/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
kælder
Fra : Rosalil
Vist : 589 gange
100 point
Dato : 18-09-13 18:18

Når der er skybrud og hurtig optøning af sneen, kommer der lidt vand i kælderen.

Jeg har en høj kælder så hvis der skal lægges dræn og fundamentet skal behandles med fugt, skal der graves mere end 3m ned.

Kan man tætne fundamentet indvendigt?

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 110 point
Dato : 18-09-13 18:33

den slags skal gøres udvendig.
hvis du gør det indvendigt, vil vandet jo stadig trække ind i murværket eller betonen og det skal altså være tørt.
i stedet for bare at lægge drænrør ned, vil jeg foreslå, at du graver fri helt ned til bunden af soklen og så lægger en gang fibertex fra soklen og op ad den opgravede side. så fylder du op med ral og pakker fibertexen hen over rallen, og så kan du lægge et lag sand og en række fliser eller to ovenpå.
på den måde får du aldrig mere fugtproblemer i din kælder.
du skal selvfølgelig have lagt afløbsrør eller drænrør ned i bunden når du har gravet op, så det vand der finder derned også kan komme væk igen.
husk at tjekke dine forsikringer inden du graver. der er før sket sammenstyrtninger fordi folk ikke har vidst hvad de gjorde.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 18-09-13 18:44

Tak for svaret Timara.
Jeg kan ikke helt forstå hvorfor jeg skal tjekke forsikringen, det er jo ren logik at den ikke dækker hvis det ikke laves af fagfolk.

Har for 7 år siden fået et tilbud, dengang kostede det 80000kr at få lavet, han ville smøre noget gummiagtigt på for at tætne fundamentet. Det lød effektivt.............men også dyrt.
En af årsagerne til at prisen er så høj, er at der skal bygges en kasse for at der ikke skal ske en sammenstrytning.

En anden murer sagde det var nok at smørre vandglas på min vægge, i en anden del af kælderen som skulle bruges til badeværelse, på det stykke der var under jord, så ville fugten i fundamentet sive op og fordampe over jorden. I dette rum var og er der ikke vandindsivning.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 18-09-13 20:02

Citat
En anden murer sagde det var nok at smørre vandglas på min vægge, i en anden del af kælderen som skulle bruges til badeværelse, på det stykke der var under jord, så ville fugten i fundamentet sive op og fordampe over jorden. I dette rum var og er der ikke vandindsivning.

Du vil kunne få masser af "gode råd" til hvad du "bare" skal gøre, men lad være med at høre efter det hvis du er bare en smule klog!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-09-13 21:23

du kan tegne en forsikring der dækker for eget arbejde.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 18-09-13 21:40

Timare
Det vidste jeg ikke, men mon ikke den vil forlange det samme. Under alle omstændigheder ville det nok være dumt ikke at sikre sig og det kræver lidt mere ekspertise end jeg selv tør rode mig ud i

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 18-09-13 21:42

Citat
du kan tegne en forsikring der dækker for eget arbejde.

Det lyder da vældig interessant - og hvad skal en sådan forsikring så dække?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 18-09-13 21:43

Og hvilket selskab tegner en sådan forsikring?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-09-13 02:57

Der kan trække fugt gennem alle byggematerialer.

Men der er stor forskel på tætheden, eller med andre ord hvor hurtigt fugttrækker igennem. Også beton kan være ret så forskelligt. Betonvægge i kældre er ofte sådan at de kun kan holdes tørre på indersiden ved at have så porøs en maling ,hvidtning at vandet kan fordampe fra overfladen og ventilleres væk.
Hvis man så stopper ventillationen, eller smører noget tætnende på indersiden får man våde vægge.

Godkendelse af svar
Fra : Rosalil

Dato : 05-10-13 15:46

Tak for svaret trimare46.