/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vaskemaskineproblem
Fra : EA_HS
Vist : 634 gange
500 point
Dato : 06-08-13 15:28

Hvor besværlig er det at udskifte støddæmperne på en Zanussi vaskemaskine
model nr. F1006,

- og hvordan tjekker jeg om de er slidt,. ?
har set et par billige nye her :
http://www.partshop.dk/produkt/stoeddaemper-zanussi/600342.html

og er der evt. andet (ophæng o.lign.) der er værd at kontrollere når den nu er tilgængelig, ?
(kører ellers perfekt)

hvor meget kan justerskruerne ('fødderne') skrues op / ned,. ?
skulle gerne have de 2 justeret ca. 14 mm længere, da gulvet er ændret.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-08-13 16:44
Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-08-13 19:05

Tak for link smuller,
det var faktisk videoen der gav mig indblik i at der var støddæmpere på en vaskemaskine,
- så bare videoen direkte på youtube,

men var mere ude efter om nogen har praktisk erfaring,.. ?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 500 point
Dato : 07-08-13 16:56

Det er meget nem at udskifte støddæmpere, jeg har udskiftet mange ting i vaskemaskiner men aldrig dem, da de sjældent fejler noget. De kan tjekkes når de er af, ved at presse dem sammen.
Det er let at tage bagbeklædningen af maskinen, og først se hvad der sker når karret rokkes, det kan jo være at beslag på karret er knækket. Der er sjældent bøsninger der behøves skiftes.
Benene kan typisk højest komme 4 cm ud, der skal være fuldt gevindindgreb tilbage.
VH Palle

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 08-08-13 22:10

Citat
Det er let at tage bagbeklædningen af maskinen, og først se hvad der sker når karret rokkes,

det kan jeg ikke på min Zanussi,
enten skal jeg lave det nedefra eller ovenfra
hvis ovenfra,.. skal toppen pilles af,.. det ser ud til at være et større arbejde,

hvad sker der ved at lægge den ned på en af siderne,.. ?
mener,. den virker ret tung, !

jeg har skruet en af 'fødderne' ca. 10 mm. ud, så begynder møtrikken (eller hvad det er benet er skruet op i) at løbe med rundt, så nu kan jeg ikke skrue den tilbage
altså hverken frem eller tilbage,.. og jeg kan heller ikke få mine fingre derind !

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 13-08-13 14:37

Nå,.. 'fødderne' kan max skrues 10 - 11 mm ud,.. sådan er konstruktionen,

og støddæmperne skal skiftes nedefra,.. eneste mulighed,

bare i tilfælde andre skulle komme ud for det samme.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 13-08-13 14:38

Tak for svaret pallebhansen.