/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fjerne hvide skjolder på murværk
Fra : mmoel02
Vist : 857 gange
100 point
Dato : 20-08-13 18:00

Vi har lige fået hulmursisoleret vores hus. I forbindelse med, at håndværkeren skulle lukke hullerne efter sig, har han efterladt et frygteligt svineri i form af store (50x50 cm) hvide plamager. Jeg har forsøgt at fjerne dem med vand og en klud. Det har hjulpet en lille smule, men jeg kan ikke fjerne dem helt. Er der noget, man kan gøre?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-08-13 18:06

Ja det er kalkudfældning fra mørtelen.
Du kan stor pensel/murerkost pensle fortyndet saltsyre på de plamager.
Lad det sidde 5 min og efterskylle med rent vand.
Saltsyren er lidt hård ved fugerne, så bliv ikke ved flere gange, og forvent ikke det hele går væk, regnen og vejret klarer resten på et par år.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mmoel02

Dato : 20-08-13 18:10

Tak for svaret, Palle. Kan man købe det i en færdig blanding, som er fortyndet?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-08-13 18:58

Helt enig med Palle, men sikke et bygge sjusk,
vi fik også hulrums isoleret sidste år og der er intet at udsætte, ingen spor af overskydende kalk.

Hvis du ikke har fået det lavet af en tilfældig, billig murer eller sort, bør du klage,
bed dem komme og selv udbedre skaderne, en anden gang, betal ikke før udbedringen er i orden.

Hvis du selv skal udbedre, kom ikke mere end 4 -5 gange vand i saltsyren, ellers virker den ikke...

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 20-08-13 18:59

Nu er det jo nok ikke mange litre der skal til, men du kan nøjes med 1/2 l
Kan købes mange steder eller fåes en sjat ved en murer.
Afsyring
Hvis det er nødvendigt at foretage afsyring anbefales dette på følgende måde:

Før afsyringen børstes murværket med en tør, stiv kost for at fjerne løse mørtelrester.

Fastsiddende mørtelrester kan fjernes med en træpind, der bruges som mejsel.

Det er vigtigt, at også vandrette flader gøres rene, f.eks. hvor der er tilbageliggende fuger, således at der ikke ved afsyringen tværes mørtelrester ud på stenfladerne.

Muren børstes med saltsyre fortyndet med vand i forholdet 1:20 og hellere større fortynding end mindre. (Koncentreret saltsyre indeholder 30% HCl. Dvs. at en 1:20 opløsning svarer til 1,5% HCl.)

Det er vigtigt, at der bruges så lidt syre som muligt, da forsøg har vist, at der bliver optaget saltsyre i murværket.

Som alternativ til saltsyren kan anvendes eddikesyre. Eddikesyre er ikke så aggressiv som saltsyre.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : mmoel02

Dato : 20-08-13 19:23

Tak for det udførlige svar, palle. Vi er i den "heldige" situation, at vi står og skal have tre af husets sider omfuget, så jeg lader mureren ordne muren der. Den sidste flade må vi så forsøge os med selv. Jeg prøver nok i første omgang eddikesyren, da jeg ikke vil kaste mig ud i noget, der er alt for krads.

Kommentar
Fra : mmoel02

Dato : 20-08-13 19:25

Også tak til dig, Svend. Det er hverken sort eller billigt, så jeg er også rimelig knotten over hvordan han har efterladt muren. Vi har ikke betalt endnu. Måske kan vi få ham til at ordne det?