fordi råen var faldet således, at en lille forhøjning dækkede for den på agerjorden. Jeg kunne høre panikken i hans stemme, da han tilkaldte mig. Hunden markerede fært, hvorpå den og og jeg tog opstilling på den anden side af råen, men jeg kunne konstatere, at råen var forendt. Så det var en tilfreds ung jæger som gik i gang med at brække råen.

Vi var hjemme ved 13. tiden og så fik jeg en bette lur i huset, som vi nu er flyttet ind i. Skurvognen står stadig i indkørslen - som en anden betonbunker fra krigens tid.

Alt i alt et godt år.

Nøjjj for et knald der lige kom. Ilden skal besvares med lidt hjemmerullet.

Mvh.
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-01-14 16:12

Tak for svaret Øjenvidnet4, som stadig har sit lokkemiddel intakt.

Og så er squda gået hen og blevet 2014. Men vi lever INU.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 01-01-14 22:11

Mange tak for point, min gode Tonganeser !

ØV4