/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
partition af harddisk
Fra : ara
Vist : 1167 gange
100 point
Dato : 15-09-13 00:06

Hej.

Jeg har en harddisk på 500 GB.

De 500 gb ligger på C drevet.

Nu vil jeg gerne have et D drev på 200 gb og et E drev på 100 gb.

Men jeg har fået lavet et på 200 gb, men jeg kan ikke få lov at forminske C drevet mere.

Hvorfor kan man ikke det. Der er ikke brugt mere en 30 gb.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-09-13 00:11

Der ligger jo dine systemfiler, og din opstart, så det er nok ikke "klag".l

Kommentar
Fra : ara

Dato : 15-09-13 00:19

Men kan det passe at man ikke kan dele en 500 gb disk i 3.

på c drevet er der lige pt installeret 30 gb , og der er stadig 230 gb ledig.

Det er noget af dem jeg gerne vil bruge på en anden.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-09-13 01:02

Prøv at læse guiden her :
http://www.w7h.dk/diskhandtering/

Kommentar
Fra : ara

Dato : 15-09-13 01:09

Denne guide er god. Havde godt læst den, men jeg kan ikke formindske mit C drev.

Der er som sagt installeret 30 gb og der er stadig 230 gb ledig.

Når jeg vil prøve kan jeg ikke formindske .

Kommentar
Fra : ara

Dato : 15-09-13 01:13

Tænkte på om Windows 7 måske kræver ca 230 gb ledig plads?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-09-13 01:23

Citat
Tænkte på om Windows 7 måske kræver ca 230 gb ledig plads?

min disk,. med styresystem (win 7) er på 120 GB, (SSD Disk)
på samme PC (desktop) har jeg også en 1000 GB til lager (sjældent brugte filer)

men styresystemet kan også sagtens ligge på en 60 GB disk (SSD Disk)
selve windows optager 15 - 20 GB i alt når det er installeret

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-09-13 01:37

Microsoft viser samme fremgangsmåde ;
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/can-i-repartition-my-hard-disk

du skal nok lukke alle programmer,
og fjerne alt unødvendig i USB portene.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-09-13 01:50

Jeg har lige prøvet at følge envisningen på min PC,.. det ser nemt ud :
http://peecee.dk/upload/view/421380

Klik på 'vis original billed',.. for at forstørre.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 15-09-13 02:34

Det er bedst at bruge et partionerings værktøj som starter fra CD drevet når du vil formindske det drev som styresystemet ligger på, så starter Windows slet ikke før operationen er overstået, jeg bruger den gratis Gparted til den slags
http://gparted.sourceforge.net/download.php
hent ISO filen og brænd den som ISO eller billedfil på en CD og start computeren fra CD drevet, du kan eventuel oprette en startbar usb pind og starte computeren fra usb, hvis du ikke har en tom CD at brænde på
Den er på engelsk men det er sikkert ikke et problem,brug US english (standard), tastaturet bliver også engelsk mens Gparted kører men du bruger musen og opdager det sikkert ikke, en lille film med Gparted som den ser ud når den er startet fra CD drevet, der bliver oprette partioner på en ikke allokeret harddisk, du skal formindske og klikker på Rezise/Move knappen, og bagefter opretter du en eller flere nye partion på den tomme plads, i filmen vælges der logiske pationer som andet valg, du kan godt vælge primære partioner der kan være op til 4 primære partioner på en harddisk
https://www.youtube.com/watch?v=bb54TsYI6UA

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-09-13 02:39

Citat
Tænkte på om Windows 7 måske kræver ca 230 gb ledig plads?
nej det gør den ikke, jeg ved ikke hvor meget men du kan se på farven på bjælken hvor meget der er i brug og vælger cirka samme størrelse til tom plads på Windows partionen, Windows kan godt lide at have god plads når der skal defragmenteres

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-09-13 08:17

Citat
Prøv at læse guiden her :
http://www.w7h.dk/diskhandtering/

Citat
min disk,. med styresystem (win 7) er på 120 GB, (SSD Disk)
på samme PC (desktop) har jeg også en 1000 GB til lager (sjældent brugte filer)

men styresystemet kan også sagtens ligge på en 60 GB disk (SSD Disk)
selve windows optager 15 - 20 GB i alt når det er installeret

Citat
Microsoft viser samme fremgangsmåde ;
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/can-i-repartition-my-hard-disk

du skal nok lukke alle programmer,
og fjerne alt unødvendig i USB portene.

Citat
Jeg har lige prøvet at følge envisningen på min PC,.. det ser nemt ud :
http://peecee.dk/upload/view/421380

Klik på 'vis original billed',.. for at forstørre.

Tyveknægten EA_HS brækker sig igen! Hva' skal du så ha' stjålet i dag?!

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-09-13 10:33

Måden at gøre det på er at finde ud af hvor mange partitioner man vil lave og hvor stor den samlede størrelse er. Så starter man med at lave en partition på den samlede størrelse, fra den nye partition laver man så den næste partition indtil man har de partitioner man ønsker.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-09-13 11:06

Hvis du ikke kan krympe din C: partition:
Start < højreklik på computer > vælg administrer > og vælg så diskhåndtering.
Højreklik på den farvede firkant C: ud for DISK 0 og vælg formindsk.

Ellers brug anvisningen fra OVN .................................og spørg hvis du er i tvivl.
http://www.kandu.dk/spg168664.aspx#1931593

Ps. er der andre partitioner end C: på den harddisk.????????

Kommentar
Fra : ara

Dato : 15-09-13 11:19

Jeg lavede en på ca 200 gb (d drev)

Så jeg har et C drev på 300 gb og et D drev på 200 gb.

Jeg vil dog gerne have haft et mere, og dette skulle tages fra C drevet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-09-13 11:22

Start < højreklik på computer > vælg administrer > og vælg så diskhåndtering.
Højreklik på den farvede firkant C: ud for DISK 0 og vælg formindsk.

Kan du det???????????

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-09-13 14:24

Jeg tror du har grebet det forkert an. Når du har en harddisk på 500GB skal du starte med at formindske C: med 300GB, når det er gjort kan du dele de 300GB op som det passer dig.

Du kunne evt. prøve at slette dit D: drev. Du kan slette D: i diskhåndtering ved at højreklikke på det og vælg slet diskenhed.

Herefter prøve om du kan formindske dit C: med yderligere 100GB, så skulle så have 300GB der ikke er allokeret og de kan nu deles op efter dit ønske.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 15-09-13 14:27

en hdd på 500gb giver dig 465gb at lege med...

ja det er smart at have flere partitioner på en hdd, men er uheldet ude med hdd
ja så ryger alle data på samtlige partitioner...

så jeg ville i dit tilfælde nøjes med én partition (C:\) og der lave en delt mappe i stedet for.

jeg ville hellere have flere Harddiske i end lave div partitioner, (hvis det er delt data vi taler om)

jeg ville kun lave flere partitioner såfremt der skulle være flere styresystemer på.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-09-13 15:57

Citat
så jeg ville i dit tilfælde nøjes med én partition (C:\) og der lave en delt mappe i stedet for.

jeg ville hellere have flere Harddiske i end lave div partitioner, (hvis det er delt data vi taler om)

jeg ville kun lave flere partitioner såfremt der skulle være flere styresystemer på.
det er så DIN mening som ikke nødvendigvis behøver være den rette mening, flere partioner på samme harddisk kan være en fordel når personlige filer gemmes på en anden partion end C og så Windows skal geninstalleres, jeg mine filer på en anden partion end C, det var en fordel da jeg gik fra Windows XP til Windows 8 uden at skulle flytte filer fra C drevet først, det er jo kun hvis harddisken ikke kan køre rundt mere at der bliver problemer, og så har man forhåbentlig en sikkerhedskopi af personlige filer på en ekstern harddisk

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 15-09-13 16:13

Når man ikke kan formindske en partition så meget som man skulle tro, er det ofte fordi der ligger nogle filer som ikke kan flyttes - oftest noget system-noget.

Vil du bevare din nuværende windowsinstallation, tror jeg ikke der er andre muligheder end at lave en diskafspejling - f.eks. med et af de gratis værktøjer, som f.eks. Seagate og WD stiller til rådighed, men som dog kræver at en af deres diske er i maskinen.

Så kan du frit inddele disken, som flere har beskevet - og så tilbageføre dit c-drev. Det er dog vigtigt at du medtager den første lille partition på 100 mb, som normalt er skjult, men som kan ses i Diskhåndtering. På den ligger opstartsfilerne.

Den metode bruges, når man udskifter en systemdisk med f.eks. en ssd-disk.

Som vi alle ved er dog intet sikkert i it-verdenen, så data skal først være sikret, hvis det går helt galt.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 15-09-13 16:27

Win 7 kan sagtens klare sig med f.eks. 64 gb, men så bør man flytte 'Dokumenter' til en anden partition og man kan ikke arbejde med programmer, som lægger store datafiler i sine 'apps-settings'-mapper og hvad de nu hedder - f.eks. Picasa, Google Earth.

Jeg mener der er nogenlunde enighed om at win nok bør have mindst 100 gb.

Afhængig af, hvor meget du har installeret og rettet til, kunne du også overveje at lave en helt ny installation.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-09-13 19:25

Hent dette - slet dit D drev (højreklik på det i programmet) klik på V (Apply)
Højreklik så på dit C drev og vælg formindsk og Apply, så skulle din PC gerne genstarte og gå igang med at krympe din disk
Bagefter kan du så lave alle de partitioner du vil
http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-09-13 19:26
Kommentar
Fra : ara

Dato : 15-09-13 20:34

Nu har jeg lagt noget ind på D drevet. Sker der noget med det, eller kan man godt gøre det mindre uden at miste data.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-09-13 21:14

Altså - den henvisning du fik fra OVN kan mindske dit C: drev og lægge en ekstra partition ind i mellem C: og D: uden at røre D:

http://www.kandu.dk/spg168664.aspx#1931593

Du skal bare gøre det rigtigt, så skulle det kunne lade sig gøre.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-09-13 21:40

Citat
Du skal bare gøre det rigtigt
i min optik er rigtigt at skubbe til partioner (formindske og forstørre) at gøre det uden styresystemet er startet, altså med Gparted eller andet tilsvarende værktøj som kan køre selvstændig fra CD drevet eller fra en usb pind.
Med Gparted så klikker du på C partionen der er vist længst til venstre og klikker så på Rezise/Move, så åbner et lille vindue hvor du med musen kan skubbe fra højre til venstre på C drevet og gøre den mindre, styresystemet bør altid ligge længst til venstre derfor skub fra højre til venstre for at skabe fri plads, nogle skriver 100 GB jeg skriver cirka lige stor plads som der er fyldt til fri plads, jeg har en Windows 8 på drev C som fylder 40,8 GB med drivere og programmer, her er 80 GB så en passende størrelse for C drevet

Kommentar
Fra : ara

Dato : 16-09-13 16:11

Kan det passe at man skal registrere sig for at downloade Gparted?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-09-13 18:39

Det har jeg da ikke været ude for kigge lige.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-09-13 18:47

http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Rul lidt ned og vælg denne:
To install GParted Live on CD, download the .iso file and burn it as an image to a CD.

Rul igen lidt ned og vælg denne:
Download gparted-live-0.16.1-1-i486.iso

Oversat:
For at installere Gparted Live på en CD klik på download iso filen og brænd den som et image/billedefil/isofil på en CD

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-09-13 18:57

Citat
http://www.partitionwizard.com/video-help/moveresizepartition/moveresizepartition.html
Havde du fulgt denne guide havde du været færdig for lang tid siden, men når man endelig vil den svære vej - så ok.
Jeg godt forstå at man vil have dig til at lave det ´live´ men alligevel tidspilde, samt jeg har aldrig været ude for at det er gået galt, heller ikke ved direkte afbrydelse af pc.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-09-13 19:05

Jeg benytter gparted live for ikke at forstyrre windows.
Jeg anbefaler gparted fordi jeg har erfaring med det program.
Jeg har svært ved at hjælpe med et program jeg ikke kender.
Hvis man krymper windows med gparted bør systemet gentarte inden der laves en ny partition i det tomme område.

ARA - du kan jo prøve den som "mig-selv" peger på ......................så hjælper han dig nok.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-09-13 19:19

Systemet genstarter også med det program jeg henviser til - altså når det er selve C: der skal røres ved, ellers tager det mindre en fem minutter at ændre på partitioner, har dog ikke prøvet mens der var data på dem, så skal det først flyttes.

Ellers kan du gå i Start/ H-klikke på denne Computer/ administrer/ diskhåndtering/ højreklik på det drev du vil mindske.
http://www.gratisimage.dk/image-5EA5_52373D40.jpg

Kommentar
Fra : ara

Dato : 16-09-13 19:39

Jeg kan netop ikke formindske drevet inde i diskhåndtering.

Jeg prøver lige et af programmerne senere idag.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-09-13 19:44

Det skrev du jo også.
Sådan er det med lange ´tråde´ man hopper til sidste nye indlæg og glemmer resten.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-09-13 19:49

Citat
Systemet genstarter også med det program jeg henviser til - altså når det er selve C: der skal røres ved

Det er netop her problemet ligger..................programmet laver sikkert en batchfil som den eksekverer ved genstart, men lykkedes det ikke er der store problemer, da det er svært at vende tilbage.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-09-13 01:12

Det kan sikkert godt gå rimeligt GALT, men jeg har personligt aldrig været ude for det.
Men hvis det er et ny instaleret system, har man forhåbentligt også lige taget en backup med det indbyggede program, og så er skaden ikke særlig stor - kun irriterende og spild af en ½ time til at gendanne pc.
Ellers ville jeg slette alt andet end C: og så krympe C: og bagefter dele disken efter behag.

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 22-09-13 09:37

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-09-13 14:53

Tak - fik du harddisken delt i de partioner du ønskede?