/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Beskæring af hortensia
Fra : Tak_for_hjælpen
Vist : 1016 gange
200 point
Dato : 18-09-13 10:11

Det er ikke fordi jeg vil have den mindre, men alle de visne blomster skal de klippes a eller ej.

Sidste sommer flyttet jeg sammen med familien ind i en lejlighed med en lille have til og da stod der bare den flotteste hortensia jeg nogen sinde har set.

Nu visner den og sidste år klippet jeg alle de visne blomster a så den bliv ikke så flot - der var også noget visen i foråret det fik også en tur med have saksen.

Jeg har googlet lidt frem og tilbage og der er mange der som ikke er enig..... Nogen vil klippe efterår og nogen vil klippe forår og hvor meget skal der klippes a - har langt fra grønne finger men nyder haven er smuk.

Så har du en hortensia i din have og står den flot år efter år - hvornår klipper du så visne blade a

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-09-13 14:39

Her bruges en del af de visne hoveder til dekoration

Ellers gør jeg nogenlunde som her http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/beskaering/664.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-09-13 18:36

Jeg klipper dem først ned om foråret af to årsager

1. For at frosten ikke skal være for hård ved de "åbne sår" så de risikerer at fryse for langt ned.

2. Fordi jeg synes de er flotte med rimfrost på kronerne

Accepteret svar
Fra : Rosalil

Modtaget 200 point
Dato : 18-09-13 18:54

Man kan sagtens klippe dem om i efteråret, ellers kunne man jo heller ikke klippe til buketter og dekorationer, som mange gør.

Der skrives i artiklen at de anbefaler at vente, da blomsterstanden skulle kunne beskytte mod frost, det synes jeg lyder lidt usandsynligt. Der skal lidt mere dække til for at beskytte mod frost. Det der beskytter er den luft man kan holde omkring planten, ligesom sneen hjælper til beskyttelse.

Derimod skal du klippe de visne grene væk i efteråret, men aldrig i foråret. De er længe om at skyde, så længe at man helt kan frygte de ikke kommer igen, men det gør de!

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-09-13 20:02

Der findes flere forskellige slags hortensia
De almindelige havehortensiaer (Hydrangea Macrophylla) blomstrer på grenene fra året før, så hvis du skærer stænglen og de øverste knopper ved bladene væk, kommer der ingen blomster næste år. Desværre er det de samme hortensiaer, som kan fryse ned om vinteren. Derfor kan man sagtens klippe blomsterhovederne af, men de er med til at beskytte planten om vinteren, selvom det ikke ser så godt ud.

Den anden slags hortensiaer er Paniculata sorterne, som faktisk skal klippes ned om foråret, fordi de skyder fra bunden eller fra grenstumpen.

Så klip du bare lidt i dem, hvis du synes at de er grimme at se på, men lad nogle knopper stå. Hvis vi er heldige, fryser de ikke tilbage så vi ingen blomster får næste år.

www.strikingeshave.blogspot.dk
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-09-13 01:45

Jeg vidste slet ikke at hortensia skulle beskæres mine står vinteren over uden at jeg klipper noget som helst væk, først når bladene er sprunget ud om foråret bliver den visne del uden for yderste grønne skud klippet væk, enkelte år efter streng frost er der meget få blomster men generelt er mine planter flittige til at blomstre, jeg har begge slags hortensia, dem som skyder fra jorden bliver naturligvis klippet længere ned om foråret da alt over jorden er vissen og ser kedeligt ud hvis ikke det fjernes

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-09-13 10:55

Hej o.v.n.
Du har selvfølgelig ret. I naturen ville der jo heller ikke blive klippet i hortensiaerne. Men det kommer lidt an på hvor planterne er placeret. Står de lige ved hoveddøren, kan det være træls at se på visne brune blomsterhoveder det meste af vinteren. Noget andet er, at de er flotte med sne og rim på, men det er nok den mindste tid af vinteren. Hvis blomsterhovederne er meget store og det er fugtigt igennem længere tid, bliver hovederne bare slatne brune og så vil jeg nok klippe lidt i dem. Men som du skriver, der hvor de bare er "ude i haven", lader jeg også mine planter stå uberørte til næste forår, før jeg klipper dem som arten har det bedst med.
Mange hilsner
Ingelein
Ps. nogle af mine hortensiaer er ved at blomstre 2. gang for i år!

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 23-09-13 19:30

Fantastik selv ikke dem der har blomsten og hvor det går godt gør det samme

Godkendelse af svar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 05-10-13 09:02

Tak for svaret Rosalil.

Så røg de visne blomsterhoveder.