/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Mursejlere
Fra : smuller54
Vist : 912 gange
200 point
Dato : 03-08-13 15:35

Jeg har oplevet at de sidste 4 uger, er der en flok mursejlere, som flyver tæt på og over haven. Da jeg bor i en by, undrer det mig.

Det er ikke noget jeg har set før.

De er meget aktive og det er dejligt at se på deres hurtighed.

Er der andre der har set disse flokke på omkring 6-7 stykker i bymæssig bebyggelse ?

Jeg har læst alt hvad jeg kunne opdrive på nettet, men ikke fundet svar på hvorfor de pludselig optræder så tæt på alm. haver.

Accepteret svar
Fra : olehenne

Modtaget 210 point
Dato : 03-08-13 16:16

Da de flyver meget hurtigt, kan de nå langt omkring efter føde. Med op til 100 km/t kan de finde insekter i luften, hvor der er flest afhængig af vejret. Bygger reder i høje bygninger i byerne.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-08-13 16:40

jo, men det der er underligt er, at jeg har boet her i 30 år og har ikke set det før.

Det må jo være en ny adfærd.

Og der er ikke ligefrem høje bygninger - det er et alm. villakvarter.

Måske et kirketårn er det nærmeste.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-08-13 19:16

jeg har fået svar fra ornitologisk forening som beskriver det således:

Citat
Jeg kan ikke henvise til nogen biologiske undersøgelser, der kan bekræfte mine antagelser. Men jeg tror, at det handler om at mursejlerne har ressource overskud pgr. af det gode vejr, som har giver dem rigeligt føde igennem en længere periode.

Fænomenet med de kaldende og jagende murseljere i flok mellem husene kan ofte opleves i middelhavslandende, som jo er begunstiget af stabilt sommervejr.

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 03-08-13 19:16

Tak for svaret olehenne.