/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Til sferling, om ekstern harddisk
Fra : Troldepige
Vist : 636 gange
200 point
Dato : 09-08-13 21:42

sferling, du skrev:
Citat
Jeg satte det op til at der blev lavet en diskafspejling hver uge og at der kun skulle gemmes nogle få versioner, hvor den ældste så løbende slettes først - men uanset, hvad jeg prøvede blev programmet bare ved med at fylde disken til det meddelte at nu var den fuld - og så måtte jeg slette manuelt.

Måske derfor din store disk er fyldt op...

Kan du fortælle mig hvordan man gør det?

Så'n lidt skåret ud i pap.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 09-08-13 21:49

Øh ja, men jeg kan først komme til den maskine imorgen, så jeg vender tilbage, hvis ikke andre kommer mig i forkøbet... - eller, giver selvfølgelig lyd uanset

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-08-13 22:50

Fint fint, mange tak,

Accepteret svar
Fra : sferling

Modtaget 200 point
Dato : 10-08-13 21:02

Periodisk afspejling af systemdisk i win 7 home premium:

skriv: 'backup' i søgefeltet under startknappen

vælg: 'Opret en sikkerhedskopi af computeren'.

klik på: 'Konfigurer sikkerhedskopiering'

vælg placering af sikkerhedkopi - antagelig usb-harddisken - klik på 'næste'

klik på: 'Jeg vælger selv'

sæt flueben ved 'Sikkerhedskopier for nyoprettede brugere' og 'brugerens' biblioteker

sæt flueben ved 'C:' (eller anden disk, hvis den er systemdisk) under 'Computer' nedenunder.

Du kan og bør så også oprette en systemreparationsdisk - eller du kan bruge den originale windows-installationsDVD og så vælge at reparere med den - det er lidt besværligere, men man slipper for reparationsdisken.

Defaultindstillingen er at der laves en sikkerhedskopi én gang om ugen, så den kan man bare lade stå.

Du kan så se om der automatisk renses ud i de ældre afbildninger - et godt råd er nok at tage en kopi af en afbildning, man er helt tilfreds med og så ellers satse på den nyeste, men så har man noget, man kan falde tilbage på, hvis der har indsneget sig fejl med tiden.

Om du eller andre allerede har lavet en backupplan vil vise sig i ovennævnte forløb - i så fald kan du så bare lave det som du synes, f.eks. som herover, og måske rense ud i de gamle afspejlinger - gem den ældste og så en eller et par af de nyeste.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-08-13 12:06

Beklager jeg har været fraværende et par dage, men nu er jeg her igen.

Jeg har lige printet din forklaring ud, og vil se, om jeg kan finde ud af det.

Jeg gik lige ind i "computer", valgte den eksterne harddisk, højreklikkede og åbnede.
Jeg gik så ind i "egenskaber" for hver af de ting der var på listen, og der kan jeg se, at "MinHP" fylder 896 GB, så det må være der problemet er.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-08-13 12:52

Og så vil jeg bare lige sikre mig, at jeg ikke gør noget forkert. ;)

Jeg startede med, at følge din vejledning.
Tastede "backup" i søgefeltet under startknappen.
Valgte "opret en sikkerhedskopi af computeren".

Der var så ikke et sted hvor der stod "konfigurer sikkerhedskopiering", så jeg "snuste lidt rundt".

Overskriften på siden var "Sikkerhedskopier eller gendan dine filer".
I øverste felt stod der "Kontrollér diskplads til sikkerhedskopi" og et lille felt med "indstillinger".
Under indstillinger var der følgende muligheder:
1. Administrer diskplads til sikkerhedskopiering.
2. Skift indstillinger for sikkerhedskopiering.
3. Forsøg at køre sikkerhedskopiering.

Først valgte jeg nr. 1 > vælg hvordan windows sikkerhedskopiering skal bruge diskpladsen >
vis sikkerhedskopier > og så kom der en liste med 14 perioder for sikkerhedskopiering.

Her tænkte jeg, om man "bare" kan slette nogle af disse?
Min umiddelbare tanke var, at man "vel bare" kan slette nogle af de ældste, men vil dette være den rette måde, at rydde op på den eksterne harddisk?

Dette gik jeg så ud af, og valgte mulighed nr. 2: "Skift indstillinger for sikkerhedskopiering".
> DRIVE-N-GO(J:) > jeg vælger selv > Flueben ved "sikkerhedskopier date for nyoprettede brugere" og "biblioteker" og "OS(C:)

Men så blev jeg i tvivl, om der ikke skal flueben ved "HP_RECOVERY(D:) ?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-08-13 13:09

Jeg ville lige kigge nærmere på tingene.

Jeg valgte:
Computer > DRIVE-N-GO åbn > Troldepige-HP åbn > øverste/ældste "Backup Set" åbn >
øverste/ældste "Backup Files" åbn > øverste/ældste "Backup Files" åbn >

Så kom der et vindue hvor der øverst er forskellige muligheder (add , Extract to , test , View m.m.)
Filmappe

Og så kom der den der lille boks frem med:
"Please note that WinRAR is not free software. After 40 day trial period you must either buy or license og remove it form your computer".

Vil det sige, at jeg ikke kan bruge det til en sk*d?

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 15-08-13 14:58

Det var en ordentlig omgang Jeg prøver at tage det punkt for punkt.

Ja, så fik vi bekræftet at det er en åbenbart allerede kørende backup-plan, der har fyldt den eksterne disk op.

<i>Der var så ikke et sted hvor der stod "konfigurer sikkerhedskopiering", så jeg "snuste lidt rundt".</i>

Måske fordi du allerede har en plan kørende - det har jeg ikke på mit 'win 7 home premium', fordi jeg nu bruger et andet styresystem og bare opretholder det her, fordi det er det maskinen 'er født' med og så er det meget godt at have som reference og reserve.

Hvis du ikke har en netværksdisk, en NAS, er det sjældent at private har brug for at skifte fra 'home premium' - det er helt det samme som de større og mindre udgaver, fra 'Starter' til 'Ultimate' - kun antallet af faciliteter, der er aktive adskiller udgaverne.

Jeg har let kunnet slette ældre sikkerhedskopier - men har som sagt ikke kunnet få windows til selv at 'administrere diskpladsen til backup', som de ellers tilbyder - jeg har måttet rense ud manuelt med passende mellemrum.

Det anses normalt som klogt at gemme den første og den sidste eller bedre et par af de sidste sikkerhedskopier - og du har jo palds nok - det bør man også have, så man ikke fristes til en masse krumspring, der tager tid og risikerer at gøre at kopierne ikke er på plads og iorden, hvis man får brug for dem.

Seriøs brug af IT kræver også at man har en kopi yderligere på et andet fysisk sted - onlinebackup på nettet er idag en mulighed og ellers en ekstern disk, helst i en anden bolig. Ellers kan indbrud, ild- og vandskade hurtigt gøre at man mister alt, hvad man nogensinde har lavet på computer.

Du skal så huske at kun ting, der ligger i dine 'biblioteker' bliver kopieret ved databackuppen, men er der andet vil det være med i diskafspejlingen.

Du kan udmærket medtage recovery-partitionen, så har du den, hvis harddisken skulle dø lige pludseligt. Den er dog så ikke lige til at bruge - det vil være mere brugbart, hvis du kopierer den ud i en mappe for sig på den eksterne disk - så kan en genoprettelse af maskinen startes derfra, når maskinen er startet med en installationsdisk eller en 'systemgenoprettelses-disk', som man kna lave fra et kørende system og så gemme til en eventualitet.

Man kan naturligvis altid lave en nyinstallation fra installationsmediet, men det er ofte nemmere, især for uerfarne, at bruge den fabrikanten har lavet lige til den konkrete maskine (drivere, speciel software o.l.).

<i>Computer > DRIVE-N-GO åbn > Troldepige-HP åbn > øverste/ældste "Backup Set" åbn >
øverste/ældste "Backup Files" åbn > øverste/ældste "Backup Files" åbn > </i>

<i>Så kom der et vindue hvor der øverst er forskellige muligheder (add , Extract to , test , View m.m.)
Filmappe </i>

Hvis din beskrivelse er helt præcis, lyder det som om der er rod i systemet.

Det lyder først som om du går med 'explorer/stifinder'. Man skal holde sig til at administere sine backup-sæt med backupprogrammet. Du får så en fejlmelding fra 'winrar', som du åbenbart har en demoversion installeret af.

Såvidt jeg kan gætte mig til, må du have brugt den såkaldte 'kontekst-menu', som kommer frem, når man højreklikker på et objekt. Winrar indsætter som mange andre programmer sine egne punkter i kontekstmenuen, men dem kan man generelt kun bruge med det pågældende program. Windows gemmer f.eks. diskafspejlinger i 'vhd' (virtual harddisk) formatet og det tror jeg ikke winrar kan åbne - uanset er det ikke meningen og har ingen anvendelse ved almindelig bruger-brug af en computer.

Prøv at tilgå backup-sættene gennem windows programmet til formålet, som du startede med.

Ellers er det helt rigtigt at man skal kontrollere om ens backup nu også fungerer som tilsigtet - det kan nemlig sagtens gå i kludder og så står man med håret ned ad nakken, når harddisken drager sit sidste suk - og det går de jo altid, det er kun et spørgsmål om tid.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-08-13 16:46

Citat
Jeg har let kunnet slette ældre sikkerhedskopier - men har som sagt ikke kunnet få windows til selv at 'administrere diskpladsen til backup', som de ellers tilbyder - jeg har måttet rense ud manuelt med passende mellemrum.

Det anses normalt som klogt at gemme den første og den sidste eller bedre et par af de sidste sikkerhedskopier - og du har jo palds nok - det bør man også have, så man ikke fristes til en masse krumspring, der tager tid og risikerer at gøre at kopierne ikke er på plads og iorden, hvis man får brug for dem.

Fint, så kan jeg slette nogle af dem manuelt, for at få ryddet op.

Citat
Seriøs brug af IT kræver også at man har en kopi yderligere på et andet fysisk sted - onlinebackup på nettet er idag en mulighed og ellers en ekstern disk, helst i en anden bolig. Ellers kan indbrud, ild- og vandskade hurtigt gøre at man mister alt, hvad man nogensinde har lavet på computer.

Det har længe været min plan, at køre vores fotos over på en usb-nøgle.
Må hellere se, at komme igang.

Citat
Du kan udmærket medtage recovery-partitionen, så har du den, hvis harddisken skulle dø lige pludseligt. Den er dog så ikke lige til at bruge - det vil være mere brugbart, hvis du kopierer den ud i en mappe for sig på den eksterne disk - så kan en genoprettelse af maskinen startes derfra, når maskinen er startet med en installationsdisk eller en 'systemgenoprettelses-disk', som man kna lave fra et kørende system og så gemme til en eventualitet.

Man kan naturligvis altid lave en nyinstallation fra installationsmediet, men det er ofte nemmere, især for uerfarne, at bruge den fabrikanten har lavet lige til den konkrete maskine (drivere, speciel software o.l.).

Hmmm, jeg er ikke helt sikker på, at jeg er med.

Men jeg har jo de der, 4 mener jeg der er, skiver, som blev lavet i forb. med allerførste opstart af pc'en. Det må være styresystem, eller noget i den stil.
Før i tiden fulgte de med pc'en, men nu skal man selv lave dem.

Det er ikke så længe siden, min datters pc blev "lagt ned", og så startet op igen med den slags skiver, og så fandt pc'en jo selv div. opdateringer bagefter.

Jeg har aldrig prøvet at gøre det selv, men jeg har en fornemmelse af, at hvis man starter med 1. skive, så kommer resten af sig selv.

Citat
Det lyder først som om du går med 'explorer/stifinder'. Man skal holde sig til at administere sine backup-sæt med backupprogrammet. Du får så en fejlmelding fra 'winrar', som du åbenbart har en demoversion installeret af.

Ja, men resultatet bliver det samme når jeg gør, som du først anbefalede.

Citat
Ellers er det helt rigtigt at man skal kontrollere om ens backup nu også fungerer som tilsigtet - det kan nemlig sagtens gå i kludder og så står man med håret ned ad nakken, når harddisken drager sit sidste suk - og det går de jo altid, det er kun et spørgsmål om tid.

Præcis formålet med den eksterne harddisk.
Men jeg har nok misforstået hvad den eksterne harddisk egentlig gemmer.
Jeg havde en forventning om, at den f.eks. gemmer de ting jeg downloader og gemmer på min pc, dokumenter jeg opretter o.l.
Jeg var ikke klar over, at den også gemmer div. opdateringer.

Som skrevet før, så har jeg jo set, at når en pc har været "lagt ned", og så bliver startet på igen, så finder den selv div. Windows opdateringer, hvilket kan tage et pænt stykke tid.

Men det er jo så også derfor jeg blev overrasket over, at den eksterne harddisk var så tæt på, at være fuld.

Jeg fandt dette om WinRAR, ved at søge på ordet under start, og vælge "WinRAR help:
"WinRAR is Windows version of the RAR archiver - a powerful tool which allows you to create, manage and control archive files. There are several versions of RAR, for a number of operating environments: Windows, Linux,FreeBSD, Mac OS X"

Vil det smarteste være, at fjerne dette program, for at undgå yderligere forvirring?

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 16-08-13 13:17

Ja, jeg har som sagt ikke fået den til at gøre det automatisk, som hjælpeteksterne ellers lover, men det kan jo også overkommes.

Ja, fotos og andet uerstatteligt som tekst, der fylder meget lidt i forhold til mediefiler, og hvad man ellers laver på sin maskine - og henter ned.

Udmærket at have et sæt opstartsdiske. Ja, det plejer at køre ret fint af sig selv.

Jeg kan ikke gennemskue, se for mig, hvad det er, der sker, så du får aktiveret winrar. Jeg ville afinstallere det, især når du ikke bruger det. Det er nemt at finde på nettet, hvis man vil have det ind igen.

Hvis man beder om at få backup både som databackup (der kopierer data i 'Bibliotekerne') og som diskafspejling (der laver en øjeblikskopi af hele partitionen (som regel drev C:) har man sine data begge steder.

Så vidt jeg husker er folderen 'download' ikke med i 'biblioteker' - man kan selv tilføje flere mapper til 'biblioteker' - eller man kan ændre 'default download folder' til 'documents'/'dokumenter'. Igen skal man altid kigge efter at det fungerer som forventet.

Det er bedst, mere fleksiblet, at have sin databackup som datafiler. Man kan nemlig ikke uden videre gendanne enkelte filer fra en diskafspejling, der mest er beregnet til at genoprette et væltet system i sin helhed.

Gendanner man fra en diskafspejling, vil den derfor hente opdateringer fra den tid, afspejlingen blev lavet og frem til nutiden. Samtidig bliver alt andet, som da afspejlingen blev lavet. Maskinen 'er' jo, hvad der ligger på dens diske, især system/boot-disken.

Gendanner man udfra 'recovery' skal der hentes opdateringer helt fra dens dato. Samtidig bliver maskinen, som da man startede den for første gang.

Man kan hente opdateringer manuelt, så de kan installeres i en ruf, men det vil jeg ikke anbefale dig - det bliver for langhåret. Bare lad den stå og opdatere i baggrunden og prøv at leve med at den så kræver at blive rebootet en gang imellem - eller lad en stå natten over, så skulle det være overstået.

Synes man at alt det her er dårligt lavet af Microsoft er der mange andre programmer, der laver både databackup og diskafspejlinger - nogle gratis og andre betalingsting, hvoraf nogle kan meget mere. Bare for at nævne muligheden - jeg ville ikke mene at der er grund til at gå ud over, hvad der følger med windows 7 og 8 til almindelig hjemmebrug.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-08-13 15:55

Citat
Ja, jeg har som sagt ikke fået den til at gøre det automatisk, som hjælpeteksterne ellers lover, men det kan jo også overkommes.

Jeg ryddede op i det i dag, og gemte den første og de to sidste, og ja, det var absolut overkommeligt, nu hvor jeg ved hvad der skal gøres.

Citat
Jeg kan ikke gennemskue, se for mig, hvad det er, der sker, så du får aktiveret winrar. Jeg ville afinstallere det, især når du ikke bruger det. Det er nemt at finde på nettet, hvis man vil have det ind igen.

Når det nemt kan findes på nettet, så kan der jo ikke ske noget ved, at fjerne det, så det gør jeg snart.

Citat
Så vidt jeg husker er folderen 'download' ikke med i 'biblioteker' - man kan selv tilføje flere mapper til 'biblioteker' - eller man kan ændre 'default download folder' til 'documents'/'dokumenter'. Igen skal man altid kigge efter at det fungerer som forventet.

Det kigger jeg nærmere på.

Men jeg kan godt se på det hele, at jeg har haft misforstået meningen med, at have en ekstern harddisk.
Jeg troede jo, at den var til, at gemme fotos, dokumenter, downloads m.m. på.

Men det er jo altid rart, at blive lidt klogere.

Da min datters pc for nylig blev "lagt ned" og startet op igen var det jo fordi den var blevet meget langsom, sandsynligvis fordi hun klikker "ja tak" til mere end godt er, og måske p.g.a. spil på facebook.
Og inden den blev lagt ned gemte vi fotos o.l. på usb-stik.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 16-08-13 15:56

Tak for svaret sferling.

Tusind tak for din hjælp, jeg er blevet noget klogere på nogle ting.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 16-08-13 17:07

Det korte af det lange med backup er at man har sine dokumenter, i udvidet betydning, fotos osv., der hvor man har dem på sin maskine - og så skal man have løbende backup til et eksternt medium (ekst. harddisk) - og så skal man have en kopi af dette medium på et andet fysisk sted - eller i det mindste af sine 'dokumenter'. System og programmer kan trods alt med arbejde og evt. penge erstattes.

Så systemafbildninger er mest for at spare en masse arbejde - databackup er helt afgørende, hvis man ikke bare bruger computeren som legetøj.

Selv tak.