/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ny vaskemaskine
Fra : Avant85
Vist : 726 gange
300 point
Dato : 22-08-13 11:02

Hjælp - Hva' ska' jeg gøre

Jeg har købt ny vaskemaskine, hvor der er et vinkelstik med jord

Første ? - Der er ingen 3. "pind" i "jord-hullet" - skal der ikke være det for at jordforbindelsen kan virke

Jeg har en stikkontakt med jord og med klap, som er hængslet for oven - og "jordhullet" nedad

Når jeg sætter stikket i - med ledningen "knækkende" nedad - mest naturligt og a.h.t. 'klappen'

Anden ? "jordhullet" uden "pind" vender nu opad på stikket - så kan der vel ikke være nogen jordforbindelse

Man kan vel forestille sig, at hvis de 2 "jordhuller" sidder lige over for hinanden, kan evt. fejlstrøm "springe over" og gå i jorden - ligesom en anden 'gnist'

Jeg kan ikke 'tyde', hvilken "pind" i stikket, som er til fase og hvilken, der er til nul

Fasen i stikkontakten sidder til venstre og nul til højre

Tredie ? - skal vaskemaskinen have fase den "rigtige vej ind i systemet"

4. ? - skal jeg bare klippe stikket af og så finde de rigtige farver på ledningerne

Men hva' så med garantien, hvis der bliver noget - og man har klippet stikket af ledningen

Venligst Avant85

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 22-08-13 11:28

Mon ikke det er det klogeste at henvende sig til leverandøren/forretningen så ikke din garanti ryger sig en tur når du får brændt vaskemaskinen af på grund af fejlinstallation...

Accepteret svar
Fra : Skruen

Modtaget 300 point
Dato : 22-08-13 14:09

Du skal enten bruge en adaptor, som kan lave jordforbindelsen, eller klippe stikket af og montere en stikprop med jord, alt andet er potentielt livsfarligt

Det står i stikproppen, når du samler markeret med en N for nul i højre side af stikdåsen. Men det er langt fra alt elektronik, som skal ha Nul i den rigtige side, det er trods alt vekselstrøm.

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 22-08-13 15:57

Tak for svaret Skruen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-08-13 16:08

Kig her http://www.harald-nyborg.dk/p1888/adapter-til-schuko-stik og så er den lige til at sætte i stikkontakten