/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Mad i varmen
Fra : guenter
Vist : 1054 gange
50 point
Dato : 28-07-13 19:56

Jeg skal have et par gæster om et par dage. Varmen gør det svært for mig at finde på 3 retter mad, man kan holde ud at spise lige nu. Jeg er lidt træt af grill-mad, så selvom jeg har en stor Weber grill, så må foreslag til menu gerne være uden anvendelse af grill. Det skal helst være noget, jeg kan forberede på forhånd, så der er så lidt som muligt for mig at lave i køkkenet, når gæsterne er her.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-07-13 21:32

Husk lige at tjeke vejret http://www.dmi.dk/vejr/

Forret rejekoktail, tunmus, een suppe?, skinke og melon
Hovedret kalvefile,oks eller kulotte som steg bagekatofler salat smør Eks
Hovedret is, pandekager, frugt?

Accepteret svar
Fra : bluesky

Modtaget 50 point
Dato : 29-07-13 09:47

Hejsa,

Denne er altid et hit herhjemme:

Marineret svinemørbrad, creme fraise dressing, hasselbachkartofler og salat.

Du kan sagtens klargøre alt i forvejen og der er til 4 personer
Du skal bruge:

1-2 afpudsede svinemørbrad (alt efter størrelse
mellemstørrelse kartofler
½ l. creme fraise
stor dusk purløg
Dijon sennep
½ l. soya
1 dl. Teriyaki soya
5 store fed hvidløg
1-2 røde chilly (efter styrke)
rasp
olivenolie
muskatnød
Salat, tomat rødløg ect.
salt/peber

Sådan forbereder du:
tage et passende ildfast fad og hæld al soya og teriyaki i
kom ca. 2-3 spiseske sennep i fadet
kom ca ½ -1 dl. olienolie i og rør blandingen til sennep er næsten opløst
finthak hvidløg og chilly (kan evt. undlades) og dette kommer ligeledes i marinaden
en god sjat sort peber
de pudsede mørbard lægges i marinaden - vendes og stilles min 4-5 timer i køleskabes og vendes jævnligt

Dressing:
creme fraiche røres i en skål jævn og en stor dusk purløg hakkes fint og kommes i
2 tsk. sennep kommes i med lidt alt og peber
stilles derefter i køleskab

Hasselbach kartofler
sæt en stegenål i den nederste del af kartoflen og skær tynde skiver ned til stegenålen og lad nålen sidde. Derved skærer du ikke igennem og det fremmer også varmeudviklingen inde i kartoflen
smør kartoflerne med olie
riv muskatnød over kartoflerne
læg kartoflerne i et fad og drys rasp henover

Tilberedning:
varm ovn til ca. 200 grader
fadet med mørbrad og marinade tildækkes med alufolie og efter 20 min. fjernes folien
mørbraden vendes og skal derefter have yderligere 20 min.
kartoflerne skal ind samtidig med mørbraden og have samme 40 min.

Servering:
mørbraden skæres i rimelig tynde skiver på skrå og et par skefulde af marinaden kommes over de skårne skiver på fadet. Resten af marinaden kommes i en skål så I ved bordet selv kan supplere efter ønske. Nålen fjernes fra kartoflerne og de serveres med raspsiden opad. Creme fraiche kommer på bordet som den er i skålen, og salat serveres som det nu ønskes

Velbekommen
Bluesky

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 29-07-13 09:50

P.S. Jeg har også flere gange lavet dette på en Weber kuglegrill

Godkendelse af svar
Fra : guenter

Dato : 29-07-13 10:06

Tak for svaret bluesky. Jeg skal ud og købe ind nu, så det kan jo ikke være nemmere

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 29-07-13 10:16

Det var så lidt Jeg håber at det bliver en succes for dine gæster, da det er noget jeg selv har eksperimenteret mig frem til gennem årene og den slår aldrig fejl hos os selv og vore gæster. Jeg blev sågar bedt om at lave det til en nytårsmiddag

Bluesky