/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Kamera valg hjælp søges
Fra : susss
Vist : 854 gange
200 point
Dato : 05-10-13 10:33

Er der nogen som har forstand på hvilken af disse to kamera der er bedst..jeg tænker på der ikke har støj på himmel laver gode skarpe landsskabsbilleder. Jeg har kik på Olympus e-pl5 med 14-42 mm objektiv på pris ca 4500 kr. Så har jeg også kik på et Sony slt-a58k slr kamera pris ca 4000 kr max. ??? håber at nogen har lidt forstand på det som svare tilbage her. Ved at Olympus har fået en test vinder men alligevel..

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 05-10-13 11:35

Er der nogen som har forstand på hvilken af disse to kamera der er bedst

det afh. vel af hvilke egenskaber DU vægter højest,.. !

men du kan sammenligne en masse 'tørre tal' her,.. og se om det gør dig klogere i dit valg.
http://snapsort.com/compare/Olympus-PEN-E-PL5-vs-Sony-SLT-A58
- der kan du sammenligne de fleste kamera iøverst i H/hjørne / compare

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 05-10-13 11:38

Citat
Ved at Olympus har fået en test vinder men alligevel.

det kan jo ikke bruges til særlig meget,
hvis det du, eksempelvis hovedsagelig er interesseret i er nat-fotoreafering,. !

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 05-10-13 11:59

Det er altid svært at rådgive, hvis man ikke ved nøjagtigt, hvordan og til hvad kameraet skal bruges. Men hvis du spørger mig personligt, ville jeg nok vælge Sony. Det kan det meste og jeg vælger i høj grad ud fra at det har en større, og bedre sensor. Alt andet lige betyder det skarpere skud.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 05-10-13 12:28

Synes nu jeg skrev øverst oppe at jeg er mest til landsskabs billeder men også nærbilleder af dyr plus macro fotografering..og uden støj på himmel..når man redigere sit billede ned til f.eks 250 kb ..synes jeg ofte at det viser sig at der kommer lidt støj imellem skyerne på et landsskabsbillede..med det kamera jeg har nu som hedder Panasonic dmc-fz18. Sensor hvor ser du det henne hvilken tal skal jeg kikke efter der ?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-10-13 12:51

Susss du siger: ..når man redigere sit billede ned til f.eks 250 kb .. / så er det ikke kameraets skyld hvis billedet bliver dårligt, men det skyldes derimod at du ved at nedsætte til 250 kb fjerner mange oplysninger fra billedet.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 05-10-13 13:01

Sensortype og størrelse kan ses på EA-HS´s link, under specifikationer.
Og IBM har ret, dét er ikke kameraets skyld, men komprimeringen, hvis du forsøger at 'skrumpe' billeddata til så lille en fil. Men hvis du primært bruger dine fotos til websites, så kan det næsten være lige meget hvilket kamera du bruger - altså næsten.
I virkeligheden får du først rigtig valuta for pengene ved at købe et godt kamera, hvis du ønsker at printe ud/få 'fremkaldt' billederne. Internetsider forvrænger farver og andet, så det alligevel ikke bliver helt perfekt, vil jeg mene. En god kameratelefon er fin til dette brug.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 05-10-13 13:07

Sensorspecifikation på dit nuværende kamera: 1/2.5" Type CCD
• 8.3 million pixels total

og på Sonys:
Type CMOS APS-C
23,5x15,6mm = 19,8 MP

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-10-13 13:10

Har du overvejet at bruge telefonens kamera? Eventuel bytte telefonen ud med en som har et godt kamera, efter at jeg har købt ny smartphone så bruger jeg næsten ikke mit gode Sony kamera, for eksempel er den nye Nokia 1020 udstyret med et kamera som overgår de fleste "sigt og skyd" kameraer.
HTC X er også et godt valg eller en Sony Xperia hvis du hellere vil have Android
Eneste minus er at der ikke er fysisk zomm eller er det et minus, der kan købes et ekstra objektiv til at sætte på telefonens linse
Telefonen har du altid på dig men kameraet ligger tit hjemme i skuffen når der er et motiv, det er min erfaring ved ikke om du kan genkende det

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 05-10-13 13:16

Selvfølgelig kan du bruge dit kamera - både det du har nu eller et nyt - til fotos på nettet, men så handler det i virkeligheden mere om billedbehandling. Altså om hvordan man sætter filer ned i størrelse uden at det går ud over kvaliteten, altså uden at fotoet bliver (for) kornet.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 05-10-13 14:46

Og for at gøre forvirringen total vil jeg da lige fremdrage at det måske har endnu større betydning, hvilket objektiv du putter på kameraet.
Så, firkantet sagt: det handler om, hvor du skal bruge billederne og hvor seriøst du vil gå ind i det. Er du bidt af fotografering - som vi er mange der er - så ville jeg nok vælge et rigtigt spejlreflekskamera. Men alternativt Sony´s kamera her.
Hvis dine fotos alene skal bruges til nettet ville jeg beholde det kamera du har og bruge pengene på et billedbehandlingskursus i stedet.
Håber du ikke bliver alt for forvirret. Undskyld!

Kommentar
Fra : susss

Dato : 05-10-13 15:53

Nul og nix til mobil kamera..har taget billeder altid og har et dyrt redigeringsprogram...så det er en meget stor interesse for fotografering så udstyret skal være i orden og ikke bare en telefon sorry det kan jeg ikke bruge til noget overhovedet ..render rundt med mit kamera altid vil fortsat gøre dette..kvalitet skal være helt i top......... skal også bruges til at få lavet store plakater så fungere ikke dårligt kamera bare ikke..jeg kikker i morgen i butikken de må kunne give mig nogen gode råd og vejledning...og ja objektiv har stor betydning og koster mange penge... hvis man vil have kvalitets billeder..

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-10-13 17:10

Husk på at et godt billede består af følgende, når vi snakker spejlreflekskamera:

10 % = Kamera
40 % = Fotografen
50 % = Motivet

Der findes dog nogle, der mener, at de to nederste skal byttes om.

Måske skulle du kigge efter lidt flere mærker/modeller.
Så at Bilka havde et Nikon D3100 til Kr. 2295,00 Kameraet har kostet Kr. 3800,00, men nu er der kommet en ny model D3200 som stort set er mangen til, dog har D3100 ikke trådløs overførelse af billeder til PC.
Du kan få et extra objektiv (fast 50mm 1,8) med i forhold, til det beløb du vil bruge. Så har du flere muligheder når du vil tage billeder.

Blot et forslag, der er værd at tænke over.

God fornøjelse.

MVH

Kommentar
Fra : susss

Dato : 05-10-13 17:28

Tak det vil jeg lige gå ind og kikke på og evt tage ud og se med mine egne hænder Hvis man køber Olympus der hvor jeg så det fulgte der også et objektiv med husker ikke lige målet her..men til at zoome rimmelig godt ind med.Men ja det koster så 4500 kr mener jeg det var...Jeg tjekker det lige..har selv været ret interesseret i at finde et Nikon kamera..

Kommentar
Fra : susss

Dato : 05-10-13 17:44

Har lige kikket de har også nikon 3200 til salg..koster ikke så meget lidt mere end Nikon 3100.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-10-13 18:33

El-giganten har D3100 til Kr. 2299,00 lige nu !!!

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-10-13 18:38

Og så den her, fra kamerahuset til Kr. 1295,00

http://www.kamerahuset.dk/product/nikon-50mm-f-1-8g-fx-jaa015da/

+ et memory kort, så er du klar til meget, med godt udstyr, til en yderst fornuftig pris

MVH

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 05-10-13 18:52

Ok nu har debatten vist rykket sig!
Jeg vil da helt klart også anbefale Nikon 3200 med et 18-55mm objektiv. Det har du mere brug for, hvis du fotograferer landskaber, end et 50mm.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 200 point
Dato : 05-10-13 19:15

Citat
Jeg vil da helt klart også anbefale Nikon 3200 med et 18-55mm objektiv. Det har du mere brug for, hvis du fotograferer landskaber, end et 50mm.

Ja,.. helt enig,.. troede ikke vi var kommet så langt nu,..

med et FAST objektiv,.. fx. Nikon-50 mm. (og andre lign)
er der ingen Zoom muligheder,

dvs. du skal LØBE frem og tilbage mellem motiverne,
afh. af hvor meget du vil have med på billederne,..

det giver ganske vist god motion,
men tro mig,.. det bliver du træt af i længden,
især hvis du skal løbe efter Kronhjorten,...

og vil du fotografere noget ovre på den anden side af søen, floden, eller fjorden,
bliver det en lang, træls, kold, og udmattende svømmetur,.. især her i vinter månederne,..

det har så andre fordele,.. især ved svag belysning,.. men det er en anden sag.
men,.. Alsidig,.. kan man vist næppe kalde det, hvis der kun er penge til ét objektiv.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-10-13 19:55

Hvis I kigger rigtigt efter, så får man OGSÅ et 18-55 mm objektiv med, når man køber D3100 i El-Giganten til Kr. 2299,00 !!!!

Det 50mm objektiv, jeg også nævner, kan man købe oveni, ca. indenfor samme prisramme som angivet i spørgsmålet.

MVH

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 05-10-13 20:28

Jo, jo,.. så skulle du måske lige nævne at prisen er Uden billedstabilisering,
(VR for Nikon,.. og IS for Canon)
det er sjældent ELgiganten forærer noget væk,..

for 640 kr mere,.. fås altså både et langt bedre kamera, / Nikon D3200 (24MP)
og billedstabilisering (VR),.. det er nok værd at overveje,
http://www.fotohusetvirum.dk/items/783-nikon-d3200-kit-18-55-vr?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

jeg ville i hvert fald ikke være i tvivl.

men selvfølgelig,..
sådan kan man blive ved,.. trip trap,.. og så lige 7 - 800 mere,
før man ved af det, ender man på 7,. 8,. 10.000 kr,.. LOL .. jo,. det kan være svært.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 05-10-13 21:12

http://www.pixmania.dk/spejlreflekskamera-fritid/nikon-d3200-af-s-vr-dx-18-55-mm/13828271-a.html
Her fandt jeg det Nikon 3200 ....
For pokker da du har humor EA-HS Skal da nok love for at jeg får motion så ok det er jo sundt..men billederne på min skærm eller på væggen bliver nok ikke til at grine af ..men græde af . Men hvad med det Sony http://www.computercity.dk/product/15244059/sony-slt-a58k-slr-kamera-objektiv?ref=section&sec=1232737312326476 der følger jo et 70-300 mm objektiv med...er det ikke et man bruger mest til at zoome et landsskabsbillede meget langt ind ?? eller tager jeg fejl ??
Hvad skal talene hedde hvis det skal være til at tage billeder af insekter tæt på macro ?
Hvor meget betyder iso størrelsen ? er 100 iso til 16000 rigeligt ? og er det korrekt at jo flere pixel jo bedre til landsskabsbilleder

Kommentar
Fra : susss

Dato : 05-10-13 21:14

EA Vi har faktisk kronhjorter jeg tager billeder af ..så jeg skal have fart på for de er bestemt vågne når man nærmer sig

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-10-13 22:01

Det er et fint sæt du har fundet hos computercity (sony)
Citat
der følger jo et 70-300 mm objektiv med...er det ikke et man bruger mest til at zoome et landsskabsbillede meget langt ind ??

Jo ( men det behøver ikke at være landskab, faktisk alt man ikke kan komme tæt på Feks. et fly i luften)

Citat
er 100 iso til 16000 rigeligt ?

Ja. Det mest alm. man bruger ligger på 100 - 800 ISO. Ved højere tal kan der begynde at komme elektronisk støj på billederne.

MVH

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-10-13 22:01

Susss, Sony SLT-A58 med ekstra objektiv 70-300 mm som har makrofunktion, er ikke noget dårligt køb.

Jeg har selv for 1 pr. mdr. siden købet et SLT-A65, og er virkeligt godt tilfreds med det.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 05-10-13 22:18

Er det de 70-300 mm som har makrofunktion eller er det kameraet du mener ?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-10-13 22:22

Det er selvfølgeligt objektivet (70-300 mm), der har makrofunktion. - Jeg selv et tilsvarende objektiv fra Tamron.

Tamron 70-300mm objektiv:

Kompakt tele-zoom objektiv med 1:2 makrofunktion. En høj mekanisk kvalitet kombineret med fremragende optisk kvalitet er karakteristisk for dette objektiv.

Til Sony spejlreflekskameraer i full-frame og APS-C-format. 5 års garanti.

Brændvidde: 70-300 mm
Nærgrænse: 0.95 m
Længde: 116.5 mm
Mindste blændeåbning: 32 f
Magnification Ratio: 1:2
Filterdiameter: 62 mm
Konstruktion: 9/13
Vægt: 435 g

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 05-10-13 23:10

Citat
http://www.pixmania.dk/spejlreflekskamera-fritid/nikon-d3200-af-s-vr-dx-18-55-mm/13828271-a.html
Her fandt jeg det Nikon 3200 ....

.... forstår ikke rigtig hvorfor du vil give 3 - 400 kr MERE hos pixmania.dk
de har en underlig fragt politik,.. medmindre du vil vente 20 - 30 dage på varen

du kan få det samme for 2.940 kr... med Dansk Garanti og portopriser
http://www.fotohusetvirum.dk/items/783-nikon-d3200-kit-18-55-vr?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Citat
Men hvad med det Sony http://www.computercity.dk/product/15244059/sony-slt-a58k-slr-kamera-objektiv?ref=section&sec=1232737312326476 der følger jo et 70-300 mm objektiv med...er det ikke et man bruger mest til at zoome et landsskabsbillede meget langt ind

Jo,.. det er da rigtig nok,.. det er også dyrere,
og så er der noget med kvalitet og gensalgsværdi,.. hvis det skulle blive aktuelt,

men jeg kender ikke så meget til Sony produkter, men du kan sammenligne
og se hvad der passer dine behov bedst :
http://snapsort.com/compare/Nikon-D3200-vs-Sony-SLT-A58

http://www.youtube.com/results?search_query=sony+slt+a58+vs+nikon+d3200&oq=sony+slt+a58+vs+&gs_l=youtube.1.2.0l3.42072.45517.0.49136.4.3.0.1.1.0.59.145.3.3.0...0.0...1ac.1.11.youtube.INHkVRwDwh8

jeg bruger selv Canon,.. (eos 550D) har lige skiftet til lidt større model,
der bruger jeg kun et objektiv, 18 - 270 .. det er ikke Super proff,.. til gengæld let at slæbe rundt,
http://www.dustinhome.dk/product/5010546737/tamron-af-di-ii-18-270mm-f-3-5-6-3-vc-pzd-nikon/?utm_campaign=pricerunner&utm_source=pricerunner.dk&utm_medium=pricecompare&utm_content=1582

det har så lidt problemer med macro (tæt på),.. så derfor har jeg lige købt et close up filter
http://dx.com/p/premium-8x-macro-effect-camera-lens-close-up-filter-62mm-17325

men uanset hvordan du gør,.. bliver det altid et kompromis,
mellem pris, kvalitet, og hvor handy 'pakken' er at slæbe rundt på,

fx. tager jeg rigtig mange billeder med mobilen,.. til 'hverdagsbrug'

til det midt-i-mellem,.. har jeg et Panasonic DMC TZ20 lommekamera,
det passer lige ned i skjortelommen, og er nemt at have med, og hurtig klar til brug,
http://www.panasonic.dk/html/da_DK/Produkter/Lumix+digitalkameraer/%C3%86ldre+modeller/DMC-TZ20/overview/6921155/index.html;jsessionid=76bdb374183f2f05eddd58176348fa61f17d338e49959142443a92426d3d1b71.e38KcheKa3mQa40RbN0KbxeSa310

der er indbygget GPS, så jeg kan huske hvor billederne er taget,..
det kan være rart når man er langt ude i ukendt område,
og har taget et flere hundrede billeder, som man gerne vil have placeret i rigtig rækkefølge,
det tager såmænd ganske udmærkede billeder, når lysforholdene er ok,
det kan du se en prøve på her :

http://www.youtube.com/watch?v=iZxaOQfjkGw

under dårligere lysforhold bruger jeg så mit Canon.
dvs. jeg forsøger at forbedre mig hele tiden,
men har et par prøver på lidt dårligere lysforhold,

http://www.youtube.com/watch?v=ZFjyXomCYdE

http://www.youtube.com/watch?v=rw9RXWaRbK0

Kommentar
Fra : susss

Dato : 06-10-13 07:31

Imb viste slet ikke at sådanne et objektiv kunne bruges til macro fotografering..men jeg vil tage hen og se det i dag Sony.
Angående det Nikon havde nu ikke set at det kunne købes billigere hos Fotohuset..tak for oplysningen om det..og klart vil vi godt spare de penge og ja lcd skærmen er lidt mindre på Sony..kan jeg se..men det må jeg lige vurdere i virkeligheden i dag..

Kommentar
Fra : susss

Dato : 06-10-13 07:32

Men køber jeg nikon skal jeg ud og købe et objektiv der følger jo ikke nogen med desværre.

Godkendelse af svar
Fra : susss

Dato : 07-10-13 08:12

Tak for svaret EA_HS. Takker for din hjælp..din humor blandt andet..jeg valgte et Sony slt -a65 købte det i går..fik afvide i butikken , at det havde utrolige gode lysforhold i sær hvis vejret var dårligt elller det bare var lidt mørkt. osv..så glæder mig til at se hvor mange kronhjortebilleder det bliver til

Kommentar
Fra : susss

Dato : 07-10-13 17:34

nej fejl slt 58 sony