/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Online backup
Fra : okjk
Vist : 1100 gange
100 point
Dato : 27-07-13 23:22

Er der nogen der kan anbefale et godt helst dansk og billigt online backup program. Det er ikke længere tilstrækkeligt med de gratismuligheder der findes da billederne efterhånden fylder 30 gb.
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 27-07-13 23:36

Google Drive. 100 GB, 39 kr. mdr.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 27-07-13 23:42

Jeg bruger one.com. De sælger "cloud" til en rimelig penge

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 28-07-13 01:36

Jeg går og lurer på 'Bitcasa', som godt nok ikke er dansk, men som tilbyder uendelig plads for ca. 600.- kr. om året.

https://www.bitcasa.com/

Du kan jo kigge på det.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-07-13 08:00

?
Hvad er der galt med usb disk - selv ´skyen´ er ikke et sikker sted at ligge sine backup's.
Samt det er billigere end købe plads på nettet.

https://rapidshare.com/#buyrapids

http://www.putlocker.com/gopro.php

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 28-07-13 08:48

Hmm - har selv kigget lidt på http://www.keepit.com/da/keepit-unlimited - dropbox .
Google drive ja måske det bare er mig der ikke kan finde ud af det men jeg synes ikke jeg kan uploade mappen kun filer og det går ikke.
@mig-selv jeg bruger skam usb til de daglige dokumenter og laver backup jævnligt synes bare det kunne være smart med noget online - jeg ved ikke om argumentet holder med at skyen ikke er sikker - så vil lige håre lidt flere synspunkter/erfaringer.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-07-13 08:48

Citat
?
Hvad er der galt med usb disk - selv ´skyen´ er ikke et sikker sted at ligge sine backup's.
Samt det er billigere end købe plads på nettet.
.
Tjahh! Det er der vel heller ikke noget i vejen med, bortset fra at når tyven er på spil mapper han nok også eksterne medier med, og ved brand er alt også væk.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 28-07-13 08:53

Jeg har fået min svigersøn til at købe en synology 212J nasserver.
Den bruger jeg så herfra, synes den er god. kan mange ting.
men den kostede også 3000 med 2 diske.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-07-13 08:54

Google Drive
Du laver en hoved mappe hvor under du lægger alle de mapper du vil overvåge, og sætter Google Drive op til at synkronisere hoved mappen, så holder den automatisk øje med alle under liggende mapper. Desuden kan du hente en app til din Android telefon, så kan du altid få adgang til dine filer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-07-13 09:19

Citat
Tjahh! Det er der vel heller ikke noget i vejen med, bortset fra at når tyven er på spil mapper han nok også eksterne medier med, og ved brand er alt også væk.

Nu er sådan en genstand ikke større end? og kan gemmes diverse steder, på kort tid.
Og er det billeder og andet, der for mange mennesker er uvurderlige, kunne man jo leje en bankboks.
Jeg har haft mange fejl på uploadede filer og billeder, som ? har været udsat for såkaldte server-fejl, hvor 'værten' har lavet om på sit system og dermed kommet til at smide filer væk, og det er steder hvor man betaler rimeligt meget for at have ting og sager liggende - i fred.

Men ellers kan man jo bare oprette en masse gmail's, så skulle der være plads indtil næste gang.
Ellers vil jeg anbefale http://www.4shared.com 15gb gratis og kan synkroniseres med det ene og andet.

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 28-07-13 09:38

Hvordan er det med Google drive - kan man uploade mapper eller er der ikke noget med at det kun er filer - ? Jeg synes det er bedst hvis man kan uploade mapper.

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 28-07-13 09:51

Nu forsøgte jeg lige med Google drive - for det første står der : opbrugt kvote - og yderligere : der opstod er serverfejl prøv igen senere. Ikke den bedste start synes jeg så ellers man godt kan aktivere mappeupload når man bruger Chrome browser. Men nu ved jeg ikke lige om jeg tør binde an med det.

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 28-07-13 14:05

Forsøgte igen med Google drev - dennegang ville jeg forsøge fra IE browseren - så skal man først installere en Java applet - og under den installation får man meddelelse om mistænkelig aktivitet - det vil jeg ikke binde an med - typisk Google de vil ha det hele.
Om igen dennegang fra chrome men der kan jeg stadig ikke uploade mapper kun enkelte filer - så det bliver jeg ikke færdig med i min levetid det er for bøvlet desværre.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 28-07-13 15:34

Kiggede på Keepit og det ser da rimeligt ud, men som jeg kan finde ud af, udfra deres site, skal man have en Keepit-konto for hver maskine man vil have med i backup'en og man kan ikke lave backup af sit lokalnetværk.

Det sidste gør det lidt ubrugeligt for dem af os, der arbejder med begrænset lokal diskplads på vores maskiner og så har det allermeste på en NAS.

I forhold til Bitcasa er der også den forskel at Keepit og det meste andet jeg har set er en ren backupløsning, der kun bevarer, hvad man hele tiden har på sin maskine - Bitcasa er beregnet til at man kan gemme filer, som man ikke nødvendigvis har på sin lokale maskine - altså en slags ekstern harddisk i skyen - det bruger sloganet 'harddiskens død' om deres eget produkt.

Problemet er så bare at det lyder for godt til at være sandt, men jeg bruger deres gratis 'demo'-tilbud på 10 GB og lurer på, hvordan det går og tænker at oprette et betalingsabonnement, når jeg får sat min nye maskine op.

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 28-07-13 15:50

@sferling - interessant input - faldt lige over denneher kunne måske også være en mulighed.

http://backupbox.dk/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-07-13 16:42

Har du en af de nyere Windows computere Vista, 7 eller 8?
Har du en Hotmail eller Outlook adresse?
Det er gratis at bruge Microsofts Outlook til mail så hvad med at bruge den mulighed og få adgang til Skydrive, de første 7 GB er gratis og du kan købe ekstra plads, 50 GB koster 139 kr./år og 100 GB ekstra plads koster 279 kr./år
Hent Skydrive app og så er det bare med at oprette de mapper du ønsker og fylde på, de mapper du opretter i computerens Skydrive app synkroniseres automatisk på Skydrive på nettet:
http://windows.microsoft.com/da-dk/skydrive/download#apps
det fungerer fint og de mapper man selv opretter vises også på Skydrive app på smart telefonen og på andre af dine computer med Skydrive app
med ældre Windows og Linux computere bruger man Skydrive i browseren, der kan man også selv oprette mapper og fylde filer på, det bruger jeg på min Linux computer og min bærbare med Windows XP, men jeg bruger Skydrive app på min Windows 8 computer, der har aldrig været problemer med overførsel af billeder, jeg opretter en mappe og fylder en stor portion filer i mappen før sengetid og lader computeren uploade om natten, men hvis du har en hurtig forbindelse så behøver du ikke den slags hensyn

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 28-07-13 17:29

Jo, den ser også interessant ud. Med 'Briefcase' får man lov til at bruge tjenesten som en ekstern harddisk, hvor man altså ikke beøver at have filerne liggende på sin(e) maskiner, men den sælges ikke større end 2 TB - det er nok for nogle, men ikke for andre (som mig) - mediefiler, installations-DVD'er og diskafspejlinger.

De har dog en interessant mulighed for at man kan lave backup af op til 10 TB fra NAS og det er jeg kommet frem til koster:

Ubegrænset backup - Ubegrænset backup
» NAS: 1 x Nas clients 450,00DKK
[Rediger tilpasning] [Slet]   700,00DKK
Subtotal:    560,00DKK
Moms @ 25.00%:    140,00DKK
Til betaling idag:    700,00DKK
Fremtidig betaling:     700,00DKK Årlig

Jeg ville godt betale 700.- kr. om året for at kunne lave backup af 10 TB - så kan man lave lokal backup, inkl. diskafslejlinger, til sin NAS.

Hvordan sammenhængen mellem 'Ubegrænset backup' og 'Briefcase' er, kan jeg ikke finde ud af - om man skal have begge dele for at kunne gemme filer, man ikke opretholder på sine lokale maskiner eller hvad, men det kan man vel få forklaret, hvis man skriver til dem.

Uanset vil jeg overveje muligheden for at lave backup af 10 TB NAS-plads for 700.- kr. om året som alternativ til Bitcasa.

Den plads vil i hardware idag/imorgen, når der kommer 5 Tb diske, koste omkring 5000.-, som hvis det skal afskrives over f.eks. fem år bliver omkring lige så dyrt, indregnet hardware, der ikke helt holder de fem år, som man jo er ude for af og til - selv hvis hardwaren holder ti år, bliver det ikke væsentligt billigere end cloudløsningen.

Dertil kommer udgift til el, hvis man har den stående tændt, så filer er tilgængelige og man kan lave løbende backup, som med cloudløsningen - meget omtrentligt, 500.- kr. om året for 24/7-drift.

Jeg vil dog altid have lokaler udgaver af alt andet end f.eks. kommercielle DVD-film, som f.eks. private fotos og tekster - firmaer kan jo gå konkurs og alt muligt andet uregelmæssigt...

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 28-07-13 18:07

@ o.v.n. Nu har jeg bakset lidt med skydrive og de fleste dokumenter er kommet over i skyen - men det ser ud som om der er nogen filer der ikke er kommet med - skulle den ikke selv synkronisere filerne eller skal man manuelt lægge dem over i "sky mappen" ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-07-13 18:38

Jeg tror ikke at du kan få Skydrive til at synkronisere filer som er i en tilfældig mappe på computeren, du skal manuelt flytte/kopiere filer over i en mappe i Skydrive som så synkroniserer med Skydrive på nettet og dermed med alle dine enheder som har en Skydrive app.
Du kan sikkert godt bruge en eller anden backup program og indstille programmet til backup i Skydrive app - det er et gæt, jeg har ikke forsøgt andet end den manuelle metode

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-07-13 18:46

Hvis du ønsker det, så kan computeren indstilles så Billeder under biblioteker = Billeder i Skydrive app, altså sådan at når du klikker på Billeder i Stifinder så er det Billeder i Skydrive som åbner, og dermed vil alle dine billeder være i Skydrive på nettet.
Det samme kan du indstille med Dokumenter, Musik og andre standardmapper på computeren og dermed få alle dine filer uploadet til Skydrive med det samme du gemmer

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 28-07-13 19:15

Hmm lad os så sige der er gået et halvt års tid og man har oprettet diverse dokumenter m.m. som man godt vil have over på skyen - så er det altså noget man selv skal sørge for at huske hvor langt man nu var nået - altså finde frem til hvilke dokumenter der endnu ikke er lagt over eller overskriver den bare hvis man lægger en mappe over hvor der er kommet flere dokumenter i ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-07-13 20:04

Har du aldrig flyttet eller kopieret filer fra en mappe til en anden mappe på computeren?
Hvis du markerer et antal filer og trykker på Ctrl + C (kopier) eller Ctrl + X (flyt) og går over i den anden mappe som du vil have filerne over i og der trykker på Ctrl + V (indsæt) så starter flytningen og hvis der allerede er en eller flere filer med samme navn og størrelse i mappen, så kommer en dialog boks frem hvor du kan vælge "Erstat filerne på destinationen" eller "Spring disse filer over" eller "Lad mig vælge for hver fil" klik på en af mulighederne og så bliver filerne enten ikke flyttet eller den eksisterende fil bliver overskrevet med den nye, alt efter hvad du valgte

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-07-13 20:21

Du skal ikke up lade filer til Google Drive. Du skal downloade et program til din pc. Indtaste dine Google konto oplysninger, og så angive Google drev mappen på din pc. Denne og underligende mapper synkroniseres så til din drev konto hos Google. Det tog mig Ca. 1/2 time at sætte det hele op.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-07-13 21:01

Her er en artikel om, hvordan du kommer gang med Google Drive.
http://www.datatid.dk/gem-filer-i-google-drev

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-13 21:37

USB drev..........................og tag den med i lommen.
Så har du den til hver en tid.

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 28-07-13 21:38

@o.v.n. Jo naturligvis har jeg kopieret - men her hos mig er det af uransagelige årsager sådan at når jeg vil kopiere en mappe så tager den det hele med, og jeg får ikke muligheden for at vælge - det ville gøre det lettere.
@ Brassovitski Når den har stået et stykke tid og synkroniseret går den i stå og der står blot "synkroniseringen blev ikke udført" - nu forsøger jeg igen og jeg kan se den har gnasket sig igennem 525 ud af 4000 filer håber det lykkes dennegang. Tak for linket til vejledningen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-07-13 21:46

Helt ærlig så er Google for en gangs skyld bagud, prøv at sammenligne nogle online lagermuligheder her og læs hvad der er af muligheder:
http://windows.microsoft.com/da-dk/skydrive/compare
det er vist kun Google fanatikere som kan foreslå Google drev frem for Skydrive eller måske Dropbox som også overgår mulighederne i Google drev - endnu da

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 28-07-13 22:30

Ja jeg skal ikke gøre mig klog på hvad der er bedst - jeg forsøger at finde ud af hvad der virker for mig - under alle omstændigheder skal jeg nok af med et mindre beløb da jeg i hvert fald skal bruge 40gb plads. Det er også vigtigt for mig at det er let at anvende - jeg synes ikke jeg er kommet særligt godt fra start hverken med Skydrive eller Google drev - men jeg må jo også indrømme at jeg helst vil springe over gærdet hvor det er lavest - og undgå at skulle sætte mig ind i alt muligt. Jeg vil experimentere lidt med mulighederne. Du får pointene o.v.n. for din vedholdenhed og gode input - så håber jeg ikke andre tager det ilde op. Tak for hjælpen.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 28-07-13 23:23

Citat
for din vedholdenhed
det er ikke på grund af point at jeg er vedholdende, men på grund af jeg hader alt hvad der har med Google at gøre,
men alligevel tak for at du om lidt accepterer et af mine svar god sommer også til dem som foretrækker Google og deres snagen

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-07-13 23:50

Til orientering. o. v. n. Så var jeg i starten heller ikke så begejstret for Google, men efter hånden synes jeg bedre og bedre om deres tjenester. Gratis navigation, 3d tegneprogram, maps, Gmail osv. Men til gengæld bliver jeg aldrig Apple fan. De er sku lidt for formynderiske.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-13 11:16

Tro ikke på de online tjenester..................hvor er dine data når eller hvis tjenesten går ned.
Køb to 500 GB 2½" eksterne harddiske og læg "guldet" på dem.
De er nemme at lægge væk og du har fuld kontrol over dem.
Ikke noget med auto /kryptering/gemmeprogrammer.......................bare læg filerne på HD.

Ps. I øvrigt mener jeg gmail er meget godt, når det bruges fornuftigt.

Godkendelse af svar
Fra : okjk

Dato : 29-07-13 13:38

Tak for svaret o.v.n..