/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Støbe fundament ?
Fra : winetaster
Vist : 733 gange
100 point
Dato : 12-09-13 12:37

Er dette rigtig rækkefølge ?

Grav rende

Fyld med beton

Læg trådgitter ovenpå

Lav støbeform udenom trådgitter

Fyld med beton

Udgrav jorden i midten

Fyld beton i

Metalgitter ovenpå

Beton ovenpå
-Er det korrekt ? Mangler der noget ?
Hvilke trin må være selv-nivellerende beton ?
Tak W

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 12-09-13 14:19

hos STARK kan du få god kyndig hjælp og vejledning,

der ligger også en masse video på youtube (dansk)
http://www.youtube.com/results?search_query=st%C3%B8be+beton&oq=st%C3%B8be+beton&gs_l=youtube.3...2021.9421.0.9944.12.12.0.0.0.0.136.643.11j1.12.0...0.0...1ac.1.11.youtube.kcg1MOXGdrQ

fx
http://www.youtube.com/watch?v=Ha7eBB57Z2E

JA,.. er godt klar over du ikke skal støbe badeværelse-gulv,.. men til inspiration

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-09-13 15:45

du kan ikke støbe direkte på jorden. der skal en sandpude under og rionettet skal du have ned i betonen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-09-13 16:28

Grundlæggende lyder din rækkefølge fornuftig, og dit armeringsnet bliver trods trimares indvending støbt ind. Vi snakker ikke om flere dage imellem støbeoperationerne, vel? Så er der også lige det med opstigende grundfugt, som gør det ønskværdigt med et kapillarbrydende lag mellem grunden og betonen. Mens du er nede i grundlæggende detaljer (tilsigtet vits), så vil du senere glæde dig over at have isoleret mellem grund og hus med 150 mm ekspanderet polystyrenskum, platonplade og asfalt.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-09-13 19:15

1 - 6 er ok

Der skal kapilarbrydende materiale under første støbning og er det basis for gulv skal der også isolering oven på dette lag...............så skal der lægges rionet 2-3 cm løftet over isolering og så støbe.
Eventuelt kan du dele støbningen op i to tempi så du afslutter med selv-nivellerende beton.

Gulvvarmeslanger skal ligge oven på og fastgøres til rionettet

Første støbning skal hærde af før næste støbning.

Det er den metode jeg har brugt.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 13-09-13 00:29

Man kan også bare bruge ler hvis man ikke lige har noget beton ved hånden...

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 16-09-13 08:42

Det kommer da meget an på hvad du skal bruge fundamentet til.
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 17-09-13 15:51

Mange gode indlæg !

Skal offentlige installationer fra vejen (kloak, vand, mv) vandret ind eller lodret op i fundamentet ?

Hvis "støbehullet/støbeformen" er lidt større end det støbte, hvordan sikrer man så, at densiteten i efterfyld af jord udenom soklen er korrekt ? Skal man vibrere ? Tromle ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-09-13 16:41

Der skal du nok spørge det kommunale forsynings- og afløbskontor, men det almindelige er, at afløb er ud i bunden og vand ofte ligeså. Du skal vel have gulvafløb i kælderen eller hvad? så tænk i den sammenhæng på højvandslukke m.v.. Du skal vel også have byggetilladelse? Der er også elektricitet, telefon/datanet, evt. kabelTV.
Tænk meget på det med at støbe i en isolerende "æske" af polystyrenskum.

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 18-09-13 15:35

Kan jeg give point til flere af jer ?
W

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 18-09-13 16:12

Du kan give halvdelen af pointene ved at give få stjerner (1 eller 2) til én af os og så bagefter dele resten ud ved at adressere et spørgsmål til hver af os.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-09-13 16:13

Men ærlig talt: vi kan ikke bruge points til noget, og vi har fået lov at kloge os!

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-09-13 17:09

Har du overvejet at støbe fundamentet med gips?

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 03-10-13 13:31

Gips ? Hvad er fordelen ved gips ? tak

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-10-13 15:44

Det var den samme som foreslog ler!

Godkendelse af svar
Fra : winetaster

Dato : 07-10-13 13:00

jeg uddeler et point til hver
og lægger nye spørgsmål
til hver
Tak for svaret pbp_et.