/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmelegeme - tørretumbler
Fra : kharboe
Vist : 470 gange
50 point
Dato : 02-10-13 10:48

Hej

Kan et varmelegeme blive "træt" og hvad vil man såfremt måle over det?

Info: 230V, 1800W og 800W, og der måles ca. 27 ohm og 56 ohm. Ikke kohm

Modellen hedder Irca 5055 036z

Pft.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-10-13 11:06

Tallene ser fine ud, så det er nok nærmere kontakterne i automatikken som svigter.
vh
pbp

Kommentar
Fra : kharboe

Dato : 02-10-13 11:12

Tørretumbleren varmer, men det tager efterhånden en krig før den er færdig, men selv små mængder.

Har renset luftkanaler.

Så spørgsmålet er, kan det bliver dårligere med tiden?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-10-13 11:30

Er det ikke jeres/din vaskemaskine, der er blevet dårligere til at centrifugere? Og så lige et frækt spørgsmål: Hvornår er tumbleren og dens indsugning/udblæsning/fnugfilter sidst blevet renset og støvsuget? Jeg var engang på besøg hos et par, som beklagede sig over, at tumbleren var blevet meget dårlig til at tørre tøjet. Jeg fjernede en "pandekage" på en centimeteres tykkelse fra filtret i døren, og så kunne den fint igen.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-10-13 11:30

De kan blive "trætte" og afgive mindre varme.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-10-13 11:33

>Teil: Som gammel elektroniker er jeg uhyre interesseret i at høre hvordan varmelegemer bliver "trætte". De anførte tal vil give girka den nominelle effekt.
vh

Kommentar
Fra : kharboe

Dato : 02-10-13 11:34

pbp_et: Luftileret bliver rengjort hver gang. Rem og hjul er nye.

Teil: -Vil man kunne måle dette? såfemt under drift eller stop?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-10-13 13:36

Remmen kan være for slap., så blæseren ikke kører ordentligt.

Der kan også være forstoppelse af fnug et sted i systemet. En termostat eller sikkerhedstermostat, kan have afbrudt det ene varmelegeme.

Det var bare et par gæt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-10-13 13:37

Det kan også være en kondenstørrer, som står for varmt.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 02-10-13 17:22

Du skriver:
Citat
Luftiltret bliver rengjort hver gang.

Det bliver garanteret "tørt" af så man ikke kan se noget fnuller. Det er også fint nok i det daglige, men en gang i mellem skal det altså have en kraftig afrensning !!!.

Prøv engang at holde det ind under en vandhane, vandet skal kunne løbe direkte igennem. Jeg har utallige gange set at der kan ligge en hel "sø" ovenpå filtret. Det skyldes af de små huller i filtret, stille og roligt bliver lukket, et efter et, og så på et tidspunkt kan der ikke passere nok luft igennem, til at tørretumbleren ikke fungere korrekt.

Vask dit filter med feks en opvaskebørste og noget opvakemiddel, og check at vandstrålen kan løbe direkte igennem. Lad det tørre og prøv om det ikke hjælper på tørreevnen i tumblerem.

MVH

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-10-13 19:36

Citat
Det kan også være en kondenstørrer, som står for varmt.

Det kan faktisk også give mening. Vi har flere døre og vinduer åbne om sommeren. Det er lig med mere ventilation- som gør at det går hurtigere med at tørre i kondenstumbler.

Luftfugtigheden i rummet er meget afgørende.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 02-10-13 20:29

@ Teil

"De kan blive "trætte" og afgive mindre varme."

Ja DET må du være den rette til at vide

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 02-10-13 20:36

Den rem der er i en tumbler driver kun tromlen , blæseren bliver drevet direkte af motorakslen.

Hvis ellers filtre og kondenseren (den der er i bunden bag en låge), er renset er den nævnte mulighed med for høj rumtemp. en stor sandsynlighed.

Jeg åbner døren til rummet for at få en så lav temperatur som muligt.

Varmelegemet vil ikke blive "træt" , det virker eller afbryder...

Finn

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-10-13 11:20

Varmelegemer afgiver mindre varme med alderen, ved samme strømforbrug.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-10-13 17:04

Citat
Varmelegemer afgiver mindre varme med alderen, ved samme strømforbrug
.

Den optagne effekt , som ikke bliver til varme, udsensendes så i stedet som særlige Teil idiot bølger.

Disse særlige bølger indeholder så den energi, som gør at den elementære fysise lov om energiens bevarelse, kan fastholdes på trods af Teils påstand .

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-10-13 22:28

idiot selv transor

tal pænt.
torsk
dumme svin.
osv osv

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-10-13 22:29

Citat
Ubesvarede 0
- Besvarede 7
- Annullerede 4
- Slettede 0
Ialt 11

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-10-13 00:18

Uden speciel adresse: Energi bliver til varme undtagen i få og ekstremt specielle tilfælde.
Til kharboe: Al den elektriske energi, du fyrer af i tumbleren, bliver til varme uanset om det er i varmelegemerne eller i motoren, så hvis i har dårligere tørring nu end før, må det være fordi vaskemaskinen centrifugerer for dårligt eller fordi varmelegemerne spontant afbryder sig selv undervejs i processen. det sidste kunne måske tjekkes hvis I har en energimåler koblet imellem udtaget og tumbleren.
vh
pbp