/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
fart på scooter
Fra : janik
Vist : 506 gange
100 point
Dato : 19-08-13 11:22

Jeg har en 30 scooter som jeg har sat en elektronisk fartbegrænser på
den kører ca 35 når den er sat til ca 80 når den er slået fra.
Så ville jeg høre hvad politiet siger hvis de stopper mig med fart fartbegrænser er slået
til .
Den kan jo ikke køre mere ..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-08-13 12:16

Din scooter er stadig ulovlig.
Du får en bøde, hvis de opdager, at du har fartbegrænser på. Du skal jo bare trykke på en knap, så kører den igen 80.
Du kan også risikere, at de tager din scooter med og fjerner de ulovlige dele. Senere kan du så hente den i samlesæt.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 19-08-13 12:34

ans hvordan kan den være ulovlig fordi den kan komme til at køre 80 og de
kan ikke tage min scooter når den ikke er blevet taget før.
Så kan de jo tage alle scooter fordi de kan komme til at køre 80 km.
Hvori ligger forskellen på at min bil kan køre 180 km ved at trykke på
speederen er den så også ulovlig ??
Jeg ved da godt at min bil er indrigestret med plader og at man ikke
kan samligne det .
Men det må da være sådan at den scooter højst kan køre 35 km.
Jeg kan jo selvfølgelig bare lave den lovlig syntes bare at det lyder forkert
at det kan være ulovligt .

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-08-13 13:19

En bil, der kan køre 180 km/t er jo ikke ulovlig, der skal du selv overholde fartgrænsen.

En scooter 30, der kan køre 80 km/t er ulovlig, da der er ændret på den, for at få den til at køre hurtigere end de ca. 30 km/t

Straf for tuning af knallert
Hvis du har ændret på motor, udstødningsrør eller udvekslingsforholdet, så knallerten kan køre for hurtigt, har det konsekvenser. Politiet kan finde ud af, om det er tilfældet ved at undersøge knallerten nærmere.

Politiet kan fx vælge at tage en knallert med til undersøgelse, hvis de ikke har et rullefelt til rådighed, og derfor ikke kan teste knallerten med det samme.

1. gang: Bøde + betinget frakendelse af retten til at køre lille knallert. De ulovlige dele konfiskeres.

2. gang inden for tre år: Bøde, konfiskation af knallerten + ubetinget frakendelse af retten til at køre lille knallert i 2 år. Hvis man er under 18 år: Udskydelse af muligheden for at tage kørekort til bil med 6 mdr.

http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden/Knallert/Lille-knallert/Rullefelt.aspx

Citat
Jeg kan jo selvfølgelig bare lave den lovlig syntes bare at det lyder forkert
at det kan være ulovligt .

Så du ved jo godt, at din scooter er ulovlig

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 19-08-13 17:23

Citat
den kører ca 35 når den er sat til ca 80 når den er slået fra.

du glemmer en vigtig detalje i lovgivning,

det er ikke tilladt at ændre konstruktionen, ...
(eller foretage konstruktive ændringer) med et 'finere' ord,

det gælder i princippet alle køretøjer,

at der så kommer en masse undtagelser, især for - andet køretøj end knallert, -
er en helt anden snak.

fx. må en bil (motor) max forøge effekten med 20%
- ændres karosseriet MEGET (fx pgra. meget rustarbejde) skal der betales ny afgift.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-08-13 17:26

der står i loven at man ikke må foretage konstruktive ændringer på køretøjet, så du behøver såmænd ikke spekulere så meget på hvad politiet siger.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-08-13 20:00

Citat
fx. må en bil (motor) max forøge effekten med 20%

Er det nu ikke 25% eller er det motor-størrelsen/ ccm?
Min gamle GS, blev voldsomt forøget med en GSX motor men dét ragede synsmanden en disse, bare bremser og tude-horn virkede. og hvor var SKAT forresten henne? den dag jeg fik dyret godkendt.

Citat
der står i loven at man ikke må foretage konstruktive ændringer på køretøjet, så du behøver såmænd ikke spekulere så meget på hvad politiet siger.

Hvsi den bliver smidt på et rulletæppe og den ikke viser mere end lovligt for en 30 knallert, så kan de tage den med eller lade vedkommende køre videre = eller HVAD var spørgsmålet
De må ikke tage en (lovlig knallert med) uden at have beviserne iorden = lidt retfærdighed skal der trods alt til. Samt ´meningen´ med en sådan gnist-forstyrrer er vel også VELMENT - i bund og grund.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-08-13 20:08

Glemte lige: HVIS de kan SE SYNLIGE tegn på at den er ændret, så som TUN udstødning/ karburator, så får du altså lov til at skille skidtet af - hvor du står, eller den bliver afhentet af Falck (på din regning =? 1000.-) ellers kører du bare roligt hjem og tænker over næste gang du bliver stoppet.

Kan så lige nævne, at i ? gamle dage var det tilladt???? at ændre på den, bare den ikke kørte mere end loven ...tillader, men det var mange år siden og jeg er selv blevet stoppet med både tun-rør og andet godt, men aldrig over Lovens hastighed´er og har aldrig fået en bøde - trods jeg FÈS forbi en poli med over 60.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-08-13 20:09

Citat
den ikke viser mere end lovligt for en 30 knallert

Så er du forresten ALDRIG blevet stoppet, men

Kommentar
Fra : janik

Dato : 19-08-13 23:15

Jo er nu blevet stoppet flere gange på en anden scooter og rullerne sagde 41 km
og det sagde de ikke noget til .
Jeg ved godt hvad der står i loven syntes bare er forkert

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-08-13 00:34

Citat
Jeg ved godt hvad der står i loven syntes bare er forkert

sådan har vi det allesammen,.....

mig bekendt findes der ikke en eneste lov der tilfredsstiller alle,
der er altid for / imod en lov,.. oftest 50/50

det gælder lige fra fordeling af økonomiske goderne / skatteprocenter,
til hvilket partifarve der skal sidde i regeringen,...
og bla. bestemme hvor hurtigt knallerter må køre på offentlig vej,

hvis hastigheden for knallerter (fx) blev øget til 60,.. eller 80 km/t
ville der stadig være nogle der ville ændre / køre hurtigere end det tilladte,
om ikke for andet,.. så bare for spændingens skyld,

endnu vanskeligere ser det ud til at være,
at blive enige om lovgivning vedr. rygning, druk, indtagelse af narkotiske stoffer,..
heriblandt fri hash,

men hvorfor udskifter du ikke bare knallerten med en mindre MC,.. ?
den vækker langt mindre opsigt,
og politiet gider ikke stoppe en MC der overholder de alm. hastighedsgrænsninger.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 20-08-13 16:47

Er lovgivningen ikke ude af trit med virkeligheden/udviklingen?

Er det ikke på tide at lovgivningen laves helt om inden for området, og indfører et "Scooter 80"kørekort. Mange scooter som vi kender i dag, er jo konstrueret til at kunne kører godt 70-80 km/t. Og de sikkerhedsmæssige foranstaltning er i top.

Hvad mener du om at indføre et nyt Scooter 80 kørekort, hvor alle scooter skal ud på vejene at kører. Og ikke som i dag hvor scooter 30 skal kører inde på cykelstien og bliver overhalet af cyklister.

Jeg kan godt forstå at folk plomberer sin scooter 30 første gang de bliver overhalet af en cykellist.
Øhhhh.... Hvad med cykelister.... Er der nogle fortgrænse for dem? Det kunne være sjovt hvis politiet en dag stoppet en cykellist og sagde at han/hun lige skulle op på deres rullefeltet.
"Du kører for stærkt.... Vi tager din cykel!"

Lige en hilsen til bilejerne....
Hvad med bilerne i Danmark.... Som lovgivningen er i dag må bilerne max kører 130 km/t rund på de danske landeveje... Hvorfor er det kun scooter som bliver plomberet når de indføres i Danmark.... Det burde vel også gælde for biler...?

McBobo

Kommentar
Fra : janik

Dato : 20-08-13 17:52

mcbobo ville give dig helt ret hvorfor skal de scooter køre 30 km og 45 km de fleste
vi får til danmark er da ikke lavet til at køre 30 km og 45 km
min kommer fra italien og køre 70 km så sætter vi begrænsening på så den 30 km
og køre meget dårligt

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 22-08-13 10:36

Citat
mcbobo ville give dig helt ret hvorfor skal de scooter køre 30 km og 45 km de fleste
vi får til danmark er da ikke lavet til at køre 30 km og 45 km
min kommer fra italien og køre 70 km

til gengæld må du køre knallert i Danmark allerede som 16 årig,..

i Italien skal du være 18,.. !

Kommentar
Fra : janik

Dato : 22-08-13 10:51

EA_HS ja ved jeg problemet er bare at når jeg laver den helt lovlig
kan den næsten ikke køre .
den køre ca 22 og ville ikke tage fuld gas og den
er justret som den skal .
derfor satte jeg den fart begrænsning på den .

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 22-08-13 12:29

Ja,.. det er et af problemerne med at importere,
den er måske ikke 'tilpasset' det Danske market, (droslet)

jeg kører selv en del på scooter / motorbike, i vintermånederne i Thailand,
det er 110 - 120 ccm ved ikke præcis hvor mange HK,
men 'smutter' let 120 km/t
jeg føler det dog mest behagelig med 40 - 60 km/t (nyder naturen samtidig)

til alm. info, kører fx. Honda / Yamaha, (115ccm) let 35 - 45 km/L (op til 55 km/l)

i Thailand er de ufattelig let at tage / erhverve kørekort (har selv et)
- det ses desværre på ulykkesstatestikkerne,
det er fx meget normalt at køre i begge retninger ( i samme side altså)
færdselsregler,.. er en 'by i rusland',.. osv.

når / hvis man bliver stoppet af én betjent,
klares det som regel med 40 kr,.. eller 'det du lige har i lommen'

tror vi skal være glade for de noget strammere regler i DK,
også selvom de kan virke underlige / uretfærdige.

---- men hvad forhindrer dig i at udskifte knallerten med en lille MC,.. ?

Kommentar
Fra : janik

Dato : 22-08-13 12:51

EA_HS har ikke kørekort til sådan en
og vi har en bil .
min scooter køre også fint ved 50 60 km i timen .
min scooter kan ment komme til at køre 120 km men er den slet ikke lavet til .
med de ca 50 i timen er de fleste begrænsninger på og der
køre den rigtig godt

Kommentar
Fra : noltus6

Dato : 03-09-13 17:39

Det er en konstruktiv ændring,då dermed er det ulovligt,og dermed skal du have den bøde du fortjener