/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Manglende afløb
Fra : svendgiversen
Vist : 675 gange
113 point
Dato : 26-08-13 10:56

Vi er ved at få nye tagrender og VVS manden siger det ene afløb ikke kan komme af med vandet?

Min kone siger der er en faskine under nedløbs røret.

Hvad er en faskine?
Hvordan er den opbygget??
Og hvordan renser man den???

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 123 point
Dato : 26-08-13 10:59
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-08-13 15:02

Rent sprogligt betyder faskine et knippe grene eller slanke stammer, som tidligere blev brugt som drænledning. Efterhånden rådner kæppene, jorden synker sammen over og omkring dem, og så virker det ikke længere. Grenknipper har man også fra gammel tid og til nu brugt som sikring af vandløbsbredder og eksempelvis vandhuller i parker og haver.
Ordet kommer fra latin fasces og betyder et knippe grene. Mussolinis fascister havde som grafisk symbol et knippe grene med en økse i, hvor Hitlers nazister havde hugget det oldindiske solkors, Svastika eller hagekorset, mens Lenins kommunister havde hammer og segl.
I din situation ville et afløb til Flensborg fjord være nærliggende. Det er jo stort set rent regnvand, så foreslå kommunen det.
vh
pbp

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-08-13 15:55

Citat
Rent sprogligt betyder faskine et knippe grene eller slanke stammer, som tidligere blev brugt som drænledning. Efterhånden rådner kæppene, jorden synker sammen over og omkring dem, og så virker det ikke længere. Grenknipper har man også fra gammel tid og til nu brugt som sikring af vandløbsbredder og eksempelvis vandhuller i parker og haver.

Man har også lavet faskiner ved simpelthen at fylde et hul med strandsten, i givet fald vil det være lidt af et arbejde at grave op og rense.

Den der er linket til ovenover er lavet af plast, men der findes flere typer af samme.
http://www.vvs1.dk/aflob-og-kloak/regnvandskassetter.html/?gclid=COLN0oSgm7kCFdN6cAodfnMA5Q

At den er biologisk betyder jo at den jo er delvis fyldt med vand, hvilket også gælder stenfaskiner, blade der lander dernede vil jo så blive opløst tid efter anden og kun efterlade minimalt snavs, ganske som trixtanke hvor der kun løber vand fra.......hvis de ellers virker rigtigt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-08-13 18:39

Foreløbig tak, jeg opfatter det sådan at en faskine er et foreløbigt vand reservoir,
og der også bør være afløb?

Og så en lille historie, vor lille hund elsker at lege bold, den kommer altid bolden op/ned i noget,
så vi skal smide den videre, og den kommer glædestrålende tilbage mindst 100 gange.

Så i dag, efter at VVS manden var kørt og jeg spillede golf,
kom den bolden ned i det tomme faskine hul, hvor det gamle nedløbsrør nu er fjernet...

Da jeg kom hjem var den hel ulykkelig og stod klynkende ved hullet,
men så fyldte jeg op med vand og bolden kom op.

Og vandet står stadig helt oppe ved randen, noget er stoppet, og vi har ikke renset i min tid,
skal vi have en kloak renser? Eller skal jeg til at grave faskinen op, tæt på en skridende skrænt??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-08-13 18:57

Citat
Foreløbig tak, jeg opfatter det sådan at en faskine er et foreløbigt vand reservoir,
og der også bør være afløb?

Jeg har kun samlet det jeg vidste fra når andre har talt om faskiner.
Hvad Du nu skal gøre.......der kommer nok flere svar.

Ja, en hund har sit favoritlegetøj.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-08-13 19:00

Hvis det er et lovligt byggeri, så er der ingen faskine under nedløbsrøret.
Men der kan være en nedløbsbrønd med sideudløb til en faskine nogle meter derfra.
Nedløbsbrønden kan være stoppet til.
Sideudløbet kan være stoppet til.
Der er ikke noget direkte afløb fra Faskinen fordi vandet bare skal sive væk.

Hvis du er heldig, kan du købe et pælebor og skrue ned i nedløbsbrønden og rense den op.
Alt efter størrelsen på brønden.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-08-13 19:23

Man monterer da vist normalt et sandfang foran, for netop ikke at lukke faskinen. Ellers griser den ret hurtigt til og trækker ikke længere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-08-13 20:56

Sådan bør tagafvandingen se ud.

https://www.google.dk/search?q=nedl%C3%B8bsbr%C3%B8nd&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=oaMbUubNIMe20QXV9oDQAQ&sqi=2&ved=0CDoQsAQ&biw=1260&bih=657#facrc=_&imgdii=_&imgrc=ImkjDG798oucEM%3A%3BWxaKxBajD7PJwM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.albertslund.dk%252FErhverv%252FMiljoeOgAffald%252FRegnvand%252F~%252Fmedia%252Falbertslund%252520-%252520filer%252FBoligOgAffald%252FRegnvand%252Ffaskine_snit%252520web.ashx%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.albertslund.dk%252FErhverv%252FMiljoeOgAffald%252FRegnvand%252FFaskiner.aspx%3B450%3B207

Denne kan man bruge til at rense op med.

https://www.google.dk/search?q=nedl%C3%B8bsbr%C3%B8nd&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=oaMbUubNIMe20QXV9oDQAQ&sqi=2&ved=0CDoQsAQ&biw=1260&bih=657#facrc=_&imgdii=_&imgrc=RLaHOnLOeeHJoM%3A%3BZsdQvo8_QY35yM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.adsboell.dk%252Ffiles%252Fimage%252FAdsb%2525C3%2525B8ll%252FErhvervsservice%252FRensning%252520af%252520brond.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.adsboell.dk%252F%253Fid%253D11%3B448%3B336

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-08-13 19:59

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-08-13 20:03

Tak for point