/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Økonomisk bedste valg af bil?
Fra : mostmighty
Vist : 670 gange
50 point
Dato : 08-08-13 18:56

Jeg vil snart få 65 km hver vej på arbejde. 3/4 af strækningen på motorvej.

Tænker derfor på at skifte bil til noget der passer bedre økonomisk set til den øgede kørsel.

Hvilken bil vil I anbefale i den situation. Skal være den billigste bil med den bedste brændstoføkonomi.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-08-13 19:12

Hvis du skal køre 130 km daglig så må du have en bil du kan stole på, da køber du ikke den billigste.
En ven har købt den nye Ford fiesta og den er han meget glad for.Den har kun 3 cyl og er meget økonomisk at køre.
alimak

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-08-13 19:14

Jeg er blevet rigtig glad for min Skoda citigo.

Kører hver dag min. 45 km. hver vej altså ialt 90 km pr dag. Nogle gange mere.

ligger på gns. fart på omkring 130 km i timen. Og her i sommer med aircondition kørende.

Til at begynde med, lå den på omkring 19 km. pr liter (annonce skrev 24 til 25 km pr. liter)

Efter at have kørt 10.000 km, ligger den nu på omkring de 20 km pr. liter, i sommerperiode med aircondition.(mine kolleger siger, at de efter de har fået nye biler, at de skal køres lidt til)
Har fået fortalt, at hvis jeg sænkede hastighed til omkring de 110 km, ville det mærkes væsentligt, men det har jeg ikke tålmodighed til.

Med nuværende benzinpriser- betaler jeg omkring 1000 kr. pr måned i benzin.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-08-13 19:26

og ikke at forglemme en afgift på 290 kr pr. halvår. Det er en væsentlig faktor.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-08-13 19:55

Kia eller Hyundai i dieselversion og ikke over 1600 m3. Køber du den hvor den er 1 til 2 år gammel, vil du få en yderst god økonomi. De har gerne 5 - 6 års garanti. Hyundai har med et ubegrænset kilometerstand indenfor tidsperioden. Jeg kører i en sådan.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 08-08-13 21:51

Det er noget der jævnligt bliver diskuteret, (også her på kandu.dk)
men sjældent fører til enighed,

måske fordi der er / kan være mange faktorer der spiller ind,

en del hævder at gamle brugte biler er billigst,
- det forudsætter så at ejeren selv kan,.. og er villig til
at bruge en stor del af fritiden til at holde den gamle 'spand' kørende,

et mere realistisk billed får du ved at læse følgende
http://www.bt.dk/bilkoeb-og-salg/totaloekonomi-bedste-bil-til-100.000-kr

det kræver så at du kan / vil stille dig tilfreds med den udvalgte bil,
dvs. alt,... lige fra udseende til komfort, køreglæde,.. pladsforhold osv.

er du indforstået med det,.. !
ser det ud til at Skoda Citigo er billigst iflg. testen,.. som er ca. 1 år gammel.

det forhindrer ikke at du kan være heldig,.. og købe en god brugt bil, og køre billigere i den,
især hvis det er for en kortere periode,
desværre kan du også være Uheldig med en brugt,.. det er der faktisk mange der har erfaret,

så vil du være på den sikre side,.. så vælg en ny.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 09-08-13 09:07

Da du har behov for at kører ca. 30.000 KM om året, vil Diesel være bedst og til sådan et behov køber man ikke brugt da det er det rene Lotto, og kan blive rigtigt dyrt med værksteds regninger.
Så ja køb en lille Kia eller Hyundai i dieselversion.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-08-13 09:47

Citat
Kia eller Hyundai i dieselversion og ikke over 1600 m3.

Et er når de transporterer møllevinger på motorvejen, men kan den bære en motor på den størrelse ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-08-13 16:11

Hvilke nye afgifter er der lagt på diselbiler ?- har læst det et sted, men kan ikke finde det igen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-08-13 17:03

Jeg ville kigge forbi den lokale skoda forhandler enten City eller fabia mener har set i test at Fabian skulle være en meget fornuftigt køb og hvis du ikke har brug for pladsen så City som er billigere end den brødre fra seatingeb/vw

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 09-08-13 19:19

Hvor langt på literen skal man i praksis forvente at kunne køre med de biler, I nævner?
Og her tænker jeg ikke på sælgerens/fabrikkens påståede km/liter.

Vil nok være 120-130 km/t på de 3/4 af strækningen på motorvej.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-08-13 19:35

Citat
Hvor langt på literen skal man i praksis forvente at kunne køre med de biler, I nævner?

Meget tæt på det opgivne,
forudsat føreren har lært at køre økonomisk,
dvs. følge trafikken uden for store bremse og accelerationer,

som man i gamle dage sagde :
kør somom der ligger et æg mellem fod og speeder - Uden ægget knækker,
http://www.tvmidtvest.dk/indhold/saadan-koerer-du-langt-paa-literen

motorveje er bedst til 'langt-på-literen-kørsel'
fordi der er langt mellem bremse og accelerationer,

modsat bykørsel / margueritruter olign.

altså tilstræb jævn og glidende kørsel,.. fremfor det modsatte,..

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 09-08-13 20:57

Køb dog en Ferrari. Måske ikke det bedste valg til lange ture, men til gengæld holder den værdien godt.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-08-13 08:43

Citat
Hvor langt på literen skal man i praksis forvente at kunne køre med de biler, I nævner?

Det var det jeg skrev i mit første indlæg- citigo skoda- kører omkring 20 km pr- liter.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-08-13 14:56

Kig nøje på behovet. Skal der nogle store unger ind på bagsædet eller skal der køres med anhænger dumper Citigo. Men ellers er det en dejlig bette vogn. Noget bovlam på motorvejen. Men ufattelig charmerende. Og de lidt bedre udstyrsversioner er fede små egoist-transportere.

En klasse højere hedder I20 fra Hyundai, Peugeot 208 m fl. Og pludselig får man en række fede ting med i grundversionerne. Plads. Anhængertræk muligt. Et ordentlig baggagerum. Fartpilot osv. Motoren på de små er stadig noget klejn noget, men de klarer opgaven og Pug'gen ved jeg du sagtens kan få 20 km/l ud af. Hyundai'en er efter sigende lidt mere glubsk.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 12-08-13 16:05

jeg kører i Hyundai i30 crdi CW fra 2oo8, -kørt til dit behov vil du kunne køre ca: 20km/l..