/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Faskine bygge sjusk
Fra : svendgiversen
Vist : 709 gange
113 point
Dato : 11-09-13 17:54

Vi har tidligere stillet spørgsmål her i kandu og fået gode informationer om faskiner...
Og så må det undre:

Først sagde vor VVS ekspert, der opsatte de nye tagrender, at der ikke var aftræk på nordsiden,
så fik han fat i en slamsuger, den kom i dag og sugede uden resultat.

Tilsyneladende er halvdelen af afløbet på vor garage / værksted
kun ledt til en halv meter lang plastik slange, der udmunder blindt i lerjord?

Jeg er nu en meter længere nede uden at have fundet det mindste spor af en faskine,
måske var der lidt grus under røret, men højest et par skovfulde,
og lidt helt fint sand neden under, ikke noget groft der kan optage vand.

Det må da være byggesjusk, men hvor kan man klage?
Efter 14 år, langt før min tid??

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 11-09-13 18:03

Hvis du ikke har boet der i ret lang tid, så er det sælger, der må "punge ud" for denne skjulte mangel.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-09-13 18:16

Citat
Det må da være byggesjusk, men hvor kan man klage?

Hvorfor skulle det være byggesjusk? Din nye kone har måske boet i huset i 14 år, men hvor meget har hun vedligeholdt faskinen?

PÅ denne side

http://www.teknologisk.dk/nedsivning-af-regnvand-i-faskiner/faskiner/16402

står der Grundejeren har også ansvaret for vedligeholdelse af faskinen.

Hvem vil du nu klage til

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-09-13 19:43

>hvor meget har hun vedligeholdt faskinen?

Der er slet ikke nogen faskine, kun et halv meter plastik rør, direkte ledt ned til fed lerjord uden dræn.

Så helt klart byggesjusk, men efter 14 år, hvor/hvordan kan vi klage??

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 11-09-13 19:51

Din forsikring som du tegnede ved købet mod skjulte fejl og mangler...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 11-09-13 20:04

Nu forstod jeg - tidligere - at du er flyttet ind for nylig, og så må der jo være en sælger, der kan klages til.

Hvis du flyttede ind hos den, som ejede huset da det blev lavet, kan I jo prøve at finde den person, og foreholde det til vedkommende. Hvis han/hun ikke eksisterer mere, så er det bare at udbedre det for egen regning, og sige: Bad luck.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-09-13 20:09

>som du tegnede ved købet mod skjulte fejl og mangler...

Har vi vist ikke, og vi kan nok ikke få erstatning efter så mange år?

Men hvis jeg nu finder frem til den fusker håndværker, der har gjort dette,
oven i købet en af min nye kones tidligere gode venners anbefalede håndværker,
kan jeg så ikke hænge ham så alvorligt ud på nettet, at han aldrig får sådan en ordre igen??

Man kan da ikke bare sætte en halv meter plasik slange under et nedløbsrør ned i blødt ler,
uden at det senere får konsekvenser???

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 113 point
Dato : 11-09-13 22:40

Citat
Men hvis jeg nu finder frem til den fusker håndværker, der har gjort dette,
oven i købet en af min nye kones tidligere gode venners anbefalede håndværker,
kan jeg så ikke hænge ham så alvorligt ud på nettet, at han aldrig får sådan en ordre igen??

Så kan du få en sag på halsen for injurier - mon det er umagen værd?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 12-09-13 11:28

Det vil nok gå ind under bagatelgrænsen, og den har jo virket fra starten (da huset blev overtaget). Forældelses grænsen er ellers 25 år for ansvar for bygge sjusk / fejl, så retssags omkostningerne vil nok blive højre end det det vil koste at lægge en ny faskine ned.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-09-13 17:14

Jeg har nu opgivet at klage, der er muligvis tale om sort arbejde,
men altså groft bygge sjusk, uden afgifter og uden mulighed for at klage eller undgå at det fortsætter?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-09-13 17:21

Efter gode råd her i kandu har jeg nu købt faskiner og sandfang for over 2000 kr,
nu skal jeg bare have dem monteret rigtigt, efter et kæmpe grave arbejde...

Da vi også lige har fået indsat større vinduer, har vi nogle teglstens murbrokker liggende,
kan vi lægge dem i bunden af udgravningen, inden vi lægger grus og sand under faskinen?

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-09-13 16:51

Tak for svaret marken84.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 14-09-13 17:43

Så møj velbekomme og god weekend...