/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Olie til suzuki swift 05 benzin 92 HK.
Fra : ostehapsen11
Vist : 435 gange
50 point
Dato : 12-08-13 16:13

Hej Alle.

Jeg skal have købt noget olie til min suzuki swift fra 2005 som er en benzin'er med 92HK.
Jeg har besluttet at købe den ved statoil, men deres "tabel-app" siger ikke helt det samme som min servicebog.

Min servicebog siger en SAE 5W-30 med kvalitet SH,SG,SJ eller SL.

Er det ikke bare at købe en olie som hedder 5W-30??

De har hele 5 forskellige 5W-30 olier på stationen, men deres tabel-app anbefaler en helt tredje olie med anden viskositet. Deres produktkatalog kan findes her:

http://sapcrmwebshop.statoil.com/Product_catalog_DK. (side 8)

Hvilken bør jeg vælge og hvorfor? Olie er da pludselig en helt videnskab.

mvh ostehapsen

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 12-08-13 16:32

Hej Ostehaps -

Olebetegnelsen 5W30 fortæller direkte hvilken type olien er, ikke andet.
Den er forskellig fra f.eks. 5W40 eller 10W40.
Grundæiggende er forskellen i olientyperne, deres evne til at flyde indenfor nogle definerede temperatur grænser.

Den anden betegnelse, du ikke helt forstår betydningen af, er direkte et udtryk for oliens kvalitet og holdbarhed, og det er denne betegnelse der er afgørende for oliens pris.
BNetegnelsen er et udtryk for oliens evne til at undgå at branke ved høje temperaturer (ligesom margarine på en pande), oliens evne til at fkjerne og undgå koksdannelser, og oliens evne til at modstå den naturlige kemiske nedbrydninge af kulbrintekæderne, som olien består af.
Det udtrykker også hvor lidt olien har tendens til at sode under motorgang.

Alle disse egenskaber er meget vigtige for motorens holdbarhed og brændstof økonomi.
Den der sm'ører godt, kører godt.
Sådan har det altid været.
Du skal vælge den betegnelse der står i din instruktionsbog for lige præcis din bil, så er du sikker på du får den olietype og kvalitet, som motoren er konstrueret til.
Se dig lidt omkring.
Der er meget store prisforskelle på de forskellige mærker.

Der er ikke nogen mærker der er "bedre" end andre, det er alene den tekniske betegnelse der afgør kvaliteten.
Men som med alle andre varer, er der kendte brands, som altid er dyrere end andre, sådan har det altid været.

Kvalitetsvetegnelsen SH,SG,SJ eller SL er en international standard efetr API normen, som du kan finde med Google og få en dybere forklaring på.
Her gælder kort sagt, at du skal have den betegnelse der ligger længst ude i alfabetet.
Heraf kan du slutte, at SG er den laveste og SL er den højeste kvalitet i de nævnte eksempler.
Hvis de alle er nævnt i din instuktionsbog, vælger du altså bare én af dem.

Der er en tendens til, at supermarkederne kun fører én af kvaliteterne inden for de enkelte mærker de har på hylderne, du skal derfor se godt efter, da du kan gøre et direkte fund til prisen, hvis du kigger lidt forbi de kendte mærkevarer.

Pas på med at diskutere olie med andre, der er ofte personlig religion og trosbekendelse indover, så fornuften fuldstændigt går fløjten.
Det er præcis det samme som at diskutere mærkevare tøj, eller ølmærker.
Specielt har mekanikere en tendens til at sværge til et bestemt mærke, fordi de ganske enkelt tjener penge på det.

Kommentar
Fra : ostehapsen11

Dato : 12-08-13 19:22

Det vil altså sige, kortsagt vil alle olierne 5W-30 fungere udemærket? Kan vælge imellem disse kvaliteter:
1:ACEA C2, A1/B1, A5/B5, API SM/CF
M111FE>2,5 % Brændstofbesparende

2:ACEA A1/B1, API SJ/CF, Ford WSS-M2C
912/913 A/B

3:ACEA A3/B3, A3/B4, API SL/CF, GM-LL-
A-025, GM-LL-B-025, MB-Approval 229.5,
VW 502.00, 505.00

4:ACEA C3, A3/B3, A3/B4, VW 504.00/
507.00, BMW LL-04, MB-Approval 229.51.
Performancelevel:MB-Approval229.31

Hvor de første 1,2,3 kommer med en SM, SJ og SL hvor olie 3 altså er af den bedste kvalitet? Det er nummer 4 jeg er blevet anbefalet.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-08-13 20:03

Hatten af for Beestone. (Og det er ærligt ment). Han ved hvad han snakker om. Og er enig med ham,selvom det er en del år siden,jeg gik op i det samme.

Men vil du forenkle det lidt,så gør som jeg. Ta` en dunk med,og køb et par liter olie ved en suzuki forhandler. (Her dog Opel). Mærkeforhandleren er ikke interesseret i at "hans mærke" får en forkert olietype.

M.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 50 point
Dato : 12-08-13 21:06

Det er alene API specifikationen du skal se på.
Det er totalt U-interessant for dig, om den overholder én eller anden MB, Ford, VW, Volvo, Pøjgot m.m. specifikation, da det jo ikke er sådan en motor du har.

Hvis du skal sammenlige oliernes kvalitet, skal du alene kigge på API betegnelsen.
Du kan også vælge at google på ACEA standarden og sætte dig ind i hvad dise normbetegnelser betyder.
ACEA er en amerikansk pendant til API normen, men den bruger andre betegnelser til klassificering af oliens kvalitet.
Du kan derfor ikke sammenligne ACEA med API, da det er 2 helt forskellige kvalitetsskalaer, ellers sammenligener du æbler med pærer, elelr kort sagt : sammenligner ud fra 2 forskllige kataktér skalaer.
Men hver for sig udtrykker de det samme inden for deres system, så det ene system er ikke bedre end det andet.

Brug din sunde fornuft og kig hvad Bilka, Føtex, OBS og alle de andre har på hylderne og sammenlign priser i forhold til API kraktér (eller ACEA hvis det findes på alle dem du kigger på).
Huysk lige, at det også skal være samme type olie, altså 5W-30.
Så får du mest ud af dine oliepenge.

Kommentar
Fra : ostehapsen11

Dato : 12-08-13 21:20

Ok, det er også netop denne API jeg er i tvivl om, men hvis vi tager fat i to konkrete olier :

3:ACEA A3/B3, A3/B4, API SL/CF, GM-LL-
A-025, GM-LL-B-025, MB-Approval 229.5,
VW 502.00, 505.00

4:ACEA C3, A3/B3, A3/B4, VW 504.00/
507.00, BMW LL-04, MB-Approval 229.51.
Performancelevel:MB-Approval229.31

Så siger nummer 3, at den hvertfald lever op til standarden SL som min servicebog også siger, så denne olie er altså OK?

nummer 4, er olien jeg er anbefalet, men kan intet se om API så hvordan kan de anbefale mig denne, kan se at ACEA kvalikationerne er de samme som nr tre? så denne er også OK hvis nummer 3 er OK? hehe.

mvh

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 12-08-13 21:51

Jamen det er jo nemt nok : ACEA er den samme for de 2 olietyper, dermed vælger du bare den billigste.
Kvalitetsmæssigt er de fuldstændigt éns.

Lige en sidste ting at huske på, når jeg nu alligevel har fyldt dit hoved med en hel masse bekymringer.
Uanset hvor god og dyr en olie du køber, skal du ALTID overholde olieskift intervallerne for lige præcis din motor.
Du må ALDRIG tro, at en dyr olie kan køre længere end hvad fabrikken har foreskrevet om din motor.

Fordi alt skidtet (vand, flydesod osv.) i olien kun kan komme ud med et olieskift ...

Godkendelse af svar
Fra : ostehapsen11

Dato : 12-08-13 22:31

Tak for svaret Beestone.