/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Pension.
Fra : sigfrid
Vist : 785 gange
200 point
Dato : 30-09-13 17:18

Jeg har læst i en pjese 2012.Hvis pensionen er tikendt før 1999 og samlivet er begynt før denne dato bliver man betragtet som enlig.Jeg har ringet til borgeservice og sent videre til udbetaling Danmark,men ikke fået noget rigtigt svar,skal skrive til dem skiftligt med kopi og spørgsmålet, så det må jeg jo gøre.Jeg syntes bare spørgsmålet var enkelt at svare på bare ja eller nej.
Spørgsmålet lyder, gælder det både for folkepensionistrer og førtidspensionistrer?
Måske er der nogen af jer der ved det.
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 30-09-13 17:26

Man kan jo ikke betragtes som enlig når man bor sammen, uanset hvornår samlivet er startet!

Det må da være elementært

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-09-13 17:32

Det med 1999 ved jeg ikke, og jeg tvivler stærkt på at det fortsat gælder,

da jeg for godt et år siden flyttede her ind hos min nye kone,
fik hun omgående halveret sin pension, ikke mere enlig...

Et halvt år efter fik jeg en bøde på 600 kr for for sent meldt flytning,
jeg havde kun meldt det til post væsenet, troede det var nok.

Men de vidste det jo allerede, med min kones straks reducerede pension...

Noget du må lære,
når du skal af med flere penge til det offentlige, træder det omgående i kraft,
men når du har betalt for meget, bare glem det, med at få kompensation...

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 30-09-13 17:35

Nej poten så elementært er det ikke,livet er svært.
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 30-09-13 17:43

Det er sku også svært med al det regristrering svendegiveren,men den er god nok med det før den 1 marts 1999.Hvorfor den skæringsdato må du ikke spørge mig om.Men om det også gælder førtidspension ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-09-13 17:47

>Nej begge, så elementært er det ikke,livet er svært.

Men, det er nu bedre at bo sammen, trods uretfærdige, over/fejl administrerede samfunds regler...

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 210 point
Dato : 30-09-13 17:48

Overgangs regler for samliv før 1. marts 1999 og efter 26. april 1990
Personer, der lever i et samlivsforhold, hvor den ene eller begge har modtaget social pension fra før den 1. marts 1999, betragtes som enlige i forhold til opgørelsen af indtægtsgrundlaget, medmindre de indleder et nyt samlivsforhold efter den 1. marts 1999.

Dette betyder at samleverens indkomst ikke har indflydelse på beregningen af pensionstillægget. Det betyder dog ikke, at man vil modtage pensionstillæg som enlig.Ankestyrelse afgørelse: SM P-43-04
En samlevende pensionist, der havde fået ret til pension i perioden mellem 26. april 1990 og 1. marts 1999 – og hvor samlivet var etableret inden 1. marts 1999 – skulle have beregnet pensionstillæg med udgangspunkt i satsen for gifte/samlevende. Samleverens indtægtsforhold havde ingen betydning for beregningen, da ansøger skulle betragtes som enlig i forhold til opgørelsen af indtægtsgrundlaget. Det var dermed fradragsbeløbet for enlige og nedsættelsesprocenten for enlige, der skulle anvendes ved beregningen, se SM P-43-04.

http://www.socialpension.dk/samliv-eller-ej.html

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-09-13 17:57

http://blind.dk/maerkesager/social-og-sundhed/det-sociale-omraade/frivillig-overgang-fra-gammel-til-ny-pensionsordning?PrintAccess=1

svendgiversen

Vidste du ikke, at flytning altid skal meldes til folkeregistret senest 5 dage efter flytningen?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-09-13 18:10

Så er jeg jo blevet enkemand en halv snes år for sent, og min kone enke endnu senere...
Hvordan kan retfærdigheden ændre sig, pr. politisk bestemt dato?

Jeg tvivler på at de nuværende kommunalt ansatte stadig følger de gamle regler??
Og jeg kan slet ikke se, hvorfor min nye kone nu får reduceret invalide pension og din måske ikke?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-09-13 20:25

Jo ans, jeg vidste at jeg skulle melde flytning, men ikke hvor hurtig,
og jeg gjorde det til postvæsenet, nok for mig.

Andre papirer ordnede ejendoms mægleren der solgte mit hus, jeg vidste ikke helt hvilke?
og da min nye kone straks blev reduceret i pension,
vidste kommunen jo, at jeg var flyttet over til hendes bopæl.

Så rent over administration og stort offentligt ekstra gebyr, endnu værre end bankernes...

Med håb om en snarlig ny regering, der behandler enker før og efter 1999, ens og retfærdigt??

Kommentar
Fra : poten

Dato : 30-09-13 22:28

Det betyder dog ikke, at man vil modtage pensionstillæg som enlig.

Logik for burhøns...

Enten er man samboende/gift eller også er man alene! Det må da siges at være elementært!

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 01-10-13 07:49

Nej det er stadigvæk ikke elementært poten,før 1999 bliver du ikke sammen beskattet som par det gør du efter. V.H Sigfrid.

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 01-10-13 08:09

Tak for svaret ans.
Det var jo bare så dan et svar jeg skulle have haft fra udbetaling Danmark,nu er jeg fri for at skrive til dem tak for det. V.H Sigfrid.