/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows XP opdaterings CD
Fra : Eyvind
Vist : 710 gange
100 point
Dato : 12-09-13 20:01

Hej
Jeg kan ikke huske hvor det er slut med opdatering til XP.
Er der nogen som ved hvornår og om der kommer en servicepak til sidst.
Det kunne være rart at kunne hente sådan en servicepak til brug for en ny frisk installation.

Eyvind - som stadig bruger XP til mange ting.

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 12-09-13 20:05

8. april 2014 - stopper Microsoft sin support til sit godt 12 år gamle styresystem Windows XP

se evt.. http://www.computerworld.dk/art/225741/windows-xp-support-stopper-det-kan-du-vente-dig
hilsen fox

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-09-13 20:19

Ok men så håber jeg at at der til den tid lige findes en servicepack til at brænde på en CD når der skal ny-installeres.

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 12-09-13 20:21

formentligt tvivlsomt da det jo ikke er i microsofts interesse

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-09-13 20:51
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-09-13 20:58

Jammen så skal man måske til at lave sig en XP med det hele til de maskiner som skal kunne køre med systemet.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 12-09-13 21:16

Lav din egen CD med WSUS Windows Offline Update
http://www.ghacks.net/2011/02/25/wsus-windows-offline-update-updated/

Hent program her
http://www.wsusoffline.net/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-09-13 21:30

Klaudi - den må jeg kigge på.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 12-09-13 21:47

Du kan downloade XP servicepack 3 fra denne side.

http://support.microsoft.com/kb/322389/da

Falcham

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-09-13 07:51

Tak Falcham - men jeg har sp3 på CD og Pen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-09-13 19:15

Ved skæringsdato laver jeg et (selvudpakkende-)'mirror' ..så har jeg da altid dét, hvis noget skulle kokse
(Det kan lægges i "Skyen", så man slipper for back-up medie overvejelser. Det kan brændes på disk andetsteds, når det behøves.)

Skal det så flyttes efterfølgende til en anden pc? Tjaeh.. så kan man stadig opdatere ændrede hardware-drivere mv. på 'normal' vis
Installationen af XP bliver da næppe 'frisk', men 'gennemprøvet' med custom default instillinger, som man (gen-)kender det.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 13-09-13 21:04

Jeg gætter på at hackere m.v. står på spring dagen efter XP ikke mere opdateres!

Så snart at man starter en XP maskine efter 12. april 2014 og går ind på nogle alm. hjemmesider, vil den ret hurtigt efter blive inficeret med malware, trojanere eller andet.
Og det hjælper nok ikke meget at lave en ny installation, for en re-installeret af XP systemet kan ikke bruges i særligt lang tid, før det igen er inficeret.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-09-13 21:22

Thomas_Mygind ->
Citat
...inficeret med malware, trojanere eller andet.

Køb et 'ordenligt' anti-virus program ...så er dén skid vist slået
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-09-13 22:40
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-09-13 19:15

katekismus >
Dommedagsprofeti....................noget af det.
Og noget er salgskampagne.

Windows holder op med at servicere XP - men hvad har de gjort for at undgå disse hackere.
De har lavet automatisk fjernsupport (hvis den ikke lige blev slået fra)
De har ikke gjort det nemt for brugere at undgå installation via fremmed script.
De har lavet næsten samme fejl i de sidste 3 styresystemer.
De har ikke gjort det nemt at rette op på en fejl i systemet.
Win 98 havde den nemme mulighed at rettte systemet via medfølgende CD
De leverer ikke en gang en CD ved salg af programmer, selvom salgspakken ligner noget med en CD i.

Men noget helt andet er hvad XP bruges til.
Kun at besøge bankens hjemmeside.
Kun at besøge E-post hjemmeside.
Ikke bruge mail
Ikke surfe på nettets sider.
Bruge de programmer som er installeret.
Det bliver nok lidt svært for hackere.

Og så bruge en anden harddisk / computer til at surfe på nettet, mail og Kandu mm.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-09-13 23:22

Citat
Men noget helt andet er hvad XP bruges til.
Kun at besøge bankens hjemmeside.
Kun at besøge E-post hjemmeside.
og om ikke så længe vil sikkerheden på disse sider ikke tillade at du logger på med forældet software, nej læg XP i graven når supporten hører op og brug din Linux til bank og E-boks

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-09-13 23:23

Citat
Eyvind - som stadig bruger XP til mange ting
disse mange ting bør foregå offline efter at supporten stopper

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-09-13 10:05

Det er muligt er der er exploit's til XP som hackerne venter med at aktivere før Microsoft support/opdateringer ikke længere findes. Men det er næsten lige så sikkert at de største antivirus udbydere sidder parat med metoder der kan forhindre, at 'hullerne' får nogen betydning i praksis.

Med de mange millioner brugere/virsomheder der stadig benytter XP, så bliver det en guldgrubbe at kunne holde en XP maskine ren. Det er før set at antivirus- og firewall fabrikanterne kommer med 'redningskranse' før en evt. opdatering bliver frigivet af Microsoft.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 15-09-13 10:52

Har før lavet et tips til Frakoblet Opdatering
http://www.kandu.dk/Tip22291.aspx

Og når Microsoft lukker for sine opdateringer, så husk at stoppe med at bruge Microsoft programmer på din XP, da disse så meget sikkert heller ikke opdateres. (hvis du ikke allerede er stoppet)
Antivirus & Antimailware ,....
Firewall
Browser

Og Windows sikkerhed skal prøve at beskytte dig når noget grimt ER kommet ind, hvilket er meget svært. Mens ovenstående skal forhindre det i at komme ind på din maskine. Men største sikkerheds problem er stadig brugeren, som ikke tænker sig om.
Så med fornuftig bruger adfærd og opdateret sikkerheds software, kan XP sagtens bruges mange år endnu.

PS. Jeg lukkede en Windows 2000 maskine ned sidste år, og intet kom ind på den. Jeg stoppede kun fordi de andre programmer ikke virkede i de nye version på Windows 2000.
Ja jeg har mange maskiner, og har også multi boot på en del af dem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-09-13 10:54

OVN - jeg går med livrem og seler.
Indtil banken brokker sig kan XP benyttes med opdateret Java.
Jeg har da også en pendrive med Linux Mint 14 (bedst til min gamle bærbare)

Ps. Jeg har netop fundet ud af at jeg havde en HD caddy som passer til min Zepto 4050 så der kan sættes en anden harddisk i inden der startes..................med en helt ny XP til bankbrug.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 16-09-13 19:14

Tak for svaret Klaudi. det prøver jeg en dag.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-09-13 19:17

velbekomme

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-09-13 14:52

JegEr Her :
Citat
Så med fornuftig bruger adfærd og opdateret sikkerheds software, kan XP sagtens bruges mange år endnu.

Netop !
Men Klaudi's løsning er nu heller ikke dum
</MOLOKYLE>