/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Konvertering Super8 til DVD
Fra : niller59
Vist : 553 gange
200 point
Dato : 16-09-13 20:00

Hej
Jeg har ca. 6t. super8 smalfilm som jeg gerne vil have lagt over på DVD eller Harddisk.
På nettet er der flere muligheder , men til en ret høj pris.
Er der nogen der kender / har kontakt til en billigere måde at gøre det på ?
mvh.
Niller59

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-09-13 20:15

Jeg har engang konverteret en 16 mm fillm til dvd ved at bruge en fremvider med indbygget videokamera.
Det burde kunne lade sig gøre at sætte et kamera op foran en video 8 fremviser .
Sådan viste man film i fjersynet tidligere.
Du skal vel ikke have fiorklaret hvordan man laver det til dvd.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-09-13 20:38

Jeg ville også bruge et HD kamera, der er mange der ´ripper´, film på den måde, den eneste ulempe ved dét, er lyden lyder som sad man i en tønde.
Bagefter kan du jo redigere og justere som det passer dig, på din pc.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 17-09-13 08:39

Brug et hvidt karton i stedet for lærred, da det ellers bliver et grynet billede. Kameraet på stativ bag fremviseren med fjernbetjening. Start kameraet først, når alt er indstillet skarpt på kartonnet og filmen startes sidst. Husk et mørklagt rum er bedst!
Har lavet flere gode kopier også af dias på den måde.
Den digitale udgave skal så bare køres over på DVD'en.
God fornøjelse.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 17-09-13 09:11

Jeg kender et sted hvor du bl.a. kan få scannet dine film på den rigitge måde, så vidt jeg husker fik jeg en fin pris på råscanning så jeg selv kunne redigere færdig.
www.kormedia.dk

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-09-13 09:52

Hvis du vil sætte en plade imellem er en glasplade matteret på den ene side bedre en karton.
Til nød kan du bruge mat bagepapir klæbet glat op på en stiv papramme .
Men det skal kunne lade sig gøre uden skærm blot med den rigtige optik.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-09-13 11:03
Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-09-13 11:19

Det er da rigtige guldkorn du kommer med katekismus. Jeg brugte "en vinkelopsætning" der var beregnet til det, hvor fremviseren stod i den ene vinkel og der var et spejl i den anden vinkel - som jeg husker det, men det blev aldrig godt, men har dog alle 8mm på DVD.

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 16-12-13 23:44

Helt ærligt: disse discountløsninger duer ikke. Det kan godt være, at man sparer nogen penge her og nu, men sidenhen vil man fortryde, at det ikke blev godt nok. Mine gamle smalfilm blev i første omgang lavet på et videobånd - sikkert ved at man lavede en video af en billedskærm. Men uskarp og med elendig farve. Sidenhen sendte jeg mine filmruller til et firma, som laver den slags med proff. grej. Det har jeg aldrig fortrudt. Det handler om optagelser med stor personlig værdi, og så betaler det sig altså ikke at være en fedterøv!