/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
låsetop til bolt på alufælge kaput.
Fra : allano33
Vist : 874 gange
100 point
Dato : 20-08-13 16:00

hej.
min låsetop til bolt på alufælge er kaput.
Der er kun en løsning tilbage, at svejse en møtrik på bolten.(har prøvet mange andre ting.)
I den forbindelse vil jeg høre, kan den lille svejser fra harald nyborg http://www.harald-nyborg.dk/p1235/telwin-svejser-futura-1140
klare opgaven eller skal der noget større til.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 20-08-13 16:23

Den kan fint klare opgaven.

Du skal ikke bruge noget der er kraftigere, da du så bare smelter møtrikken væk, som du forsøger at svejse fast.
Den kaldes en pind svejser eller en elektrode svejser, da den bruger løse svejse elektroder til at klemme fast i håndtaget.
Den kan absolut kun bruges til at svejse grove ting, den kan IKKE bruges til karosseri arbejde på en bil, det er den TOTALT U-egnet til, da den i førstye hug brænder et stort hul i de tynde plader.

Men den kan fint bruges til såkaldt monteringsarbejde, hvor man typisk arbejder med at montere kraftige beslag på vanger, elelr svjser rammer op i vinkeljern osv.

Du skal helst finde en stor, kraftig navmøtrik, som passer ned over hovedet på hjulbolten.
Så har du noget virkelig solidt både at svejse og tage fat på.

Start med at hæfte møtrikken med en svejseklat, så du har en ordentlig stelforbindelse på selve møtrikken.
Herefter kan du fylde op med mere svejsning.
Der skal fyldes ud, så møtrikken virkelig sidder ordentligt fast.

Nu skal du tålmodigt vente til svejsningen er kølet ned, inden du sætter topnøglen på møtrikken, så går det ganske nemt.

Kommentar
Fra : allano33

Dato : 20-08-13 16:31

ok tak.
jeg er lige nødt til at spørge er det bedst at bruge elektrode el. co2 svejser til denne opgave?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 20-08-13 17:49

Det har ingen betydning hvilken type svejsning du anvender til denne opgave.
Svejsningen har samme trækstyrke.

CO2 svejsning anvender man typisk til finere opgaver, f.eks. karosseri arbejde, hvor selve svejsningen skal være af en ordentlig kvalitet og have så lidt slagge dannelse i overfladen som muligt, for at hindre rust dannelse og og sikre en ordentlig vedhæftning af maling.

Men det du skal bruge, er en typisk grov-svejsnings opgave, som kun lige skal løse et problem her og nu, hvorefter det svejsede emne skal kasseres.

Tænker du på at investere lidt flere kroner i svejseapparatet, for senere at kunne udbedre rustskader på bilen, skal du helt klart købe en trådsvejser.
Den kan også sagtens klare denne grove opgave, der går selvfølgelig bare lidt mere tråd til, da den er tyndere end elektroden.

På trods af alle fagfolks udtalelser, vil jeg stærkt anbefale en lille hobby svejser til fluxtråd, uden CO2 flaske, af den type som KAN monteres med flaske senere.
Man kan nemt lære sig selv at svejse rigtig pænt med sådan en lille svejser, og den har mere end rigeligt strøm nok til opgaven.
Faktisk er det et problem, at få strømmen lav nok til tynd tråd, men det kan man komme ud over, ved at bruge et stykke galvaniseret vandrør, som variabel modstand i stel-ledningen.
Det kræver bare et ekstra kabel med klemmer i begge ender (startkabel f.eks.)
Men husk at vandrøret bliver varmt (ohms lov) !!!

Problemet med disse små svejsere er ikke om de har strøm nok, men derimod at de ikke kan klare at svejse længere tid ad gangen, uden at de skal hvile, for at kunne køle ned.
Og jernkerne i transformatoren er længe om at køle af, da den sidder midt inde i svejsemaskinen.

Derfor kan disse små maskiner ikke bruges på karosseri værksteder, hvor de erfarne svejsefolk kan køre med lange svejsesømme i ét stræk og disse proffer vil naturligvis rynke på næsen af en hobbymaskine, der konstant kobler fra i termosikringen. Det kan de ikke arbejde med.

Men det er meget sjældent, at hobbyfolk opnår samme erfaringsniveau.

Det er helt op til dig hvad du vil.
Den billige pindsvejser løser din opgave perfeket her og nu, men kan kun bruges til de grove opgaver senere.
En noget dyrere trådsvejser klarer opgaven lige så perfekt, og kan bruges til de fine svejseopgaver senere, hvis det er hvad du tænker på.

Kniber det lidt med budgettet, kan du nemt spare adskillige 100kr, ved at kigge lidt i den blå avis eller i gul&gratis.
Men husk lige på, at du kan brænde temmelig meget benzin op på at hente en brugt maskine ...

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 20-08-13 18:31

Begge dele kræver øvelse, men især elektrodesvejseren kræver en øvet hånd for dels at tænde, og dels have korrekt afstand så lysbuen er optimal. Ved lav styrke vil elektroden meget ofte brænde fast i forsøget på at tænde. Den skal "stryges" et par gange før den tænder korrekt. Hvis du vælger denne løsning bør du øve dig på noget gammelt jern først. Pas på øjnene! Svejseøjne gør nederdrægtig ondt, tager lang tid og ødelægger nattesøvnen. Nogle er mere følsomme end andre, men du kan godt tage det for gode varer, at det ikke er sjovt.
Jeg ville nok " bestikke " en smed eller mekaniker til, at svejse en møtrik på den ødelagte bolt, og så øve mig efterfølgende i ro og mag.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-08-13 21:39

Jeg vil også anbefale at få en smed /pladesmed til at svejse noget på den "låsemøtrik"
Det kræver øvelse, at lave den opgave. Måske er Co2 svejsningen ikke den sværeste for begyndere.
Husk at begge svejsemetoder sprøjter og kan ødelægge lakken på skærmen.
Også lige - brug den tilhørende svejse skærm.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 20-08-13 23:49

Hvis du kan komme til at bore i centrum af låseboltens hoved, og har du en bænksliber og en højre/venstreløbende boremaskine med "klikmoment", så:

Bor et 6mm hul ca ½cm ind i boltens centrum.
Bagslib et 8-10mm murbor.
Sæt boremaskinen på næst- eller tredjehøjeste moment og baglæns.

Når du prøver at bore 6mm hullet op, vil det bagslebne bor på et eller andet tidspunkt "hugge", og så skulle momentfunktionen gerne give sig til at klikke, hvilket får bolten til at vibrere. Jeg selv har med held brugt metoden til at få "kvasede" bolte ud.
(hvis du også har slagfunktion, gør det bestemt opgaven lettere)

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 23-08-13 11:03

@hjkofoed

er det ikke det vi andre kalder en ornepik,. ?

https://www.google.dk/search?q=ornepik&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=PB0XUvuxL6mG4ASbn4CwDQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1024&bih=719

nu ikke lige det jeg har de bedste erfaringer med,

mht. den viste elektrodesvejser (H. Nyborg)
så er den noget af det mindste / svageste der kan købes for penge,
jeg ville foretrække en noget kraftigere (brugt),.. den kan også sælges efter endt brug,

du skal nok regne med strømstyrke på 130 - 140 A (ÆGTE ampere)
en billig svejser yder kun max. i 1 - 2 sekunder, og falder meget,
det er derfor det er vanskeligt / umuligt at lave pæne ensartede svejsesømme,
med en billig svejser (altså apparatet / ikke nødvendigvis Manden,.! ))

min bedste erfaring er at påsvejse en anden bolt der er tilspidset (som en blyant)
gerne kraftig stål (ikke jern / billig stål)

på 99% alufælge sidder bolthovedet undersænket i forhold til alufælgen,
det umuliggør påsvejsning af en stor møtrik, direkte på den ødelagte bolt, ses måske her :
http://peecee.dk/upload/view/419439

- hvis du ikke dækker fælgen godt af,.. bliver lakken ødelagt af svejsegnister / 'knaster',
det betyder omlakering,
én omlakeret fælg, ser dum ud (passer ikke med de andre)
så i praksis betyder det 4 stk. omlakering, + af / påmontering af dæk.

medmindre det er noget gammel lort du er ligeglad med,..

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 24-08-13 23:41

Det minder om en "rival", dog med den væsentlige forskel, at en ornep. bores nelt ned i og dermed risikerer at expandere bolten - mens det bagslebne (og det skal være rigtig skarpt) selv skræller de grater i toppen, som det bruger til at få bid, samtidig med, at det vibrerer bolten, uden at trænge ned og presse ekspanderende.

Har med godt resultat brugt systemet til at fjerne en kvast centerbolt på en rotorklipper, der havde taget en sten, så også noten var forskudt - vibrationerne løsnede faktisk også knivholderen så meget, at den hoppede af, allerede da jeg begyndte at spænde aftrækkeren.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-08-13 16:51

Ja vibrationer er en god løsnemetode.